Kök
Claes Sörmland: [citat] Ja linoljefärg är tidskrävande. Tillsats av torkmedel gör dock underverk.
BDM: Ska göra 7 stycken. ca 40x80 i storlek. En av dom 50x40. Tanken är att penselmåla dom troligtvis vita med lämplig färg, typ akrylat lackfärg tänker jag spontant. Har använt Beckers Symfoni, till en hylla i köket, som gett fin yta men tänkte rådfråga lite mer på färgaffär. Underlaget kan säkert spela in också. Har inte tillgång till bänkfräs, endast handöverfräs. Och
Ceder80: [citat] Vilken effekt skall det vara på en kanalfläkt, huset är ca 65 kvm i två plan och diameter på ventilationsröret är 125.
BirgitS: [citat] Det går nog inte att få ett optimalt kök när man är låst av att vedspis och spis ska vara på det stället bredvid en dörröppning. Du får nog välja mellan att ha ugnen borta vid kyl och frys eller ha den i ett underskåp (behöver förstås inte vara direkt under hällen). [citat] Vad som är bäst beror ju på vad som ska förvaras i lådorna. Ska man ha tallrikar,
Dkraft: Bor i hyresrätt och har genom åren blivit duktig på att göra saker bra samt välja rätt tillvägagångssätt för att dom inte ska märka/bry sig vid besiktning när man flyttar. har en idé nu som jag vill bolla lite för att se vad ni tänker! har en befintligt högskåp för torrvaror just nu där jag också har min fristående micro för tillfället. Vill köpa en inbyggnadsmicro men
SomePenguin: Har själv lagt osmo på köksbänken av ek. Funkade superbra! Maskinerna lades tillbaka på efter några dagar och det blev inga märken alls
Interista88: Ett slags ventilationsgaller?https://www.smarthem.se/ventilationsgaller-med-justerbar-hojd/?attribute_pa_utforande=rostfri-look&gclid=Cj0KCQiA0MD_BRCTARIsADXoopaa5bSddP08HJOsjxi8hhvj12htfhXc2BVRTPaDLIGUnICJtw7cQtIaAn_zEALw_wcB
jakobl: Hej jag upplevde att den var rak först men efter tre veckor av härdande så hade den bågnat.
Staffans2000: [citat] Då ligger de säkert i trossbottnen. Är det galvat kan det vara läge att byta när du ändå är igång. Likaså med ev. gjutjärnsavlopp. Staffan
KnockOnWood: [citat] Bra tänkt om man vill ha frisk luft i hela bostaden. Men vid köksfläkt på (=forcerad frånluft) kan det finnas skäl att också öppna ett fönster på glänt vid intensiv stekning.
fubar: Jag kör dem i maskinen med. Det brukar stå nån rad i papperna som följer med att de kan ändras utseendemässigt men att det går bra att göra så.
BirgitS: [citat] Man bör ju kunna komma åt kompostpåsen när diskmaskinen är öppen så att man enkelt kan skrapa av matavfall. Om det förekommer att en person tömmer diskmaskinen medan den andra börjar skala potatis etc. går inte det om diskmaskinen blockerar diskhon.
DFYD123: Franken är godkänd ner till 40cm från elhäll, så det är bara ett problem om du själv upplever det så.
Svante Svenson: Eftersom inga tips inkommit så har jag klurat själv. Först kommer jag markera var snittet ska vara med tejp. Sedan tänkte jag fila bort inviket på den sida som är mot väggen med fil (eller Dremel om jag blir rastlös). Sedan klipper jag från andra änden, dvs högst upp mot rummet till vänster i mitt fall, med röd plåtsax (där jag kom fram till att Bessey D16 som Clas Ohlson säljer
EmmaMy: [citat] Tack Alfredo! Det är ingen dum idé och kan mycket väl bli så till slut. Det är en rejäl skiva, inga större skador. Skulle kännas dumt att förkasta den egentligen. Den är dock ljus och orange i tonen så jag skulle gärna betsa skivan mörk. Kruxet är att jag varnats för betsen och pigmenten som inte ska vara bra att ha i samband med all mat som hamnar därpå. Men det kanske
Anonymiserad 137805: [citat] Ser ut som överhettning skydd för kompressorn
Wizardo: Hej, Ett kök som håller på att renoveras har fått följande offert vad tycker ni är rimligt pris: Köksmontering 15 stommar, 6 vitvaror Endast IKEAs material ingår i köksmonteringen. Fälla in ledlist i täcksida. Bygga om 2st stommar pga. ventilation Bygga 2st platsbyggda skåp av täcksidor inkoppling av blandare och diskmaskin (gäller vid ett besök, ej om-dragning) Ingår inte i
Heij83: Sätt en glasskiva framför pärlsponten så är det lätt att torka av
Anonymiserad 137805: [citat] man skickar in ett prov för testning av asbestförekomst.
KJD: var inne och läste denna 9 år gamla tråd, och bifogar referens till krav på imkanal som jag hittade (för mig själv och andra som söker denna info), där jag tolkat det som vanlig villa är klass "Imkanal klass 3" (sid 20): http://imkanal.se/PDF/Branschstandard.pdf rätta gärna om något inte stämmer. Jag var mest osäker på om imkanalen fick dras horisontellt, men det visade sig ok, om
AndersS: Hur stor är skivan, kan t.o.m. vara enklare att byta. Den du har ser ut som en riktig budgetvariant om man tittar på hur den är gjord och hur skarvarna ligger.
maratonic: SVAR: Det finns en kopplingssats för bänkdiskmaskin från FM MAttsson som kan monteras där! (Och en från Mora men den är visst dyrare.) På Bauhaus och liknande verkar de inte ha nån koll så för att skaffa en sån behöver du ange artikelns RSK-nummer, som är 854 28 48, och be dem beställa hem den åt dig. Så här ser den ut:
satelit22: Vi funderar på att i samband med nytt kök skaffa Dekton bänkskiva. Någon som har erfarenhet av det? Fördelar jämför med kvartssten. Blank eller matt? Kan någon rekommendera återförsäljare i Skåne med bra priser eller rikstäckande som har sköt sig bra? Tacksam för svar
lakman: Hejsan, Har sedan tidigare en tvättmaskin i köket som gjordes om ca 2015 innan vi köpte lägenheten (br). Nu ska vi byta ut just denna maskin då den är kass och nu när jag undersöker lite hur det är kopplat och läser på lite så inser jag att det enligt säker vatten ska till en vattenfelsbrytare för att ha tvättmaskinen i kök då det inte finns golvbrunn. Känner väl att jag bör
Mazen: Agelito likt Ballingslöv o Vedum har ingen info om bakkant på sina resp hemsidor, men vill minnas att det finns i katalogen (iaf i LG's). Här är benämningen enl LG's så bara att höra av sig till närmaste Åf.. https://www.lgcoll.se/sortiment/laminat/kantprofiler/bakkantlist-halkal-20x53-mm-bt5000/ https://www.lgcoll.se/sortiment/laminat/kantprofiler/?fetch=0&filters=2145$1
Gustav R: Hej, jag köper ett av dina gamla odämpade om du har dem kvar ? har förlagt ett av mina :) Mvh Gustav [citat]
hscn: Min erfarenhet är att de medlevererade skydden från Fjäråskupan är helt värdelösa. Eftersom de inte är fjäderbelastade sluter de nästan aldrig helt tätt. sämst fungerar det vid blåst då lufttrycket i evakueringsröret varierar. Ibland kunde ena halvan fastna i öppet läge. Har ersatt med den ”vanliga” typen som fungerar oerhört mycket bättre.