Nu är vårt kök på väg att förverkligas , och vi har köpt en Ilve Majestic 100 , gasspis med 4 brännare och ett stekbord.
Har någon erfarenhet av att installera en sådan ? Vi tänkte ha två gasolflaskor (P11) ute under verandan i ett hembyggt skåp. Nu ska vi borra ett hål i väggen och vet inte vilken dimension den bör vara för att kunna dra gasslangen igenom detta. Någon som vet?:confused:

Om du måste fråga så bör du fundera en extra gång på om du verkligen bör göra installationen själv.

Med det sagt så är jag ingen expert på detta men när jag drog in gasolledning till "besten" satte jag en tryckregulator med automatväxel för två flaskor, samt en läckageindikator i anslutning till flaskorna. Vad jag läste mig till då så var det kopparrör som gäller förutom sista biten där man kan ha slang, så jag körde med hårda kopparrör och hårdlödning fram till spisen (blev bara någon meter rör på utsidan av huset och sedan rakt in genom väggen bakom spisen). I väggenomföringen skall gasledningen skyddas av ett extra skyddsrör (mot nötning och om det blir sättningar) -vet inte om det bara gäller slang, men jag vågade inte chansa.

Som avslutning inomhus innan slangen måste en avstängningsventil monteras. Slang får vara max 1.5 meter lång, så den ska bara sitta sista biten så att spisen går att dra ut. Testa läckage med läckagespray så att det inte läcker och om du vill ha hängslen och livrem så placera ett gaslarm under spisen (gasol är tyngre än luft och sjunker, till skillnad mot naturgas/stadsgas).

Lycka till med installationen och grattis till en trevlig spis!

En Majestic på 15 kW behöver P19-flaskor om ni skall ha dem utomhus. P11 kommer inte att kunna förgasa tillräckligt vintertid och det får till följd att lågan blir mindre. Jag har själv en Ilve på 13 kW och behövde ha P19.

Fördel med P19: räcker längre och är betydligt billigare/kg vid byte
Nackdel med P19: du behöver söka tillstånd hos Räddningsverket som dessutom kommer och inspekterar anläggningen. Fast avstängningsventil krävs och intyg från gasinstallatör.

Mitt råd är att anlita en installatör, det kostar inte så mycket då det ofta är ganska snabbt gjort.

Med det sagt så vill jag även tipsa om att installera en magnetventil som styrs inifrån, antingen med en separat brytare eller t.ex. med belysningen i fläktkåpan. Man blir snabbt lat och struntar i att gå ut och stänga kranen, framförallt när det är kallt och regnigt. ☺ Ventilen kostar visserligen en slant (ca 2500) pga EX-krav, men det är det värt!

Ett annat tips som är betydligt billigare är att ställa gasflaskan/orna på en analog badrumsvåg som nollställs med tom flaska. På så sätt får man en tydlig indikation på hur mycket som är kvar.

• Gilla
Haba_tsutt
  • Laddar…
Vi har en Ilve Majestic 12 kW och hade inga problem i vintras med P11. Dock var ju inte vintern smällkall...

Installationen med 12mm prisol. Jag hade lite ideer om att installera detta själv men kom fram till att detta vill jag nog att en installatör som har gjort det några gånger kommer och installerar. Jag bockade och drog i och för sig rören klart till uteskåpet och fram till spisen själv men sedan hade jag en installatör att koppla alla kopplingar och läcktesta osv.

Magnetventilen är en bra ide. Den ligger på todo listan.

OM du behöver byta ut eventuella ventiler till brännarna - förbered dig på ett antal svordomar... På vår spis var de inte direkt lättåtkomligt... trångt och jävligt och vassa plåtkanter. Ilve är inte riktigt lika snygga innaför skalet som utanpå.

Johan Gunverth skrev:
En Majestic på 15 kW behöver P19-flaskor om ni skall ha dem utomhus. P11 kommer inte att kunna förgasa tillräckligt vintertid och det får till följd att lågan blir mindre. Jag har själv en Ilve på 13 kW och behövde ha P19
Jag har hört många som menar att P19 är mycket bättre men jag har aldrig riktigt fått ihop det rent fysikaliskt, varför det skulle vara så.

Jag räknade lite på det där när jag installerat vår spis och kom fram till att det är ganska liten skillnad mellan P11 och P19 vad gäller förgasningskapacitet. Kapaciteten styrs huvudsakligen av temperaturen i flaskan, avkokningsytan (vätskeytan som är i kontakt med gasfasen) och hur bra vätskefasen återvärms av omgivningen.

Avkokningsytan är marginellt större än en P11 (ca 6% större diameter) och mantelytan, som är det som påverkar återuppvärmningen är max ca 15% större.

Fick jag gissa så beror den upplevt bättre kapaciteten i en P19 i att den under en rätt lång tid av användning innehåller mer volym flytande propan än en fylld P11, så förgasningsenergin sprids på en större massa och temperaturen sjunker mindre i en halvfull P19 än i en halvfull P11. Har dom däremot lika mycket gas i sig så är det däremot rätt jämt skägg skulle jag vilja säga.

Att vissa upplever att en P11 eller en PK11 kroknar på vintern kan också bero på regulatorn. Dels utsätts den för låga temperaturer vilket kanske inte alla regulatorer som säljs i Sverige är konstruerade för. Jag misstänker också att vissa regulatorer råkar ge bra reglering även när övertrycket sjunker en rätt god bit under 1 bar (1 bars övertryck inträffar när innehållet i flaskan är ca -27 C), medan andra som kanske är dimensionerade för ett annat flöde behöver mer övertryck kvar i flaskan för att kunna leverera sina 30mBar ut.

Själv har jag kört ett par år med PK11 till en spis med totalt 20kW brännare och har ännu inte sett några tendenser till att krokna ännu (nu använder man ju aldrig alla 20kW samtidigt heller, men väl kanske 10kW under kortare perioder). Dock har ju vintrarna varit sjukt mesiga här senaste åren så vi får se vad som händer framöver.

Det kan nog vara så och flaskan är ju inte helt fyllt mer än en kort period. Min gasinstallatör (Gamo Gasol) räknade på det inför installationen och kom fram till att smärtgränsen för P11 gick runt 9-10kW. Då räknade han på att det kunde bli -15°. Vintrarna har ju som sagt varit mesiga, så det har ju i praktiken betytt något.

Vi kör två stycken P11 or till vår spis. Vi har en Bertazzoni. Vi köpte 1,5 m slang (tror det är max för hur lång den får vara utan tillstånd). Själva gasslangen är inte tjockare än en tumme.... så kolla först vilken slang ni skall ha skulle jag gissa på! Vi gjorde i och för sig ett hål till närliggande köksskåp....

Det kanske blir så att vi låter en installatör göra jobbet, bör vara väl investerade pengar.
Spisen var ju inte gratis och man vill ju inte att något skall bli fel. :x

Hemmakatten
Tycker det låter bra att anlita installatör. Vill minnas att även kopparröret bör vara större ju längre sträcka det dras. Har också bestämt för mig att det krävs tillstånd från Räddningstjänsten om man använder en automatväxling mellan två P11or. Man ska också sätta upp en gul/svart skylt där flaskorna förvaras så att Räddningstjänsten ser var de finns.

Hemmakatten skrev:
T...Har också bestämt för mig att det krävs tillstånd från Räddningstjänsten om man använder en automatväxling mellan två P11or. ...
Det stämmer. De räknas som en "P22", d.v.s. samtidigt inkopplade.

K
Var kan man hitta information om installation av gasspis?

P
Kommunen räddnings chef hat svaren

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.