Inte för att vara den, men måttenheterna kan inte vara rätt på den där ritningen. Eller är köket 30x30m? Spisen 6m bred?
 
Allt är en smaksak och kaklade bänkskivor är inte helt ovanligt i andra länder. Själv tycker jag främst att det är fult men dessutom opraktiskt då det samlas smuts i fogarna.

I en lägenhet hade hyresvärden renoverat köket just på detta sätt när vi flyttade dit. Vi orkade med tre veckor innan vi kontaktade hyresvärden och på egen bekostnad bytte till laminatskivor istället med löfte om att ersätta igen ifall det vid uppsägning upplevdes som en försämring mot när vi tog lägenheten.

Efter 1,5 år hade de andra 3 lägenheterna efterfrågat samma sak, att byta till laminat istället.
 
Det går att få fogarna lika smutsavvisande som klinkret tydligen. Vi tar risken.
 
PärW skrev:
Se ovan, måttbeställda skivor är dyra som fan. Nu blir det klinker på bänken med en framkant av... teak tänkte jag först men vissa påstår att det är utrotningshotat (tveksamt om det verkligen är det) men nu kanske det blir ek istället.
Se till att använda FSC-märkt teak.
 
Det finns lamiantskivor som är djupare än 1220mm tror drygt 1300mm. Kolla på www.agelito.se vet att de har korta leveranstider men hur de ligger till prismässigt har jag inte riktigt koll på.
 
Jerpa skrev:
Inte för att vara den, men måttenheterna kan inte vara rätt på den där ritningen. Eller är köket 30x30m? Spisen 6m bred?
OM du kan tänka lite själv så förstår du väl att det är en decimal fel på alla mått..
 
PärW skrev:
Det går att få fogarna lika smutsavvisande som klinkret tydligen. Vi tar risken.
Du vill verkligen inte lyssna på goda råd....;)
 
Nimajneb skrev:
Du vill verkligen inte lyssna på goda råd....;)
Det är sån jag är... living on the edge:)
Jafg tror inte det blir så in i helvete illa faktiskt som alla här verkar tro, klinkern är väldigt mörk och det ska fogarna också vara, samt NÄSTAN i nivå med översidan, mest för att få lite antydd struktur på ytan, dvs tvärtemot alla som tycker det ska vara en helt slät yta. Blir det väldigt dåligt (vilket jag inte tror) går det ju att byta ut det.

Jerpa skrev:
Inte för att vara den, men måttenheterna kan inte vara rätt på den där ritningen. Eller är köket 30x30m? Spisen 6m bred?
Det är sketchup som var inställt på cm som minsta måttenhet, jag förstorade helt enkelt ritningen 10 gånger för att få mm.
 
När vi flyttade in i huset så fanns det bänkskivor med klinker som yta i köket. Nu hade visserligen den tidigare ägaren använt mjukfog istället för vanlig fog och det var ingen höjdare att försöka hålla rent.
I ditt fall skulle jag fundera på stavlimmad träskiva alternativt gjuta i betong. Båda dessa går att få till för rimliga pengar, men då får man göra lite själv. Dessutom tror jag resultatet blir bättre rent funktionsmässigt och snyggare, men det är ju en smaksak!

Ta in många synpunkter med öppet sinne och se om du kan hitta någon som gjort som du tänker för att få se hur det blir. Att "leva på kanten" kan bli både dyrt och jobbigt i detta fallet...
 
P PärW skrev:
Det är sån jag är... living on the edge:)
Jafg tror inte det blir så in i helvete illa faktiskt som alla här verkar tro, klinkern är väldigt mörk och det ska fogarna också vara, samt NÄSTAN i nivå med översidan, mest för att få lite antydd struktur på ytan, dvs tvärtemot alla som tycker det ska vara en helt slät yta. Blir det väldigt dåligt (vilket jag inte tror) går det ju att byta ut det.



Det är sketchup som var inställt på cm som minsta måttenhet, jag förstorade helt enkelt ritningen 10 gånger för att få mm.

Får man fråga hur det gick? Nöjd med chansningen? :)
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
Hej! Nja jag gjorde aldrig såhär utan kom på en bättre budget idé som blev riktigt bra. Klinker som bänkskiva, framkant av ek, underlag 6 mm repgips som ligger på en 22 mm golvspånskiva, blev snyggt och tåligt
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.