Hej alla kunniga! :)

Jag har efter åratals lurkande tagit steget och skapat ett konto nu när vi står i begrepp att renovera köket och jag inte hittar svar på min fråga,

Vi har villa byggd -81 med mekanisk frånluft. På befintlig spisfläkt finns ett vred med 3 effektlägen och ett "superläge" som vi vrider på efter dusch i badrummen. Friskluftsventiler i samtliga sovrum och vardagsrum.

När jag öppnar luckan över köksfläkten sitter där en fläktmotor av modell Systemair KFB 140 L.

Mig veterligen är det alltså just här - och bara här - som fläktmotorn sitter. När jag försökt leta i andra trådar på forumet har denna typ av system ofta en takfläkt (alliance-system) men det verkar jag inte ha, då jag inte kan se att det finns några kabeldragningar från köksfläkten till något annan än elanslutningen, och villan dessutom har en vind som inte är åtkomlig. Däremot tror jag att befintlig köksfläkt kan ha monterats av mindre professionella hemmapulare som ägde huset innan oss, så jag kan inte säkert säga något, Ska dessutom tillägga att vi har lite mindre flöden än optimalt i just badrummen, något som kan antyda att nuvarande fläktmotor är underdimensionerad. En ventilationsfirma har rengjort kanalerna så det är inte problemet.

Mina två frågor är:
1) Hur kan jag säkerställa att det är just fläktmotorn i min köksfläkt som är - och ska vara - det som driver hela husets ventilation?
2) Vad medför detta gällande val av ny köksfläkt? Dvs vilken sorts fläkt måste jag snäva in mig på i valet så att husets ventilation fungerar även efter byte?

Bifogar en bild på bef. köksfläkt om det kan hjälpa och tackar på förhand för kloka inspel.

• Interiörbild av ett öppet köksfläktskåp med synlig fläktmotor modell Systemair KFB 140 L och kontrollvred.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Firma som rengjort kanaler, bara fråga dom vad som finns i kanalväg och hoppas att det ett seriöst företag, dom har ju grottat i anläggningen.. Normalt med vent kan vara en på taket som drar ut både kök/hus. Annars är det två fläktar med separata kanaler ut på taket.

• Gilla
Grevick
  • Laddar…
Hittade nu i ett annat inlägg att det inte verkar vara omöjligt att hela villans ventilation de facto sköts av fläkten i mitt köksskåp. Just benämningen "kryddhyllefläkt" som nämns där kommer ju upp när jag googlar på "Systemair KFB 140 L" som jag har.

Ska annars se om jag får tag på ventilationsfirman som rengjorde kanalerna.

A
Det är rätt
Lådan med fläkten i är hela ventilationen

• Gilla
Grevick
  • Laddar…
A
Du behöver en kåpa som kan köra denna fläkt såsom din nuvarande gör.

Tack, då har jag lite bättre koll.

Men om jag då skulle vilja byta alltihop, alltså både motorn/fläkten och fläktkåpan eftersom den är ganska skramlig även efter rengöring, och som sagt möjligen även lite underdimensionerad: kan jag ta vilken kryddhyllefläkt som helst eller måste jag ta hänsyn till något särskilt?

A
Du får i så fall sätta dit en ny låda med ventilations funktionen

electroluxaren skrev:
Du får i så fall sätta dit en ny låda med ventilations funktionen
Ja, precis - det är jag med på. Och det jag har som föjdfråga då är om det går att ta den nya med lite högre effekt så det blir lite bättre utsug i våtutrymmena. Men det kanske behöver tas på plats med någon ventilationsfirma?

använder du forceringsläget på fläkten när du tex duschar och har du forceringsdon i badrummet ?

A
G Grevick skrev:
Ja, precis - det är jag med på. Och det jag har som föjdfråga då är om det går att ta den nya med lite högre effekt så det blir lite bättre utsug i våtutrymmena. Men det kanske behöver tas på plats med någon ventilationsfirma?
luftdonen måste kalibreras men det gjorde väl de som rengjorde kanalerna?
är lite osäker på om det finns kraftigare fläkt i detta system för rör och böjar påverkar effektiviteten oxå

T tergo skrev:
använder du forceringsläget på fläkten när du tex duschar och har du forceringsdon i badrummet ?
Ja, jag använder forceringsläge vid dusch men tror inte det finns nåt don i badrummet utan det är nog bara motorn/fläkten i köket som jobbar hårdare?

electroluxaren skrev:
luftdonen måste kalibreras men det gjorde väl de som rengjorde kanalerna?
är lite osäker på om det finns kraftigare fläkt i detta system för rör och böjar påverkar effektiviteten oxå
Nja, de rensade nog bara faktiskt. Var kalibreras dessa don? Känns som det enda stället man kan göra nåt öht är vid själva lådan i köket.

A
Varje avluftdon är justerbart

electroluxaren skrev:
Varje avluftdon är justerbart
Såklart, jag tänkte helt skevt. Ja där skruvade de nog lite när den rengjorde.

A
De mäts in med flödesmätaren.
Skruvas inte godtyckligt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.