Efter att få otroligt många bra svar i tråden gällande takdusch är det således dags för nästa VVS-frågeställning. Jag är officiellt utnämnd till kökschef här i hemmet och finner mig ofta i en position där jag behöver vända och vrida på plåtar och större grytor då vattnet helt enkelt inte når dit jag vill. En lösning på problemet skulle då kunna tänkas vara en köksblandare med avtagbart munstycke.

Och så till frågan - är det värt det? Eller stannar den allt som oftast i sin lilla hållare?

103148.png

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
C
Jag är ingen fan av kombinationen, däremot är jag sugen på en separat spoldusch. De är ruskigt praktiska när större saker skall spolas av.

• Gilla
maximm
  • Laddar…
Vi har en sådan och jag tycker det är väldigt smidigt vid t.ex. diskning av större plåtar, eller att skölja rent kanterna på hon m.m.
Men köp då en i bra kvalité, inte IKEA!
På vår första så gick gummit som håller fast den sönder, så den fjongade loss lite nu och då. På vår andra likadana (fick en ny på garanti) så har det börjat läcka vatten från knapparna där man väljer stråle, så man diskar kaklet bakom diskbänken på samma gång. Oerhört irriterande...

• Gilla
maximm
  • Laddar…
Ja! Det blir superenkelt att skölja av sidorna i diskbaljan med en sån, och även lättare att fylla glas och annat som står i diskhon för att undvika intorkning/lösa upp saker som torkat lite. Passar ju dock inte i alla kök utseendemässigt, näst bäst är ledbar trådsamlare som ju är mer diskret och därför passar i betydligt fler sammanhang. Tänk på att köpa med diskmaskinavstängning helt oavsett om du har diskmaskin eller inte, så att du eller någon annan i framtiden slipper byta blandare om diskmaskin ska installeras.

• Gilla
maximm
  • Laddar…
M maximm skrev:
Tack för svaren!

Hur fungerar knapparna på munstycket? Räcker det med att man trycker på knappen eller behöver man även flytta spaken på blandaren?

Skulle bli en [länk]
Det räcker att trycka på knappen för att växla men du behöver ju slagit på ett vattenflöde.

Immobil Immobil skrev:
Vi är mycket nöjda med denna: [länk]
Kan du spela in en liten film åt mig kring hur den fungerar? Den ser praktisk ut, och billigare än mitt alternativ.

Ska se om jag lyckas med det i morgon.

• Gilla
maximm
  • Laddar…
Har en Oras- variant där slangen hänger ner under diskbänken. Mycket praktisk, men den har en nackdel, som man kanske inte tänker på. Om man spolat varmt vatten och sedan slagit av, så är ju slangen fylld med varmvatten. I det fall man därefter ( kanske någon timme senare ) kommer på att man vill ta ett glas vatten att dricka, så måste man spola en stund för att få rent kallvatten.

• Gilla
maximm
  • Laddar…

Bästa svaret

• Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
Kan tillägga att slangen går att dra ut ~ 80 cm. Duschen har varit oumbärlig när vi har badat våra utställningskatter (perser).

Immobil Immobil skrev:
Kan tillägga att slangen går att dra ut ~ 80 cm. Duschen har varit oumbärlig när vi har badat våra utställningskatter (perser).
Tack nu förstår jag. Ser ju smidigt ut. Man får ju gissa annars, moras hemsida berättar ju inget om funktionen

• Gilla
maximm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.