Ni som har kalkstensskiva som köksbänk i ert kök, har ni bra tips på hur man vårdar den så den håller länge?
Vi står nu inför att välja ny bänkskiva till köket och jag är helt förälskad i en ljusgrå kalkstensskiva. Men många avråder, så dörför undrar jag om ni som faktiskt har kalksten i köket - hur funkar det?
Kan man baka tex bröd o bullar på den?
Tacksam för alla tips!!

A Annastinabygger skrev:
Ni som har kalkstensskiva som köksbänk i ert kök, har ni bra tips på hur man vårdar den så den håller länge?
Vi står nu inför att välja ny bänkskiva till köket och jag är helt förälskad i en ljusgrå kalkstensskiva. Men många avråder, så dörför undrar jag om ni som faktiskt har kalksten i köket - hur funkar det?
Kan man baka tex bröd o bullar på den?
Tacksam för alla tips!!
Har marmor, typ samma sak. Efter att jag installerade skivorna så behandlade jag mina skivor med steinfix 100, som skyddar stenen
Men ändrar inget I utseendet,

bakning går utmärk, är så klart lite mer försiktig när vi gör syradlök, öppnar cavan, men kaffe dräller vi nog dagligen och det har den klarat sig bra ifrån.

Självklart ser man att vi har fläckar på skivan men bara om man är och jobbar i köket

Tack för bra tips
Ser fram emot att baka på skivan, det blir nog kalksten till slut - tycker det ör så fint ich så får man ge den lite ”patina” - finare ord för flckar

A Annastinabygger skrev:
Tack för bra tips
Ser fram emot att baka på skivan, det blir nog kalksten till slut - tycker det ör så fint ich så får man ge den lite ”patina” - finare ord för flckar
Kör på!! Det är ditt kök ingen annans! Köp en impregnering, jag tömde min lilla flaska på 3v, man behöver egentligen bara göra 1gång vare 5e år, men ju mer detso bättre!

Sen går det alltid att slipa om skivan, antagligen själv eller så köper man den tjänsten!

jag hade det i föra köket sten från slite stenhuggeri behandla det en gång på 7 år inga problem alls

• Gilla
Annastinabygger
  • Laddar…
Har också kalksten i köket på alla bänkar och köksö utom själva diskbänken som är rostfri. Även på väggen över bänkarna har vi satt tunna sådana plattor, samma som ligger på golven i offentliga byggnader.
Vi är helnöjda, så det blev en skiva från samma leverantör även på badrumskommoden med underlimmat handfat..
Köpte från Thorsbergs Stenhuggeri på Kinnekulle. Dom har eget stenbrott och både grå och röd sten i olika nyanser. Fått mycket goda råd därifrån om skötsel och åtgärd om olyckan skulle vara framme om man skulle drälla ut nåt surt på dom. Det är väl det enda då att man får tänka sig för lite. Men, det väger lätt mot det vackra utseendet och känslan med naturmaterial.

Hemmakatten
Vi har gotländsk kalksten, men på golvet. Vet att det inte är riktigt samma sak som på en köksbänk. Men vår kalksten ligger i hallen, och trots 15 år av att kliva in (från lerig utomhusmiljö, bor på landet) och dra med sig allt möjligtvis utifrån (har dessutom både katt och hund) så har kalksten varit helt opåverkad. Kalksten är verkligen ett mycket vackert material!

• Gilla
M-stad
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Vi har gotländsk kalksten, men på golvet. Vet att det inte är riktigt samma sak som på en köksbänk. Men vår kalksten ligger i hallen, och trots 15 år av att kliva in (från lerig utomhusmiljö, bor på landet) och dra med sig allt möjligtvis utifrån (har dessutom både katt och hund) så har kalksten varit helt opåverkad. Kalksten är verkligen ett mycket vackert material!
Ja, naturmaterial är överlägset i skönhet. Och den lilla extra tid det tar att sköta om kan man ju ta från tittandet på nån imbecill TV produktion. :-)

Hemmakatten
Kanske ska tillägga att kalkstenen är putsad helt slät och lite blank. Det underlättar vid rengöring. Skivan är ju slät och blank och inte porös så det är inget som "sugs ner" i stenen. Tror den blankpokerade, hårda ytan skulle fungera bra som köksbänk.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.