Vergirig
Vergirig: Hej! Vi ska sätta in ikeakök i november. Men har inte hittat nån bänkskiva som jag vill ha. Nu har jag kollat runt olika företag med stenskivor och priset/löpmeter har sett lockande ut, men med allt inräknat landar det på det dubbla ändå, så det slutade med en tur till ikea igen. Nu har dom fått in skivor i dekton, där det finns en jättefin. Men den är så matt i ytan. Så nu går
0 svar · 1,8k läst
E
Anonymiserad 137805: [citat] Ser inget! Alltid risk för märken när man skall reparera. Duger inte detta så köp nytt! Ingenting är gjort för att kunna tas isär! Man förväntar sig att pöblen köper nytt! Vill man ändå reparera i sin snålhet får man räkna med viss kosmetisk differens.
3 svar · 1,4k läst
·
Mazen
Mazen: [citat] Ja TS behöver ju ett diskställ nu när det blir te å handdiska :)
6 svar · 1,2k läst
L
Lellemars: Kolla med sotarn i kommunen. Jag har dragit ut vanliga köksfläktar på väggen, det gick inte alls för 20år sen men med nya regler så går det. Om det är trävägg måste den plåtkläs. Som några andra i tråden skrivit gäller en hel del avstånd till takfot och brandisolering mm. Kolla innan vad som gäller brukar alltid vara bäst!
5 svar · 5,3k läst
·
A
Anders023: Hej! Har någon erfarnehet av spishäll med integrerad fläkt med kolfilter? Är det så mycket sämre än utblås genom fasad?? Osäker på om jag vill lägga ner jobbet och mödan.
0 svar · 1,9k läst
H
hanbyggo: Vi har nyligen köpt lägenheten intill vår nuvarande dito (bor i brf) och tanken är att öppna upp mellan lägenheterna. Hur det ska gå till är en annan historia men... Det är mellan "sittdelarna" i köken som man kan ta upp öppning, och i den nya lägenheten råkar den delen av köket ha ett skafferi, se bild! Min fundering är om någon försökt sig på att ta loss ett sådant skafferi
0 svar · 1,9k läst
·
G
gromit42x: Det är såvitt jag kan bedöma en sådan modell jag tänkt beställa.
4 svar · 1,2k läst
T
the_warpi: Tack för alla tips! Har också köksbänk med hack i ny efter vad jag tror är stekpanna som bankat i. Jag kommer göra helt rent, slipa, dammsuga, lacka och därefter eventuellt epoxya med transparent epoxy.
15 svar · 56,8k läst
·
Stefan N
Stefan N: Det är för att korgen ska tryckas emot vattenanslutningen till spolarmen.
3 svar · 3,0k läst
·
Charlotte Ahlberg
Charlotte Ahlberg: Kök i vinkel som vi vill ta bort överskåp o kakla upp till nock. Ena sidan ett stort fönster, kan det se konstigt ut att kakla in detta? Tanken är att sätta upp hyllor istället. Någon med erfarenhet av detta?
0 svar · 1,5k läst
·
JonasWe
JonasWe: Kan flika in att Ikea diskad är restad och förväntas komma i lager V5 igen :)
2 svar · 1,9k läst
sandnabba
sandnabba: Hejsan! Håller på att flytta om lite luckor i köket för optimera yta och funktion. En grej jag tänkte göra är att sätta en lucka som öppnas horisontellt ovan mikron, och under ett hyllplan. Vid en sådan layout så ska man använda en liten stödbricka (10056348) för att hitta rätt plats. Problemet är att denna är slängd (då gångjärnet satt i toppen av skåpet tidigare). Ikea
0 svar · 3,6k läst
·
A
Anonymiserad 137805: [citat] Ja skruva ur och rengör kondensorn. Mycket viktigt! Har den gått länge med dammet kan kompressorn gåty
1 svar · 1,9k läst
·
L
Lopex: Lip perlvit eller Manhattan passar riktigt bra, kör deras mjukfog, kalas lätt(y)
3 svar · 2,7k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Okej, det lät konstigt med en timer som inte går så länge som man har ställt in.
