Snart är det väl förbjudet att ställa fram en Bouillabaisse eller liknade på bordet. Om inte matsalsbordet är sammanhängande med spisen...

Inte en enda tarm är tömd hos myndigheter, för det är så in i helvete skitnödigt allting..

• Haha
  • Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
engs
A Alexn72 skrev:
Hade hoppats på ett vettigare svar från dig
Huruvida man gör 1l pasta eller storkok på Lasange är irrelevant.
Det är 2 källor till att brännskador uppstår.
Med utslagsvask minskar man en av dessa, det är väl inte dåligt bara för att det också finns andra risker?

Misstänker också att vatten överför hettan till hud genom kläder etc på ett värre sätt. Het ostsås är inte att leka med men om man får den där man har kläder tror jag det ändå är bättre än hett vatten på samma ställe.

Jag är så långt ifrån en paragrafryttare man kan komma men just denna sak kan jag, efter att ha fått barn. Uppskatta och skulle inte vilja vara utan oavsett regler.

• Gilla
Mrjayser och 3 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Med utslagsvask minskar man en av dessa, det är väl inte dåligt bara för att det också finns andra risker?
Vasken i sig är väl inte dålig så länge man vill ha det. Problemet är väl detaljstyrning från DDR myndigheter. Man får stå där med hatten av och snurra på hatten och buga och fråga snällt, - "Snälla kan jag få inreda mitt kök som jag vill".

Tillägg: Jag har vask.

Satsuki
Det handlar också om hur ofta man gör något. Jag gissar att det kokas vatten minst en gång dagligen i de flesta kök, lasange (eller fiskgratäng eller något annat såsigt) inte lika ofta. Dessutom är lasange mer visköst och skvalpar mindre lätt över kanten jämfört m vatten…..

Jag fick en kanna tevatten över ena armen som liten, minns fortfarande smärtan när det skulle bytas bandage trots att det är 40 år sedan. Jag vet inte hur andra resonerar men personligen tycker jag regler som minskar skador på barn och vuxna är ganska bra och skall följas. Brännskador är inte roliga och gör jä****t ont eftersom det är svårt att smärtstilla adekvat.
Sedan kan man naturligtvis se se regler som en möjlighet att trixa om man känner för det.

• Gilla
Mrjayser och 3 till
  • Laddar…
nikasp
Skulle inte tumma på en sådan regel, särskilt med barn i hushållet. Dels är de själv påhittiga men man vet aldrig när man trampar på en legobit eller boll och så är det klippt.
Var stugvärd i fjällen 2014 och en kvinna hade lyckats skållat foten. Gör ont som fan och blir en ful skada. Vet inte hur hon gjorde till slut men var 45 km (fjäll)vandring till närmaste väg också.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Har äldre kök med spisen i ena hörnet och vasken diagonalt över i ett annat hörn och det är jobbigt att bära kastruller däremellan……
Tycker man avloppsdragningen blir jobbig fungerar det att leda ner spillvattnet i en dunk.

engs engs skrev:

Misstänker också att vatten överför hettan till hud genom kläder etc på ett värre sätt. Het ostsås är inte att leka med men om man får den där man har kläder tror jag det ändå är bättre än hett vatten på samma ställe.

Jag är så långt ifrån en paragrafryttare man kan komma men just denna sak kan jag, efter att ha fått barn. Uppskatta och skulle inte vilja vara utan oavsett regler.
Missförstå mig rätt.... jag är för saker som är genomtänkta.
Om jag bygger mitt kök för jag vill stå där och laga mat i ugn och stekpanna men hatar pasta. Ris. Soppa mm så ska väl ändå inte lagar och regler säga till vad jag ska äta och hur jag ska laga detta.
Hade det varit okej för kommunen att man sa att man inte skulle laga mat på de viset och de var okej med det så är allt lugnt.
För att förtydliga så skulle jag också satt en vask i en ö.
Men att det är krav gillar jag inte.
Mitt kök idag är inte godkänt för övrigt

Det är ju också krav på en sarg runt plattorna. Och det har väl alla på sin spis?

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Har äldre kök med spisen i ena hörnet och vasken diagonalt över i ett annat hörn och det är jobbigt att bära kastruller däremellan……
Tycker man avloppsdragningen blir jobbig fungerar det att leda ner spillvattnet i en dunk.
Tror inte de är godkänt....

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
T trubbelman skrev:
Jag säger som Klaugust längre upp i tråden, stryk köksrenoveringen i bygglovsansökan.
Gör färdigt det som är bygglovspliktigt och ta köket efteråt, det är ingen idé att ta fighten med kommunen det är bättre att lägga den tiden och energin på något annat. Renovera kök till exempel....
...eller rita en en vask där kommunen vill ha den, så får ni igenom bygglovet. Sen kan ni ju fundera på om ni vill sätta dit en eller inte i verkligheten - ingen kommer ju kolla det mot bygglovet efteråt.

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.