8 694 läst ·
25 svar
9k läst
25 svar
Våtrumsskiva som bänkskiva?
Allt är en smaksak och kaklade bänkskivor är inte helt ovanligt i andra länder. Själv tycker jag främst att det är fult men dessutom opraktiskt då det samlas smuts i fogarna.
I en lägenhet hade hyresvärden renoverat köket just på detta sätt när vi flyttade dit. Vi orkade med tre veckor innan vi kontaktade hyresvärden och på egen bekostnad bytte till laminatskivor istället med löfte om att ersätta igen ifall det vid uppsägning upplevdes som en försämring mot när vi tog lägenheten.
Efter 1,5 år hade de andra 3 lägenheterna efterfrågat samma sak, att byta till laminat istället.
I en lägenhet hade hyresvärden renoverat köket just på detta sätt när vi flyttade dit. Vi orkade med tre veckor innan vi kontaktade hyresvärden och på egen bekostnad bytte till laminatskivor istället med löfte om att ersätta igen ifall det vid uppsägning upplevdes som en försämring mot när vi tog lägenheten.
Efter 1,5 år hade de andra 3 lägenheterna efterfrågat samma sak, att byta till laminat istället.
Det är sån jag är... living on the edgeNimajneb skrev:
Jafg tror inte det blir så in i helvete illa faktiskt som alla här verkar tro, klinkern är väldigt mörk och det ska fogarna också vara, samt NÄSTAN i nivå med översidan, mest för att få lite antydd struktur på ytan, dvs tvärtemot alla som tycker det ska vara en helt slät yta. Blir det väldigt dåligt (vilket jag inte tror) går det ju att byta ut det.
Det är sketchup som var inställt på cm som minsta måttenhet, jag förstorade helt enkelt ritningen 10 gånger för att få mm.Jerpa skrev:
När vi flyttade in i huset så fanns det bänkskivor med klinker som yta i köket. Nu hade visserligen den tidigare ägaren använt mjukfog istället för vanlig fog och det var ingen höjdare att försöka hålla rent.
I ditt fall skulle jag fundera på stavlimmad träskiva alternativt gjuta i betong. Båda dessa går att få till för rimliga pengar, men då får man göra lite själv. Dessutom tror jag resultatet blir bättre rent funktionsmässigt och snyggare, men det är ju en smaksak!
Ta in många synpunkter med öppet sinne och se om du kan hitta någon som gjort som du tänker för att få se hur det blir. Att "leva på kanten" kan bli både dyrt och jobbigt i detta fallet...
I ditt fall skulle jag fundera på stavlimmad träskiva alternativt gjuta i betong. Båda dessa går att få till för rimliga pengar, men då får man göra lite själv. Dessutom tror jag resultatet blir bättre rent funktionsmässigt och snyggare, men det är ju en smaksak!
Ta in många synpunkter med öppet sinne och se om du kan hitta någon som gjort som du tänker för att få se hur det blir. Att "leva på kanten" kan bli både dyrt och jobbigt i detta fallet...
P PärW skrev:Det är sån jag är... living on the edge
Jafg tror inte det blir så in i helvete illa faktiskt som alla här verkar tro, klinkern är väldigt mörk och det ska fogarna också vara, samt NÄSTAN i nivå med översidan, mest för att få lite antydd struktur på ytan, dvs tvärtemot alla som tycker det ska vara en helt slät yta. Blir det väldigt dåligt (vilket jag inte tror) går det ju att byta ut det.
Det är sketchup som var inställt på cm som minsta måttenhet, jag förstorade helt enkelt ritningen 10 gånger för att få mm.
Får man fråga hur det gick? Nöjd med chansningen?
Klicka här för att svara