4 392 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Hur löser jag detta hålutrymme?!
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Aaah näääää.....prototypen skrev:
Kopplingspunkter får inte byggas in men kablar dras ju alltid i passbitsutrymme eller bakom skåp.
I normala fall sätter man eluttag för trafos t.ex ovan väggskåpen och då gör vi alltid så att man kör ett doshål i toppen på väggskåpen där eluttaget sitter så att man lätt kan komma åt och byta trafos. Hålet döljs enkelt med ett doslock.
Vad gäller topic så hatar jag ju själv att ha undersidan av skåpen synliga när man har lösningen med snäckorna.
Då brukar jag alltid såga till t.ex en vit melaminskiva eller helst en målad skiva att sätta under skåpen och då skruvar man den inifrån skåpen. Detta döljer ju då även hålet i hörnan samtidigt som man kan fräsa in och dölja kablar i den för spotlights och kablar till t.ex hörnboxar med eluttag i.
Sjukt mycket snyggare och enklare att hålla rent under skåpen med en slät yta.
Nja, lös kabel är ju tillåtet inne i väggar (med några villkor) sedan minst 10 år. Och det är tillåtet att gjuta in eller putsa in t.ex. EKK, EQLQ med flera kablar av liknande typ.prototypen skrev:
Så jag håller helt enkelt inte med om att den där kabelförläggningen är fel, eller blir fel om det kommer en passbit för.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Det är klammer bakom skåpen och under skåpen till det uttag vi har där, den kabeln som är "lös" är nu dragen i en tunnel i det hörnet.. vi behövde komma under med våra väggplattor (istället för kakel) så det var på vårat initiativ.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden