H
W Wike skrev:
Därför att golvet inte får låsas. Det skall tydligen kunna röra sig
Det är ingen fara du har ju lite distans runt alla väggar. Står hur mycket du behöver på det golv du tänker välja. Brukar vara med en bruksanvisnings i varje paket.
Som någon annan skrev också, du bör ha plasttråg under diskmaskin, kyl och frys och få måste det vara plant annars är det svårt att se om vattnen rinner ut om det skulle läcka, dessutom kan du få lite lägre försäkring med dessa plastskydd.

Redigerat:
Det är klart du ska lägga golv under köket om du ändå ska riva köket. River man inte köket så kan man lägga golv fram till köksbenen. Men under kyl, frys, diskmaskin, spis ska man alltid gå in med golvet. Annars får man en kant och det blir bara problem när man ska ut med vitvaror. Golvtillverkarna försöker friskriva sig från allt. Egentligen borde alla bojkotta och inte köpa deras golv. Läs bara kravet på underlag buktighet. Brukar vara +/- 3 mm på 2-3 m och +/- 1-2mm / m. Hur många betonggolv i Sverige klara +/- 1mm / m? Vi brukar av denna anledning alltid friskriva oss från befintligt underlag. Vi kan inte ta det ansvaret eftersom golvtillverkarna inte gör det. Däremot kan jag lova att de flesta golven klara betydligt större buktigheter i golv. Men passa er för dom billigaste laminatgolven. Där riskerar sponten att gå isär om inte underlaget är perfekt.
Du behöver alltså inte oroa dig över att ställa ett kök på golvet. Se däremot till att inte slarva med springan mot väggar.

• Gilla
LindaGj
  • Laddar…
BirgitS
W Wike skrev:
Ska prata även med dem såklart:). Vårt kök blir som ett L så en liten del av köket blir som en halvö. På andra väggen mittemot skall kyl, frys, micro/ugn finnas. Risken är väl att man låser fast golvet rejält vid halvön. Det är vinylgolv jag lägger isf
Nu vet jag inte vad Pergo säger men många golvtillverkare vill inte att man lägger flytande golv under köksöar just för att det låser fast golven så att de inte kan expandera och krympa på rätt sätt då. Det kan ju bra ändå men det kan också bli problem av olika slag.

Man ska lägga golvet in under vitvaror som står på golvet så att det går att dra fram och skjuta tillbaks dem utan problem.

Under skåp som hänger på golvet är det valfritt och båda delarna fungerar. Fördelen med att bara lägga fram till benen är att det går att byta golvet på ett enkelt sätt och golv kan i många fall åldras fortare än köksstommarna.

• Gilla
LindaGj
  • Laddar…
Om något "måste" skruvas fast i golvet, t.ex. en köksö, såga/borra då upp ett större hål än vad skruven är stor, i parketten och skruva i mitten av det ner i golvspånet under (eller betong om du har det). För en vanlig skruv på 6 mm brukar jag ta ett typ 20 mm borr och göra detta.

Nu när jag helrenoverade så la jag inte under köksstommarna och sen ställde jag köksön på golvet utan att skruva fast den, ön bärs upp av hela gavlar från bänkskiva till golv plus fötter.

Här sitter ej socklarna på plats, dom kommer monterad i liv med stommen

• Modernt kök med svart inredning och köksö utan socklar monterade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Enligt Tarkett och Kährs så ska inte parkettgolv läggas under köksöar och kök, endast under vitvaror.

• Gilla
LindaGj
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
BirgitS BirgitS skrev:
Nu vet jag inte vad Pergo
Jag vet för flera år sedan att jag kontaktade just Pergo för min kund skulle lägga ett laminatgolv ovanpå golvvärme som var lagd i cellplastskivor och det var ju inte så lämpligt att ställa köket direkt på det heller.
Då sa tekniska ansvariga på Pergo att de t.o.m rekommenderade folk att lägga golv under inredningarna.

Efter ett års tid kontaktade kunden mig och golvet hade delat sig så jag var i kontakt med Pergo igen då kunden menade på att det ju var jag som sagt att han skulle lägga under inredningen.
Men då visade det sig att han inte följt instruktionerna för där skulle varit lagt ett 6mm undergolv under laminatet samt ångspärr och dessutom pumpade han ut ganska många grader för mycket på golvvärmen än Pergos rek.

Personligen har jag annars ALDRIG haft en kund på 17år som hört av sig om några problem och vi har alltid lagt golv (både laminat och parkett) under inredningarna utan vi har väl resonerat som så att skåpen ju faktiskt "hänger" i väggen och bara stödjer på benen och hur blir det vid stora akvarium och tunga bokhyllor som står direkt på golvet vilket många ggr blir betydligt tyngre.

• Gilla
LindaGj och 2 till
  • Laddar…
A
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
hur blir det vid stora akvarium och tunga bokhyllor som står direkt på golvet vilket många ggr blir betydligt tyngre.
Också snyggt att såga ut för benen på Steinwayflygeln i salongen;)

• Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
mowatom skrev:
Också snyggt att såga ut för benen på Steinwayflygeln i salongen;)
Haha... nä det kan jag hålla med om men inte snyggt när golvet i salongen spricker heller ju... ;)

Som sagt så har jag lagt många golv under köksinredningar under de 17år som jag varit aktiv i branschen och har aldrig haft en kund som kontaktat mig om att ett golv har spruckit p.g.a att det ligger in under en köksinredning.

I enstaka fall har vi satt köket först men då har det mest varit för att spara tid åt kunden och sen lagt golvet fram till benen.

Var och en gör som de vill och visst, ska man vara helt 100% säker på att slippa problem så bör man väl undvika att lägga framförallt parkettgolv in under. (Laminat rör ju inte sig alls lika mycket)

• Gilla
1
  • Laddar…
Jag vet för flera år sedan att jag kontaktade just Pergo för min kund skulle lägga ett laminatgolv ovanpå golvvärme som var lagd i cellplastskivor och det var ju inte så lämpligt att ställa köket direkt på det heller.
Då sa tekniska ansvariga på Pergo att de t.o.m rekommenderade folk att lägga golv under inredningarna.

Efter ett års tid kontaktade kunden mig och golvet hade delat sig så jag var i kontakt med Pergo igen då kunden menade på att det ju var jag som sagt att han skulle lägga under inredningen.
Men då visade det sig att han inte följt instruktionerna för där skulle varit lagt ett 6mm undergolv under laminatet samt ångspärr och dessutom pumpade han ut ganska många grader för mycket på golvvärmen än Pergos rek.

Personligen har jag annars ALDRIG haft en kund på 17år som hört av sig om några problem och vi har alltid lagt golv (både laminat och parkett) under inredningarna utan vi har väl resonerat som så att skåpen ju faktiskt "hänger" i väggen och bara stödjer på benen och hur blir det vid stora akvarium och tunga bokhyllor som står direkt på golvet vilket många ggr blir betydligt tyngre.
Mina föräldrar har Tarkett Storsjön 1-stav. Där lade snickaren golvet under hela köket inklusive köksön. Där har har "noten" spruckit på flera stället på golvet. Tarkett har varit och kollat på det och hävdar att det beror att golvet är fastlåst med kök och köksö.

• Gilla
LindaGj och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Nu skrev jag ju i januari om en kökshalvö, alltså skåp som inte hänger på väggen.

Paul-Staffanstorp
BirgitS BirgitS skrev:
Nu skrev jag ju i januari om en kökshalvö, alltså skåp som inte hänger på väggen.
Sant... miss av mig... sorry ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.