10 svar · 3,5k läst
L
Lopex: Skickat pm(y)
4 svar · 1,7k läst
·
D
Derbyboy: Tack för all input!
7 svar · 3,1k läst
·
T
tank77: Yes!
27 svar · 12,3k läst
·
T
27 svar · 12,3k läst
·
Dannelarsen
Dannelarsen: [citat] Tack för svar! Lite det intrycket jag också sitter kvar med efter rundan runt på Google. Tråkigt men det ä väl bara att tänka om o hitta en annan lösning som du gjorde - snyggt jobbat!
3 svar · 5,8k läst
·
W
Wilimu: [citat] Intressant! Tusen tack för ditt utförliga svar och för att du tog dig tiden att svara mig :)
4 svar · 10,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det låter vettigt att ha tätningen på golvet och då får du ju dessutom sammanhängande tätning med den under diskmaskinen och tvättmaskinen.
1 svar · 4,8k läst
·
L
laxen86: Sent svar men kontakta en elektriker så löser han/hon flytt av uttaget efter dina önskemål.
2 svar · 7,7k läst
·
K
_KirderF_: Kör en vanlig plejd dimmer till strömlinje, samt att du kör eget drivdon och struntar i Ikeas trådfri. Strömlinje och MITTLED drivs av 24V/DC konstantspänning. Håll koll på W och att du kan fram eller bakkantsdimmra. Alternativt en controler för att dim 0-10v ingången på en dipbar driver själv körde jag driver från Zebra. Ang Led10 så är den bra men orkar inte med så mycket Max
4 svar · 8,8k läst
·
N
norasten: [citat] [citat] Tack för bra inputs. Tycker verkligen att det här är så svårt och det känns lite svårt att skingra sina tankar och landa i vad jag bör satsa på. Vill så klart inte betala en förmögenhet, men vill ändå tro att det är värt att investera i små detaljer som förlänger livslängden...
7 svar · 5,8k läst
martin43
martin43: [citat] En gissning är precis lika hopplöst. Man måste prova före köp, men det finns de som är OK. Jag gjorde mig av med Electroluxen och hittade till slut en Siemens-häll som var OK. Nackdelen med den är att alla reglage sitter över hela bredden, så ena halvan kan inte ha större zoner som på Electroluxen. Det är synd då man annars kan få plats med två pannkakspannor etc på en
26 svar · 11,6k läst
I
INR: Hej jag skall installera en diskbänk i ett Ikea äpplarö uteköksskåp. Söker förslag hur jag kan göra. Tänker mig trälist, kantlist som kant som diskbänken skall vila på. Skåpet är av betsade lister i acacia, var kan jag köpa trälist i acacia? Mått: tjocklek ca 2,5. Bredd ca 5,5 cm
0 svar · 685 läst
A
Agite: Jag landade i att det får bli en bänk-kaffemaskin istället. När jag jämförde vad man får för pengarna och utrymmet var det svårt att motivera inbyggd.
3 svar · 3,3k läst
·
B
BSOD: Hade skippat listen och lagt silikon istället i nerkant. Även om det inte kommer vatten, så är det brödsmulor, saftspill och alltmöjligt annat som kommer fastna där i hörnet. En mjuk rundad silikonfog torkar man lätt av med en trasa. Den där listen ser inte ut att vara lätt att göra ren.
2 svar · 2,4k läst
·
M
macintosh: [citat] Tack för ditt svar där träskivorna gick sönder så skiljer det 1-1,5 mm i själva "groparna".
8 svar · 2,0k läst
·
E
Ecke1: Börjar dra ihop sig med köket och dags att sätta handtag på kökslådorna. Lådfronten är helt slät i trä och handtaget är runt 16 cm. Enligt borrmallen verkar standard vara en höjd på 30,40 eller 50 mm i från ovansidan. Finns det någon "standard" eller tips på hur man bör tänka. Funderar också om man kan testa med dubbelhäftande tejp eller något liknande men handtagen är
0 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.