Kök
Wannika: Besviken. Har köpt en precid (utdragbar 600mm) men får inte bruksanvisning och beskrivning på hur jag skall fästa den i köksskåpen med. Skrivit flera gånger men tydligen finns ingen bruksanvisning
tensiden: Nu har du säkert redan köpt köket (och vad blev det i så fall?) men vi hade tidigare Sentens. Jag gillade visserligen utseendet, men det var riktig skitkvalitet på luckorna. Jag upplevde att jag löpande upptäckte nya hack och skador i luckor och lådor som sedan svällde upp när de blev lite fuktiga. Vet inte om övriga laminatfabrikanter är så mycket bättre visserligen... Det blev i
etompau: Spontant så hade jag inte gett mig på att bygga in detta. Svårt att få till något snyggt framför den välvda plåten som även ger access till filter/motor samt meckande med ventilen. Vent.anl. i Brf ska man helst inte rota med.
socker22: Har ringt runt lite. När det gäller Imkanaler i kök så behövs ingen brandklassning. Men så fort rören lämnar köket så måste man isolera med brandmatta. Dock behöv inget brandspjäll. Man får även bygga in rören utan rensluckor, men för egen skull om det skulle fasta något så är det bra med renslucka.
LoweW: [citat] Det är sant men i och med att det inte är något vidare stort kök känns det inte alls som det är särskilt omständligt så som det är tänk nu. Alternativet skulle vara att flytta hällen till ön men då blir det en stor fläkt mitt i rummet som skulle skymma. Plus att då blir det "bara" 60cm djup arbetsbänk att jobba på. Tack för all input :) Ska se över placeringen av
arneri68: Allmänt tips är att placera ljuskällan så långt ut från väggen som möjligt för att minska skuggbilden. Ofta skall bänkbelysningen tjänstgöra som arbetsbelysning och då är det mindre lyckat att ljuset kommer från väggen och ljuset blir som starkast på den sida på arbetsstycket som är vänt från personen som bereder. Finns en bra allmännbelsyning i rummet löser den troligtvis
BirgitS: Nu när du har konstaterat att köksfirman sköter sig väl kanske du kan namnge dem så att andra får en positiv recension att läsa till skillnad från alla negativa man annars bara ser.
Oeldling: [citat] Haha såg inte datum det står nog ofärdigt pga av frustrationen kring kaklingen
Goggen: Tack för hjälpen. Vi tycker att det borde se ok ut, men vi har nog aldrig sett det någonstans. En 80's häll skulle vara najs, men det tar ju av bänkplatsen också och i vårt fall av den bästa arbetsytan i köket. Vi får se var det landar.
magnu: Jag har köpt nya IKEA-lådor och fronter till vår gamla 40 breda hurts från Marbodal. Ska montera vilken dag som helst.
Silver78: Det lättaste är att byta blandare till en som är förberedd för diskmaskin. Fast installation utan ballofix ogillas av försäkringsbolag och det är en säkerhet för dig också. Personligen skulle jag avstå från t-rör idén.
KnockOnWood: [citat] Du sätter väl inte alltid på köksfläkten när du lagar mat? Kokar kaffe eller potatis, steker ägg mm? Vår frånluftsventil i köket till FTXen sitter 1,5 meter från fläkten, med vi har ju normal spisfläkt alldeles över spisen. Och det är ritat av ett proffs.
Casa_Reshmi: samma här det vore intressant att höra om de takintegrerade fläktarna verkligen fungerar
MathiasS: Funderar lite över grundproblemet. Använd en mer fintandad spackel för fixet så är det lättare att sätta plattorna i samma höjd/djup. Kakelkryss för att få samma avstånd är pilligt och kladdigt, men ett kakelsnöre kanske kan vara till bättre hjälp. du kan också rita horisontella stödlinjer för att lättare sätta alla plattorna rätt. Har man inte fingertoppskänslan får man
Anonymiserad 137805: kranen stängd? veck på slangen? elkontakten till slangen ej monterad felkoder? pumpar den ur? går cirkulationspumpen?
RillE-d: Jo den är spräckt, och hela spisen bytt men tänkte att jag skulle kunna använda den till något. Skulle ju kunna ta från en skiva från en elektroniskt trasig häll men då ser man ju inte vart knapparna finns.
Härryda2015: Du kan stoppa ner en plastpåse allt fogskum en bit ner som du sen gjuter igen med lite cement/grovbetong.
Lopex: [citat] Du har nog rätt.. Jag som läste fel skulle jag tippa på, mitt fel!
bighenk: Hej! Är det någon som vet exakt hur armen som håller i munstycket är monterat? Vi skulle behöva förlänga armen lite längre än vad den är i dags läget men vågar inte göra någonting förens jag vet hur man kan ta loss den om det ens går. Vi hade använt en 3D printad förlängningslösning men var inte det snyggaste sättet man kunde göra. Köksblandaren är VIMMERN från ikea [bild]
Demmpa: Nu har du redan köpt/beställt spis, men för lite förkovran i valet av 230V/400V så kan du läsa ”Spisbibeln - att elektriskt välja spis, häll och ugn” https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn Sedan finns det flera andra matnyttiga guider om bla det svenska elnätet här på siten.
Maximarcus: Snart 10 år sedan, har hänt en del på led-fronten.
arneri68: Dyrare kök brukar ha fler moduler, dvs fler möjligheter till kundanpassning. Ikea har lågt pris bla pga få moduler. Om ni inte har några speciella krav kanske ett billigare kök är bästa lösningen? Om ni vet med er att ni sliter hårt på möbler och är lite slarviga kanske ett billigare kök är bättre. Dyrare kök brukar inte hålla speciellt mycket bättre om användarna är slarviga
falkn: Har monterat Voxtorp själv till morsan, valnötsfärgad då. Kändes som en väldigt gedigen och bra lucka.
BirgitS: Välkommen till forumet! Du behöver ett annat vattenlås där det går att koppla in diskmaskinens avlopp. Du behöver byta kranen till en med anslutning för diskmaskin och diskmaskinsavstängning. Du behöver anlita en elektriker för att installera ett vägguttag i diskbänksskåpet som diskmaskinen kan använda.
osiris: [citat] IKEA Välgjord (Electrolux)
CBJ: Det kan stämma då jag vet att dom ligger längs med varandra. Jag har mätt med ”penna” mellan häll och diskbänk. Skyddsjorden bör vara ok och säkringarna löser inte ut. C