Hej!
Jag bor i en hyresrätt och vill installera en diskbänkmaskin.
Så här ser blandaren ut (Mora Bänkmonterad 2 hål 60 mm):
Det finns en sorts skruv bakom mitten delen:
Under blandaren/diskbänken ser ut så här:
Och till sist:
/Ene
Jag bor i en hyresrätt och vill installera en diskbänkmaskin.
Så här ser blandaren ut (Mora Bänkmonterad 2 hål 60 mm):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns en sorts skruv bakom mitten delen:
Logga in
Skapa konto
Under blandaren/diskbänken ser ut så här:
Logga in
Skapa konto
Och till sist:
Logga in
Skapa konto
- Första tanken var att installera den under diskbänken men utrymmet räcker inte och jag vill inte att avloppslangen från maskinen går upp för högt (nästan 50cm).
- Andra val var att ställa den på diskbänken och koppla vattenslangen direkt till kranen men vill ha nåt mer stabil.
- Är det okej att koppla en vattenslang mellan röret i mitten (bild 4) och maskinen som ska sitta på diskbänken? Finns lite plats på botten där slangen kan dras up till maskinen.
- Det låter smidigt att byta köksblandare till modellen FM MATTSON 9000E II som har uttag för båda golv- och diskbänkmaskin, men jag tänker på hur det går att byta blandaren från 2-hål till 1-hål i detta läge. Har aldrig gjort sådan men är inte rädd för att jobba med händerna men kommer att behöva hjälp med vilka tillbehör/verktyg etc.
/Ene
Om du väljer den blandaren du föreslår har smal standardfot/-fäste, medans den du har idag är en med bred fot.
Du har idag antingen ett ovalt hål eller tre runda hål.
Så om du väljer annan blandare än en med bred fot så måste du fixa något för att blinda dom hål som inte används.
Om du vill dra en slang från undersidan av blandaren via ventilationshål ut ur skåpet upp till diskbänken så måste det vara rätt typ av slang.
Det finns kanske längre anslutningsslang att köpa till bänkdiskmaskinen så att det inte blir någon extra skarv samt eventuell magnetventil sitter där den ska sitta.
Det kan även gå att bocka till kopparrör på ett snyggt sätt.
Så om du väljer annan blandare än en med bred fot så måste du fixa något för att blinda dom hål som inte används.
Om du vill dra en slang från undersidan av blandaren via ventilationshål ut ur skåpet upp till diskbänken så måste det vara rätt typ av slang.
Det finns kanske längre anslutningsslang att köpa till bänkdiskmaskinen så att det inte blir någon extra skarv samt eventuell magnetventil sitter där den ska sitta.
Tack för det.Demmpa skrev:
Om du väljer den blandaren du föreslår har smal standardfot/-fäste, medans den du har idag är en med bred fot.
Har inte hittat nån blandare med bred fot som passar men jag vet att det finns nåt som kan blinda andra hålen.
Det börjar låta 'minst invasiv' att gå med det andra valet som du beskrev - kopparrör eller flexslang, från den nuvarande konfigurationen.
Muttern som stoppar det fria röret är 20mm i extern diameter men jag vet inte vad finns internt. Är det möjligt att veta från bilderna vilken storlek behövs? Jag hittade inga märken på den för att kolla.
Hej igen.
Jag har lossat bort metall lock på diskmaskinsavstängning och det finns en 3/4" koppling bit som i bilden nedan:
Jag vill förlänga den med 10mm kopparrör till diskmaskins inloppssläng.
Här är inloppsslang till bänkdiskmaskin. Intern diameter är större än 3/4" men mindre än 1".
Tacksam att få nån hjälp med allt som behövs för att knäcka den här?
Jag har lossat bort metall lock på diskmaskinsavstängning och det finns en 3/4" koppling bit som i bilden nedan:
Logga in
Skapa konto
Jag vill förlänga den med 10mm kopparrör till diskmaskins inloppssläng.
Här är inloppsslang till bänkdiskmaskin. Intern diameter är större än 3/4" men mindre än 1".
Logga in
Skapa konto
Tacksam att få nån hjälp med allt som behövs för att knäcka den här?
Klicka här för att svara