Är det någon som provat att använda fibo trespo eller allocs våtrumsskiva som bänkskiva i t ex kök?

Som ett billigare alternativ till måttanpassade laminatbänkskivor alltså.

Finns några uppenbara nackdelar med detta?

/Pär

den är så tunn så det skulle se dåligt ut tror jag?

Våran måttanpassade 4.1m skiva ifrån ikea kosta 2000 med frakt om jag inte minns fel, vad kostar fibo?

Man lägger den ju i så fall på en spånskiva av valfri tjocklek. På bauhaus kostar den ca 500-600 kr/m2.
Vi ska göra 2 måttanpassade köksbänkar, den större ca 7 m2, den mindre knappt 3 m2. Vi tog in anbud från 3 stora byggmarknader på LG collection och de varierade mellan 26500 och 33400. Jag tycker det är mycket för några plastbeklädda spånskivor, dessutom lång leveranstid 4 veckor. Så jag funderar på andra möjligheter, en annan idé är klinker som bänkskiva (med seal guard fogimpregnering).

Ytterligare en möjlighet: laminatgolv som bänkskiva, en sådan går att få för 89 kr kvadraten såg jag, dvs det dyraste anbudet är närmare 40 gånger dyrare!!! Laminat som laminat kan man tycka (jag vet det kan skilja i kvaliteer men ändå). Med laminatgolv som bänkskiva är man dessutom inte bunden på samma sätt av att bänken måste vara 62 cm djup.

Med laminatgolv som bänkskiva får du också väldigt många och långa skarvar som är väldigt fuktkänsliga och förmodligen ser för jävliga ut på så nära håll som en bänkskiva är ögonen.

• Gilla
INR
  • Laddar…
Ja, fy fan vad fult det ska se ut.:thumbdown:

Köp en på Ikea och såga till den själv. Laminatgolv hör hemma på golvet och våtrumsskivorna i badrummet eller på väggen ovan diskbänken.

Är ni helt säkra på detta? Låter som gissningar. Hur är det med laminatgolv som folk har i hallar där man ställer blöta skor och dylikt (om man då tätat dessa fogar med safeseal), håller inte detta? Är safe seal skit?

PärW skrev:
Är ni helt säkra på detta? Låter som gissningar. Hur är det med laminatgolv som folk har i hallar där man ställer blöta skor och dylikt (om man då tätat dessa fogar med safeseal), håller inte detta? Är safe seal skit?
När jag hörde mig för om laminat fick jag infon att det bara är högtryckslaminat som tål fukt. Alternativet för att få en snygg skiva är kanske att slipa och lacka en gång om man ska köra på någon form av golvprodukt.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus

thomasx skrev:
När jag hörde mig för om laminat fick jag infon att det bara är högtryckslaminat som tål fukt. Alternativet för att få en snygg skiva är kanske att slipa och lacka en gång om man ska köra på någon form av golvprodukt.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
Och då kan man ju lika gärna köpa en bänkskiva i trä.

MMR skrev:
Och då kan man ju lika gärna köpa en bänkskiva i trä.
Ja, det skulle väl annars vara för att högtryckslaminatet är mer slitstarkt och vattentåligt, vilket jag förstått att det ska vara. Men det var ju inte anledningen här.

Se ovan, måttbeställda skivor är dyra som fan. Nu blir det klinker på bänken med en framkant av... teak tänkte jag först men vissa påstår att det är utrotningshotat (tveksamt om det verkligen är det) men nu kanske det blir ek istället.

Men det är väl ganska klart att du kan fixa måttbeställda skivor billigare än de "erbjudande" du fått. Som sagt en IKEA skiva som du sågar till själv, även om du skulle få köpa en Festo Sänksåg (vilket vore overkill) så blir det billigare.

Eller så anlitar du en lokal snickerifirma för att såga till skivorna (med en Festo sänksåg), kostar gissningsvis 500 - 1000 kr för sågningen.

Ja "erbjudande" inom citationstecken kanske det är, möjligt att det kunde ha gått att få bättre från en mindre firma.
Men frågan är hur det skulle ha gått att få till skarvarna om man pulat själv, det ska ju se ut som enligt nedan, även halvön var problem, går inte få mer än 122 bred bänkskiva (i originalversionen var det inte så här tjocka kantlister:

Bänkskiva storhus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.