Hej alla glada byggare.
Jag har ett litet droppande under min diskho. Jag har försökt ta bort allt och sätta tillbaka med jag vet inte hur sista delen ras bort (korgbottenventil?). Skulle gärna testa att fixa det själv för att lära mig.

• Undersidan av en diskho med synliga rör och en eventuell läcka vid korgbottenventilen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation under diskho med synliga rör och potentiell läcka vid korgbottenventilen.
    Skapa konto
  • Närbild på en diskho med ett synligt droppande korgbottenventil som behöver åtgärdas.
    Skapa konto
  • Hand pekar på en potentiell läcka under en diskho med rör och avloppskopplingar.
    Skapa konto
Hylsan på översidan är en typ av skruv. Det är den som spänner fast insatsen mot undersidan av diskhon. Det ligger en packning mot plåten. Men du borde kunna se om det är där läckan finns. Läcker det inte där så skulle jag inte ta isär det. Risk att packningen blir förstörd.

H hempularen skrev:
Hylsan på översidan är en typ av skruv. Det är den som spänner fast insatsen mot undersidan av diskhon. Det ligger en packning mot plåten. Men du borde kunna se om det är där läckan finns. Läcker det inte där så skulle jag inte ta isär det. Risk att packningen blir förstörd.
Det är mellan de två plastdelarna under det läcker. Så inte mot plåten. Men den där skruven håller i båda delarna. Var heter skruven?

BirgitS
Lite off-topic men för att undvika problem med diskmaskinen framöver ska normalt avloppsslangen från den vara fäst så nära bänkskivan som möjligt. Nu är det risk för att avloppsvatten från hoarna rinner baklänges in i diskmaskinen om det blir stopp/trögt i vattenlåset.

Redigerat:
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Lite off-topic men för att undvika problem med diskmaskinen framöver ska normalt avloppsslangen från den vara fäst så när bänkskivan som möjligt. Nu är det risk för att avloppsvatten från hoarna rinner baklänges in i diskmaskinen om det blir stopp/trögt i vattenlåset.
Alla tips kring detta mottages tacksamt!

Jag blir galen på skruven TV. Den högra sidan började droppa när jag hållit på och grejat ett tag. Den skruven gick enkelt att skruva loss. Den högra kan jag skruva på. Den går trögt! Men underdelen lossnar inte. Sitter på samma sätt hela tiden. Black magic!

Ok. Så muttern(?) under hoen va på något sätt fast men snurrade... Nu behöver jag istället veta var jag får tag på en bottendel.

• Undersidan av en rostig diskbänk med synlig mutter och vattenrör.
    Skapa konto
  • Närbild på en sliten rostfri diskho med synlig avloppssil och smuts runtomkring.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.