7 232 läst ·
28 svar
7k läst
28 svar
Försegla snittyta i ekbänkskiva för häll?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Nu behöver du inte vara kinkigNyfniken skrev:
Rekommendationen att täta sågsnitten är ett krav från i princip alla leverantörer jag känner till...
Men de e klart... vill man ha det så snuskigt i sitt hem/kök så man föredrar gamla matrester som tätning får det ju stå för dig...
Hej, snickare här.
Snittytor på bänkskiva ska ALLTID mättas med fuktbeständig massa eller silicon.
Det gäller alla sugande material.
Hällens gummilist är mer ett enklare fuktskydd och skall inte räknas som ett felsäkert fuktskydd.
Med åren och tiden så kommer det alltid krypa vatten ner under hällens list.
Siliconar du, vilket du alltid bör göra , så borgar du för att skivan kommer vara sprickfri livstiden ut. Ek i sig är fuktresistent och används även ute i stolpar på lekaparker osv, just för den har en naturlig rötmotstånd.
Svaret är, ja du ska silicona snittytan i din bänkskiva. Tänk på att låta siliconet torka INNAN du sänker ner hällen för att minimera risken att hällen fastnar i siliconet. Fastnar den så riskerat du att hällen spricker när hällen blir varm och inte kan röra sig fritt. Clipsen sätter du för att hällen inte ska glida runt i det urkapade hålet. Så ja, clipsen ska sitta där. Däremot är det inte ett krav de måste där om det är helt okej för dig att ha hällen lös. hur du väljer är upp till dig.
mvh
Snittytor på bänkskiva ska ALLTID mättas med fuktbeständig massa eller silicon.
Det gäller alla sugande material.
Hällens gummilist är mer ett enklare fuktskydd och skall inte räknas som ett felsäkert fuktskydd.
Med åren och tiden så kommer det alltid krypa vatten ner under hällens list.
Siliconar du, vilket du alltid bör göra , så borgar du för att skivan kommer vara sprickfri livstiden ut. Ek i sig är fuktresistent och används även ute i stolpar på lekaparker osv, just för den har en naturlig rötmotstånd.
Svaret är, ja du ska silicona snittytan i din bänkskiva. Tänk på att låta siliconet torka INNAN du sänker ner hällen för att minimera risken att hällen fastnar i siliconet. Fastnar den så riskerat du att hällen spricker när hällen blir varm och inte kan röra sig fritt. Clipsen sätter du för att hällen inte ska glida runt i det urkapade hålet. Så ja, clipsen ska sitta där. Däremot är det inte ett krav de måste där om det är helt okej för dig att ha hällen lös. hur du väljer är upp till dig.
mvh
All silicon är värmebeständig (brandbeständig är ngt helt annat), så det duger alldeles utmärkt med valfri silicon som har ättika i sig. Mitt förslag är klar transparant sanitetssilicon för badrum. Den har medel i sig för att stå emot bakterier och skit som du garanterat får när du svabbar runt med disktrasan efter överkokt pastavatten och köttfärssås osv.SSSS skrev:
Clips sätter man alltid fast åt kund, eftersom det skall göras rätt från snickare mot kund.
Däremot kan man juh sen som privatperson tycka att det är bekvämt att kunna lyfta upp hällen utan besvär när man ska städa.
Clipsen hjälper dock till att hålla hällen ner lite mot skivan, och det går utmärkt att lyfta upp hällen även om clipsen sitter där. Man behöver bara ta i lite mer för att lirka upp den. Inte svårt, inte jobbigt.
Hur du väljer är upp till dig själv. Vill du prova sparar du bara clipsen och håller reda på dem och monterar på dem om du känner för att ha hällen lite mer fast.
Håller du på och lyfter upp hällen till och från för att göra rent, kommer du sakta men säkert tillföra fukt (med disktrasan) i den vassa kanten mellan toppen på skivan och det sågade snittet. Så det är inte att rekomendera att hålla på så frekvent. Det är en sak att lyfta upp hällen och göra rent när det kokat över, men du ska inte göra det till en vana.
