Byter 70 spis mot 60 cm. Ny bänkskiva. Antingen 1) sätter jag spisen helt mot väggen till vänster eller så 2) lämnar jag 10 cm bänkyta mellan spis och vägg.

1) mer beredningsyta till höger och snyggare (?) med fläkten helt mot väggen. Kräver dock en sneddat rör förlängning högst upp på fläktröret.

2) får en avställningsyta till vänster och lättare att ta fläktröret rakt upp.

Dessutom funderar jag på att karva upp väggen så elen kan gå osynligt bakom väggen (snett upp till vänster). Alternativet är kabelkanal utanpåliggande med fördel att ha strömbrytare till hyllbelysning där. Fläkten är vit.

• Kökshörn under renovering med 60 cm spishäll nära en vägg och öppet fläktrör ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Alt 2.
Vi har så och det är perfekt för pepparkvarnen, lägga i från sig sleven el stekspade etc.
Plus att du får mer plats på spisen då du kan vrida å vända lättar på tex stekpannan då dess handtag inte tar i väggen..

• Kökshörna med spishäll, fläkt och små köksredskap mot en blommig vägg.
    Skapa konto
  • Gilla
Hammarman och 2 till
  • Laddar…
Absolut 2. Det är trångt att ha en vägg precis bredvid spisen och det är svårarbetat att inte kunna vända stekpannor och kastruller åt alla håll. Plus att jag kan nästan garantera att armbågen kommer slå i väggen otaliga gånger.

• Gilla
Hammarman och 2 till
  • Laddar…
Mycket tack för dom tipsen! Tog en 10 cm till vänster och ångrar det verkligen inte. Tycker det ser rätt bra ut också. Kök med vit fläktkåpa 10 cm från vägg ovanför induktionshäll, grå kakelvägg och trähylla.
Skapa konto

• Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.