Kök
Användare343: Tack för svar. De ligger i linje med de tankar jag har, sätter nog dit lite pallningsbrickor för att säkra upp.
salahunreal: [citat] Ja det stämmer. Jag kunde inte göra mycket med Ikea planeringsverktyg men jag har köpt sänk-höj skrivbord utan skivan och ska använda samma skiva som bänkskåp https://www.amazon.de/gp/product/B081GLR5NS/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1 [bild]
Lavayui: Är inte säker på om jag förstår vad du menar. Jag tänker nåt sånt här som bilden. Kylen når ju ända ner till golvet, utan sockel. Då blir det konstigt om skivan bredvid inte går ner hela vägen till golvet tänker jag.
Mazen: Ska du avsluta med ett högskåp kan du kilsåga reglar och sedan slå på en 15 mm plyfa och bygga ut väggen där skåpen blir. Den avslutande täcksidan blir med det extra djup och döljer den xtra väggen. Du kan göra samma sak även om du avslutar öppet med vägg o bänkskåp, men då får du sätta en nivålist för att täcka övergången mellan väggdelarna.
65465421321651461: [citat] Toppen! Tack för svaren så håller jag tummarna för att de ändrar sig innan vi göra våra tillval. :)
jojak6: De 60 höga bänkskåpstommarna utgick för ett par år sedan :thumbdown:
InciliusAlvarius: For the record, gick det bra att sätta en tunn träskiva på ena sidan av hålet, från den andra foga plant med fingret, det gav en rak kant på båda sidorna [tummen upp]
cfaj: Tack för hjälpen! blev tillslut helt vanligt plank som målades i samma kulör som luckorna.
3tumkubik: Hej, Ska sätta in en tillfällig diskmaskin i vårt kök och jag har nu kapat till så att den får plats. Det var även mindre reglar under 'bottenplanet' längst med golvet som jag kapade lite av för att få plats (den fortsätter ca 120cm bort till höger) Frågan är då om jag behöver stötta upp denna delen något? Nu står ju denna delen bara på en liten spånskiva ner mot golvet..
OlssoniVallby: [citat] Tack. Jag har lagt lång tid på planering av köket. Typ år i huvudet, samt pratat med flera köksplanerare och hittade sedan en duktigt hos den leverantör vi till sist valde. Ett fönsters glasruta skall placeras i väggens ”termiska centrum”, dvs där halva temperaturfallet mellan insida och utsida finns. Men det är teori. I praktiken sätter man det där det är snyggt, där
Patkap: [citat] tack, förväntar mig att husleverantören har tänkt på detta men ska kontrollera med dem att de inte missat den här punkten :-)
Svante Svenson: Det kommer se bättre ut om skorstenen går till taket. Men helt oavsett; tänk på att någon annan kanske vill ha en annan fläkt där i framtiden. Tänk på det när ni monterar el och rör, så att det finns lite marginal.
Mazen: [citat] Ojdå 5cm va en del, men no problems, klyv en regel till en lång kil, en bakom skenan och en i nederkant skåp.. och samma sak till bänskåpen. Nu blir åxå bänkskivan påverkad med 5cm xtra längst ut och täcksidan behöver åxå vara 5cm djupare...
ItWasntMe: [citat] mmm förstår det känns drygt som fan. Men som sagt, bestrid alla fakturor tills du är helt nöjd. Detta känns så extremt dåligt så det inte ens finns ord.
Torpkarin: Jag funderar på att bygga ett utekök med grill, ho och arbetsyta vid vårt sommartorp. Min tanke är att stommen ska vara pallkragar på reglar, med en bänkskiva eller brädor på. Några sektioner tänkte jag såga upp i framkant för att på det sättet få öppningsbara skåp (jag tänkte sätta en snedslå på varje sida samt regla över hörnet i bakkant för stabilitet). Har letat på
Mazen: En annan tanke.. skåpet till höger hur brett är det? Som föreslagits tidigare borde du kunna få in en 45 cm DM och då kunna återanvända den dörren till ett skåp som byggs där spisen är idag. Sedan fritt att välja, ugn+häll el frist.spis. Så från vänster: smala sektionen + spis + nytt skåp + lådsektion + diskbänksskåp + dm
BirgitS: [citat] En släkting har 80 cm breda lådor och jag tycker det har fungerat bra när vi har bott där men då har de lådorna inte varit just där man står som mest utan på sidan av, typ delen till vänster i ditt fall. Det är nackdel med breda lådor om man är två i köket som står bredvid varandra för då måste även den andra personen flytta sig när lådan ska dras ut.
Tohan: Sätt och tittade runt lite så hittade jag m5 kökscenter.. Svensktillverkade kök osv Några av oss här inne har haft med de att göra? https://www.m5kokscenter.se/ Verkar vara mycket bra... Mvh toan le
Mazen: Finns vitlackad furulist, dock i fel bredd, men bara att kapa el hyvla till rätt bredd.. https://www.byggmax.se/planhyvlad-vit-p08302169#884=33580&914=34016 Alt en fönstersmyg i MDF.. https://www.byggmax.se/fönstersmyg-mdf-vit-p0868100
PatrikErikssonThorell: Hittade en gammal Reda-kryddhylla som var ca 12 cm hög och 113 cm bred. Så målar in den i samma blåa färg och så får utrymmena på sidan bli vin-fack. Hoppas det blir bra!
Fulkemisten: Det borde inte bli så varmt så att du behöver eldfast bruk, har du inte kört med det innan så hade jag nog testat ändå. Sandspackel och dylikt är inte kompatibelt på ett sånt här ställe så försök få till det med bara bruk och tegel eller som nämnt ovan kakel. Luftspalt är såklart fortsättningsvis att rekommendera om det fungerat.
allexx: [citat] Jag är drifttekniker och reparera både vitvaror och industrimaskiner. Så man håller på en hel del
Lopex: Undrar jag med, vad äre vi ska diskutera och kunna hjälpa dig med? Monterade dom först ek-skivor sen sten?
Hellström68: Någon som vill hjälpa med att ta bilder på hur interna plåtarna sitter i fläkten, har en sprängskiss eller liknande Samt hur injusteringen ”brukar” vara. Tog isär en sådan fläkt för att rena göra från fett och kommer nu inte riktigt ihåg hur allt satt. Skulle tagit bilder innan ... Tacksam för hjälp / Roger
Sara00K: Tyvärr, för min del som ville ha koden eftersom jag var intresserad av att köpa nytt kök i den här serien, så är den slut och kommer komma tillbaka i lager... tidigast efter sommaren!! :((
Anonymiserad 137805: [citat] nej du behöver inte ha en integrerad variant men luckan slutar då högre upp från golvet och linjerar inte med IKEAs kök av idag, kommer du att vilja ha en integrerad maskin bör du redan nu se till att du skaffar en täcklucka som passar den övriga inredningen. dessa båda maskintyper står direkt på golvet och passar inte i något skåp, därför bör du redan nu se till att ditt