• Vit kyl och frys står bredvid Ikea-köksmoduler under renovering med osammanfogade delar och verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
m2h m2h skrev:
Hej. Har Ikea bodbyn vitt kök.
Tänkte köpa täcksiva från Ikea
[länk]

Eller ska man köpa 15mm med istället och måla vitt? Vill helst ha samma färg som köket.
Hur bygger jag in kylen i väggen på enklast sätt?

Mvh
Menar du att du vill ha en skiva som täcker dörren till kylskåpet?
 
P
Den här kyl/frysen är inte gjord för inbyggnad utan den skall stå precis som på bilden för att full funktion skall upprätthållas.
 
Lyssna på elektroluxaren, han vet vad han pratar om.
 
Njae.

Jag skulle sätta en täckskiva till höger och till vänster skulle jag skruva en list i väggen som jag kan skruva en remsa av täckskiva i för att täcka mellanrummet till väggen. Inget av detta påverkar funktionen på skåpet.

Vill man även bygga någon låda ovanpå får man passa sig lite....
 
Problemet är att skåpet inte blir av med värmen. Kompressorn får gå stup i ett och har svårt att hålla kylan.
 
Det är som sagt bara ett problem när man gör något ovanför skåpet.

Vill man göra en inbyggnad där så får man se till att ha rejäla ventilationsgaller, precis som när man bygger kök runt alla andra kylskåp.
 
Krokben
Ursäkta om jag lånar tråden Lite, men jag sitter i liknande sitts då jag vill täcka till vårt hyffsat nya kylskåp (från 2016) upptill. Tanken är att sätta en målad plywoodskiva över kylskåpet men hur stort ventilationsgaller kan man behöva för att inte få sämre funktion (och skyhöga elräkningar)?
 
P
Det hade varit bra att veta vad TS menar med inbyggnad i väggen. Och varför färgmatchning?
Att montera täcksidor är ju knappast inbyggnad då är ju skåpet per definition fortfarande fristående.
 
P
Krokben Krokben skrev:
Ursäkta om jag lånar tråden Lite, men jag sitter i liknande sitts då jag vill täcka till vårt hyffsat nya kylskåp (från 2016) upptill. Tanken är att sätta en målad plywoodskiva över kylskåpet men hur stort ventilationsgaller kan man behöva för att inte få sämre funktion (och skyhöga elräkningar)?
Finns ju färdiga galler att köpa
Men 5 cm högt över hela bredden av skåpet brukar bli bra.
Om du inte har ett skåp som släpper värmen på ena sidan och inte bakom förstås.
 
P
Vad om är vanligt i TS fall är att efter det att golvet är klart sätta kylen kloss intill bänkskivan och täcka spalten till vänster med lämplig smyg.
 
Krokben
electroluxaren skrev:
Finns ju färdiga galler att köpa
Men 5 cm högt över hela bredden av skåpet brukar bli bra.
Om du inte har ett skåp som släpper värmen på ena sidan och inte bakom förstås.
Sätter man en plywoodskiva så är allt helt kompakt och inbyggt så värmen kan inte ta vägen någon stanns. Sätter man gallret högst upp mot taket, precis i mitten eller längs botten?
 
P
Gör det som är snyggast.
 
  • Gilla
Krokben
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är som sagt bara ett problem när man gör något ovanför skåpet.

Vill man göra en inbyggnad där så får man se till att ha rejäla ventilationsgaller, precis som när man bygger kök runt alla andra kylskåp.
Det borde du ha sagt i ditt första inlägg. Förra ägaren till min kåk har gjort precis som trådskaparen tänkt göra. Mitt skåp har ingen kondensor på baksidan och är avsett att vara fristående. Det där svarta "staketet", (kondensorn) är ju så jävla fult, så ett sådant skåp vill man ju inte ha. Sedan undrar man varför skåpet inte blir kallt.
 
Krokben
electroluxaren skrev:
Gör det som är snyggast.
Stort tack för det snabba svaret!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.