19 985 läst ·
14 svar
20k läst
14 svar
Får man göra köksö med spis och ugn utan utslagsvask?
Nu är jag verkligen orolig.
En kompis säger att försäkringen gäller inte om det blir skador p.g.a. eld om man saknar vask/vatten i direkt anslutning till hällen.
Vet ni vad gäller?
http://www.boverket.se/Kontakta-oss...gora-kokso-med-spis-och-ugn-utan-utslagsvask/
En kompis säger att försäkringen gäller inte om det blir skador p.g.a. eld om man saknar vask/vatten i direkt anslutning till hällen.
Vet ni vad gäller?
http://www.boverket.se/Kontakta-oss...gora-kokso-med-spis-och-ugn-utan-utslagsvask/
Jag är inte riktigt med på vilket försäkringsbolag du menar. Rådet är till för att minska risken att du ramlar och häller en gryta kokande pastavatten över dig när du är på väg till vasken. Jag tycker det verkar mycket långsökt att en olycksfallsförsäkring inte skulle gälla för att köket är utformat på ett visst sätt. Om du är orolig att någon skall skålla sig tycker jag att det verkar mer logiskt att följa rådet än att fundera över försäkringar.
Saken är att huset renoverades 2013. Och igår hade vi gäster. Som påpekade att om det börjar brinna i stekpannan och huset fattar eld får vi ingen ersättning av FB. Eftersom vi inte följde rådet att ha vasken i samma yta som hällen.Avemo skrev:Jag är inte riktigt med på vilket försäkringsbolag du menar. Rådet är till för att minska risken att du ramlar och häller en gryta kokande pastavatten över dig när du är på väg till vasken. Jag tycker det verkar mycket långsökt att en olycksfallsförsäkring inte skulle gälla för att köket är utformat på ett visst sätt. Om du är orolig att någon skall skålla sig tycker jag att det verkar mer logiskt att följa rådet än att fundera över försäkringar.
Jag ska ringa FB imorgon och fråga. Men det skulle vara bra att veta redan idag.
Skitsnack vill jag påstå. Bry dig inte om alla självutnämnda försäkringsvillkorsjuridikskadeexperter och skulle något bolag ha detta i sina villkor så välj ett annat bolag.
Sedan släcker man inte brinnande fett med vatten utan med ett stort lock eller en brandfilt.
Om din gäster tror att man skall hälla vatten i en brinnande stekpanna så upplys dem genast att man aldrig skall göra detta. Det är farligt att göra och det vet försäkringsbolagen också. Släcka bränder i stekpannor gör man genom att lägga på locket. Rådet har med skållning och inte med brand att göra.
Bara som notering ska man undvika att slå vatten i ett brinnande kärl med fet/olja utan lägga på lock och kväva elden.
Och undvika att flytta tills man kvävt elden.
Så detta med att kunna flytta till vask om det brinner känns lite konstigt.
Och undvika att flytta tills man kvävt elden.
Så detta med att kunna flytta till vask om det brinner känns lite konstigt.
Allmännt råd innebär att man måste följa det om man inte kan visa att man kan lösa det på annat sätt. Det är inte rimligt att visa att du kan lösa det på annat sätt som privatperson. Det kan kanske stora bostadsbolag visa som vill bygga 1000 lägenheter med någon smart lösning. För oss vanliga måste man följa allmänna råd.I injonil skrev:
Klicka här för att svara