Hej,
Skall byta ut två av mina gamla skåpsluckor och märker att hålen i de nya luckorna är större än i de gamla luckorna. Mao, de gamla skruvarna passar inte.
De nya hålen är 8 mm i diameter och djupet är 16 mm (med gångjärn). Men hur jag än gogglar hittar jag inga skruvar som passar. Så var kan man hitta systemskruvar (om jag tror det heter) som passar?
Om det inte går att uppdaga några skruvar, vad sjutton gör man då? Jag var inne på att fylla hålen med trälim och sedan borra nya, mindre hål. Men jag blir osäker på om det håller.
Hoppas på hjälp.
Skall byta ut två av mina gamla skåpsluckor och märker att hålen i de nya luckorna är större än i de gamla luckorna. Mao, de gamla skruvarna passar inte.
De nya hålen är 8 mm i diameter och djupet är 16 mm (med gångjärn). Men hur jag än gogglar hittar jag inga skruvar som passar. Så var kan man hitta systemskruvar (om jag tror det heter) som passar?
Om det inte går att uppdaga några skruvar, vad sjutton gör man då? Jag var inne på att fylla hålen med trälim och sedan borra nya, mindre hål. Men jag blir osäker på om det håller.
Hoppas på hjälp.
Husägare
· Klagshamn
· 285 inlägg
Hej, kan du lägga upp en bild på hur det ser ut? 8mm låter stort för ett skruvhål till ett gångjärn. 5mm brukar vara standard för systemskruvar till gångjärn och expandrar. Diameter 8 och längd 16 blir ju ett rätt udda förhållande mellan diameter och längd på en skruv. Är det kanske meningen att man ska skruva i en rampamuff i hålet och använda maskingängad skruv?
Produkter som diskuteras: "plastplugg"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Titta på gamla luckan, visst sitter det en plupp i hålet. Den går att återvinna men man får såga sönder gamla luckan.
Protte
Protte
Jag gick tillbaka till försäljningstället, i detta fall Elgiganten, och beställde gångjärn. Tyvärr så verkar gångjärn och inte riktigt "hänga ihop", och jag kan inte på elgigantens hemsida se om dessa gångjärn kommer att passa med luckorna. Men vi får väl se när dom kommer om någon vecka eller så.
Dessutom blir jag osäker på plastlugglösningen. På bilden på gångjärnen att döma, så är det snarare något i metall. Om det nu är så att det är metall, så förstå jag inte hur det skall hugga i och låsa i luckan.
https://www.elgiganten.se/product/k...020804/epoq-gangjarn-tiomos-softclose-110-2st
Dessutom blir jag osäker på plastlugglösningen. På bilden på gångjärnen att döma, så är det snarare något i metall. Om det nu är så att det är metall, så förstå jag inte hur det skall hugga i och låsa i luckan.
https://www.elgiganten.se/product/k...020804/epoq-gangjarn-tiomos-softclose-110-2st
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Snyggt, ser ut som Blum. Borrningen i skåpstommen är ju inte den vanliga, brukar bara vara en rad med hål men det sparar lite metall i biten som sitter i stommen.
Protte
Protte
Precis som flera här påstod så behövdes inga skruvar för att fixera gånjärnen till dörren. Däremot var det svårt att förstå hur man skulle bygga ihop gångjärnen utan instruktioner.
Nåväl. bak på gångjärnen så finns det ett litet vred som det står + och - på. Vad betyder det?
Nåväl. bak på gångjärnen så finns det ett litet vred som det står + och - på. Vad betyder det?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden