Paul-Staffanstorp
prototypen prototypen skrev:
(El)kablar får inte byggas in, de ska vara åtkomliga.

Sedan undrar jag, ska det vara dörr på höger skåp?
Den krockar ju med vänster dörr.

Protte
Aaah näääää.....

Kopplingspunkter får inte byggas in men kablar dras ju alltid i passbitsutrymme eller bakom skåp.

I normala fall sätter man eluttag för trafos t.ex ovan väggskåpen och då gör vi alltid så att man kör ett doshål i toppen på väggskåpen där eluttaget sitter så att man lätt kan komma åt och byta trafos. Hålet döljs enkelt med ett doslock.

Vad gäller topic så hatar jag ju själv att ha undersidan av skåpen synliga när man har lösningen med snäckorna.
Då brukar jag alltid såga till t.ex en vit melaminskiva eller helst en målad skiva att sätta under skåpen och då skruvar man den inifrån skåpen. Detta döljer ju då även hålet i hörnan samtidigt som man kan fräsa in och dölja kablar i den för spotlights och kablar till t.ex hörnboxar med eluttag i.
Sjukt mycket snyggare och enklare att hålla rent under skåpen med en slät yta.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
prototypen prototypen skrev:
(El)kablar får inte byggas in, de ska vara åtkomliga.

Sedan undrar jag, ska det vara dörr på höger skåp?
Den krockar ju med vänster dörr.

Protte
Nja, lös kabel är ju tillåtet inne i väggar (med några villkor) sedan minst 10 år. Och det är tillåtet att gjuta in eller putsa in t.ex. EKK, EQLQ med flera kablar av liknande typ.

Så jag håller helt enkelt inte med om att den där kabelförläggningen är fel, eller blir fel om det kommer en passbit för.

Kan bara meddela att det är en elektriker som gjort kabeldragningarna, enl han så är detta okej eftersom den andra lösningen var att sätta upp kopplingsdosor och dra utanpåliggande kabel över hela kaklet typ.

Mikael_L
Att kabeln däremot knappt har en klammer på sig är lite suspekt ...

Och vare sig rakt eller snyggt förlagd ... ;)

Paul-Staffanstorp
Mikael_L Mikael_L skrev:
Att kabeln däremot knappt har en klammer på sig är lite suspekt ...

Och vare sig rakt eller snyggt förlagd ... ;)
Troligtvis är det som är under skåpen löst då det troligen ska användas till en hörnbox men annars håller jag med dig.

Det är klammer bakom skåpen och under skåpen till det uttag vi har där, den kabeln som är "lös" är nu dragen i en tunnel i det hörnet.. vi behövde komma under med våra väggplattor (istället för kakel) så det var på vårat initiativ.

Det var antingen där eller precis bakom diskhon och det var jag inte så sugen på.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.