Skall sätta upp en kryddhylla på insidan av ett köksskåp (i luckan).

Vad skall man tänka på vid val av skruv? Vill ju inte skada fronten på luckan för att jag valde en för grov eller för lång skruv i förhållande till luckan (mdf 19mm antar jag).
Antar att man vill förborra. Hur djupt och vilken dimension i förhållande till skruvdiameter?

Brukar köra på friskt vågat hälften vunnet men här vill jag inte chansa i ett nytt dyrt kök.

• Gilla
jensmlundstrom
  • Laddar…
Mdf är skiktad i olika lager så skruvar du in en skruv i baksidan och genom skikten så kommer den sitta väldigt hårt (hårdare för varje skikt).
Ska man skruva i kanten på en mdf så är det viktigt med förborrning då den väldigt lätt delar på sig i skikten.
Skruvar du genom skikten (baksidan i detta fall) så är det bra att förborra så att skruven får fäste på rätt punkt.( du behöver inte borra djupt alls 2-3 mm)
Köksluckor i mdf brukar göras i antingen 16 eller 19mm mdf.
Allt beror ju på vad kryddhyllan är byggd av och hur tjock del skruven ska igenom före den når luckan.
Skruvens längd = Luckans tjocklek + kryddhyllans tjocklek(vid fästpunkten) -3 mm. Då är du säker på att den inte går igenom.
Är kryddhyllan byggd i trä så lägger du en bricka mellan skruven och kryddhyllan så du inte råkar dra in skruven för långt och igenom luckan.
Du använder med fördel en kullrig skruv med täta gängor. 4,0-4,5 mm tjock. Brukar kallas montageskruv.

Förborra med 3-3,5 mm borr

Hmm...
Nu är jag inte snickare, så ta detta med en nypa salt.
Men f-n vet om jag inte hade limmat fast nåt att sätta den i på insidan?
Är du inte helt säker på att det är massivt trä i luckan så är det nåt suspekt pressat skivmaterial och det brukar vara ett elände att skruva fast något i. Jag hade limmat fast ett par träribbor med något herrejösses sättlim eller kontaktlim, och sedan hängt upp hylklan i dessa.

Fotografen, kanske skulle limma fast hyllan direkt???
Förborra med samma diameter som skruvens kärna, MDF vill gärna kraga upp om det tränger för hårt.
Att inte borra genom är en konst, men blir enklare om man har en träkloss på borren så borren bara sticker ut 13 eller 16 mm.

Protte

Tackar!

Bara att inhandla skruv och köra pa med andra ord.

Nagon form av stopp för borren fanns i bakhuvudet. träkloss verkar smidigt.

Fotografen Fotografen skrev:
Nu är jag inte snickare, så ta detta med en nypa salt.
Men f-n vet om jag inte hade limmat fast nåt att sätta den i på insidan?
Instämmer!
Limma en/ett par träbitar, t.ex. 12 mm planhyvlad furu på insidan av luckan där hyllan skall sitta.
Vanligt tälim/vitlim duger gott om man först har ruggat upp ytan med lite sandpapper.
Så finns där något massivt att skruva i.

Limmar man list på insidan finns risk att luckan kupar sig.
Trälim duger INTE, luckan är med säkerhet lackad på insidan (lack ~ plast) och trälim tar dåligt på plast.
Trälim kräver att man slipar bort färgen.

Förborra och skruva !

Protte

• Gilla
DaDolly
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.