Det viktigaste är att du håller bänkskivan inoljad och välomhändertagen. Då håller den livet ut.
Redigerat:
Nu var det något servicekillen från Electrolux sa och inte något jag själv kan ta åt mig äran för.Paul-Staffanstorp skrev:
Lycka till att hålla glipan mellan häll och skiva ren från guck säger jag! Det blir till att plocka upp hällen någon gång i veckan då?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Men hör ni, silikon är väl inte så smart?
Quick & dirty skulle jag säga, och tätar dåligt mot spånskivan under laminatskiktet.
Skall man fuktskydda på riktigt tycker jag att 2-komponents epoxy vore bättre.
Men hantverkare/installatör har väl inte tid att stå och vänta på att det skall härda.
Själv har jag varken det ena eller det andra under min häll, men efter snart 7 år är laminatbänken fortfarande som ny. Men jag låter det ju inte koka över så ofta
Quick & dirty skulle jag säga, och tätar dåligt mot spånskivan under laminatskiktet.
Skall man fuktskydda på riktigt tycker jag att 2-komponents epoxy vore bättre.
Men hantverkare/installatör har väl inte tid att stå och vänta på att det skall härda.
Själv har jag varken det ena eller det andra under min häll, men efter snart 7 år är laminatbänken fortfarande som ny. Men jag låter det ju inte koka över så ofta
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Hur gör du då när det är en stenskiva...I ItWasntMe skrev:All silicon är värmebeständig (brandbeständig är ngt helt annat), så det duger alldeles utmärkt med valfri silicon som har ättika i sig. Mitt förslag är klar transparant sanitetssilicon för badrum. Den har medel i sig för att stå emot bakterier och skit som du garanterat får när du svabbar runt med disktrasan efter överkokt pastavatten och köttfärssås osv.
Clips sätter man alltid fast åt kund, eftersom det skall göras rätt från snickare mot kund.
Däremot kan man juh sen som privatperson tycka att det är bekvämt att kunna lyfta upp hällen utan besvär när man ska städa.
Clipsen hjälper dock till att hålla hällen ner lite mot skivan, och det går utmärkt att lyfta upp hällen även om clipsen sitter där. Man behöver bara ta i lite mer för att lirka upp den. Inte svårt, inte jobbigt.
Hur du väljer är upp till dig själv. Vill du prova sparar du bara clipsen och håller reda på dem och monterar på dem om du känner för att ha hällen lite mer fast.
Håller du på och lyfter upp hällen till och från för att göra rent, kommer du sakta men säkert tillföra fukt (med disktrasan) i den vassa kanten mellan toppen på skivan och det sågade snittet. Så det är inte att rekomendera att hålla på så frekvent. Det är en sak att lyfta upp hällen och göra rent när det kokat över, men du ska inte göra det till en vana.
Det viktigaste är att du håller bänkskivan inoljad och välomhändertagen. Då håller den livet ut.
Många hällar levereras numera även utan dessa skenor som man förr fick med att fästa i skivan för att sedan trycka fast hällen i.
Jag anser varken det ena eller andra vara rätt eller fel.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Vad Electrolux säger är ju totalt ointressant då det inte är de som lämnar några garantier på bänkskivan så de skiter ju i vilket när din bänkskiva är förstörd för att det svällt i spånet.Nyfniken skrev:
Då får man ju låta bli och grisa så mycket i köket.
En gång i månaden är det ju inte fel att lyfta på hällen och försiktigt ta bort skit som samlat sig där.
Det blev en liten tub bostik silikon
http://www.bostik.se/Products/Sealants/Silicones/P0710?p=70-ml-tube
http://www.bostik.se/Products/Sealants/Silicones/P0710?p=70-ml-tube
Klicka här för att svara
