Vi håller på att renovera köket och har nu installerat vår induktionshäll och jag vet inte om allt är som det ska med den. Den pendlar mellan att koka-sjuda-koka-sjuda hela tiden och det går ju inte att att laga mat så...På det högsta läget (9) så kokar det konstant, men om jag ändrar till något annat läge så växlar den mellan att koka och sjuda! :mad:kan det vara något överkokningsskydd eller dylikt?! Någon som har varit med om något liknande?

Har du testat en annan kastrull?

Har testat med flera kastruller...det är lika på alla...

På våran Miele har jag märkt att vi ibland får liknande (men inte lika tydligt) effekt om vi gasar på flera plattor på full fräs samtidigt. Kan vara någon effektbegränsande åtgärd så att säkringen inte går.

Är den korrekt installerad? 1, 2 eller 3-fas?

ja den är korrekt installerad, 3 fas. Har funderat på om det kan vara grytorna ändå? Har testat med vår gjutgärnspanna och då blir det konstant värme. Vilka grytor och kastruller är kan ni rekommendera? Vi har Anders Petter idag, ca 5 år gammla som vi har använt på en vanlig spis förut.

Jag har hört av en säljare att vissa hällar (märken) passar bättre och sämre ihop med olika märken av grytor osv. Men om ni har provat med olika kastruller så är det nog inte fallt. Har ni pratat med säljare / support?

B
Fungerar inte induktion så att den för låg effekt så slår den av/på för att uppnå en lågre effekt. Använder man då en kastrull med t.ex. tunn botten som inte lagrar så mycket värme så kan det bli som du beskriver. Tar man istället en tjock gjutjärnspanna så hinner inte den tappa värmen så mycket mellan av/på-slagningarna.

Lite svårt att förklara hur jag tänker men men...

Har testat med elmätare och den slår verkligen av sig.. pendlar mellan 5-6 A och 0 ...Även om vi använder gjutgärn! Så kastrullerna spelar nog ingen roll. Har nu pratat med supporten och han sa att ALLA induktionshällar är byggda så?! :S Bara att de lite dyrare pulserar snabbare :S
Fungerar alltså med samma teknik som en microvågsugn. :-( Jävla Gorenje...

Vi har en Gorenje där man inte alls märker av det du beskriver. Den är dock "bara" kopplad på 2 faser. Är du säker på att din är kopplad på tre och att det är möjligt på din modell?

Vi har haft vår Husqvarna induktionshäll en dryg månad nu och jag märker av samma effekt. Hyfsad snabb uppkokning och sen svalnar den av lika snabbt, dvs det blir sjudning, inte efterkokning. Efter en lång stund kommer efterkokningen igång. Man får hålla på och trycka på de olika lägena väldigt mycket.
Jag har varit rätt irriterad på detta men har kommit fram till att det är väl ett annat sätt att laga mat på så jag får väl vänja mig.
Att det skulle vara fel på hällen har inte föresvävat mig ens.

Glaskeramikhällen vi hade innan var precis tvärtom - oerhört långsam på uppkokning och sen tog det en lång stund innan den lugnade ner sig för efterkokning.

Verkar vara en vetenskap detta med koktider på olika hällar :)

Gorenje här med, funkar kalas. D.v.s. den varierar inte i temperatur efter uppkok utan anpassar sig direkt till nivån man valt.

Vilka modeller av Gorenje har ni då?

Min är en Gorenje SIVK61TS.

Hammer73 skrev:
Vilka modeller av Gorenje har ni då?
Modellen heter INP72 men det skulle förvåna mig om inte alla Gorenjes induktiva hällar betedde sig ungefär likadant.

Jag har en två år gammal Husqvarnaspis med induktionshäll.
Enda symptomet som liknar era är att eftersom zonerna är kopplade parvis, så kan jag bara köra full fräs på två i taget. Använder jag tre eller fyra zoner delar de på krämen. Det hörs bzzzz från främre vänstra, sedan bzzz från bakre vänstra, exempelvis.
Men om jag inte behöver max på någon zon är detta knappt märkbart.
Det allra bästa med spisen är att den har riktiga vred, i stället för detta j-a fjant med touchkontroll. Wunderbar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.