Ska ha öppna hyllor i köket istället för överskåp. Första tanken var att sätta fasta konsoler men sen fick jag idén att använda väggskenor. Konsolerna kommer att ta mindre plats samt flexibla i höjd. Dock gillar jag inte utseendet på de vanliga standard vita lagerlokalsskenorna. Har någon sett eller känner till mer designmedvetna alternativ?

BirgitS
  • Gilla
Hammarman
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om det räcker med 20 cm djupa hyllor kan ju Sting-hyllor fungera.

Annars är det ju svårt att göra väggskenor på så annorlunda sätt, de måste ju bestå av i huvudsak en skena med en massa hål.

DK3-Royal är retro i vackert trä men det kostar [länk]

Exilia väggskena är ju annorlunda: [länk]
Man önskar ju sig priset av exilia / Ikea och designen hoa Royal :)

Ikeas Svalnäs är hygglig bara den håller vikten

jag tänker, svalnäs finns det ju skrivbord till, så visst borde de klara lite vikt?

• Gilla
Hammarman
  • Laddar…
BirgitS
När det gäller vikten beror ju mycket på hur väggen är byggd och hur bra infästning i den man får till.

• Gilla
Hammarman
  • Laddar…
S
  • Gilla
Hammarman
  • Laddar…
H Hammarman skrev:
Ska ha öppna hyllor i köket istället för överskåp. Första tanken var att sätta fasta konsoler men sen fick jag idén att använda väggskenor. Konsolerna kommer att ta mindre plats samt flexibla i höjd. Dock gillar jag inte utseendet på de vanliga standard vita lagerlokalsskenorna. Har någon sett eller känner till mer designmedvetna alternativ?
Inte det du frågade efter, men en bekant har sina kökshyllor hängandes i gängstänger från taket. I rätt kök kan det se riktigt bra ut!

• Gilla
Hammarman
  • Laddar…
Jag har tillverkat/svetsat konsoler som är helt osynliga när hylla monterats.
De består av fyrkantsrör i stål 20x20 mm. Kruxet är väl att de är monterade före skiva/ytskikt på väggen. Endast ett rör sticker ut ca 27 cm genom vägg vid varje konsol, fästpunkter och stabilisering sitter i väggen, i mitt fall fästa i timmervägg men det bör inte vara svårare att fäst i reglar. Hyllan är ca 5 cm tjock, 30 djup 180 lång har urtag för rören med ca 45 cc. Mycket stabil.
Hyllan syns delvis till höger i bilden.
https://www.byggahus.se/forum/data/attachments/267/267326-84abff093ae1b3e955e294ca35aac78d.jpg

• Gilla
Hammarman
  • Laddar…
Intressanta lösningar! Bauhaus, Norrgavel har ju alternativ i färg. Kungsfors är ju också fin tycker jag, lite mer modern stil men diskret. HSCN din konstruktion imponerar! Lite för djupt vatten för mig kanske men kul att se.

Norrgavel har också fina hyllor i trä "konsolhylla" men det blir inte samma flexibilitet i att ändra höjderna. Frågan är hur mycket man behöver ändra sånt egentligen... en hylla på 140, en på 170 en på 200 så kanske det funkar permanent?

BirgitS
Vill man få in mycket utan att få alltför svårt att nå översta hyllan är det ju bra om man kan ha lägre saker på nedersta hyllan och sen ganska tätt till nästa hylla. Nu vet jag inte vad ni ska ha på hyllorna men vi har allt från 20 cm mellan vissa hyllor (tallrikar) till 40 cm (vaser).

• Gilla
Hammarman
  • Laddar…
Det blir Kungsfors så nu finns gott om alternativ i vilka höjder vi vill ha.

Renoverat kök med träbänkar, vita skåp och hyllor mot en kaklad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glömde visa hur det blev. Nöjd vart jag iaf!

• Gilla
hobbs
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.