J
Hej!

Idag gnuggat på en envis fläck på bänkskivan i köket. Var dock lite väl entusiastisk och det är nu en blank fläck där jag gnuggat. Finns det något att göra åt detta?

Mvh

• Gilla
closer13
  • Laddar…
Jag brukar köra vanligt suddgummi för att ta bort fläckar på laminatskivor det funkar för det mesta.

Finns väl mer aggressiva approacher typ oxalsyra men aldrig använt det på annat än skärbrädor i trä där det finns rostfläckar (effektivt där).

Vill man sedan matta ner för en jämn ton över ytan på en laminatskiva så kör jag flytande skurmedel typ Vim eller Cif som det kanske heter nu för tiden. Resultatet brukar bli typ "nyskick" men det beror säkert på hur jäkliga fläckar vi pratar om, finns ju en del tråkiga migrationsfenomen av färg som kan tränga ner djupt i laminatet om man har otur och då vet jag inte.

J
H Harald Blåtumme skrev:
Jag brukar köra vanligt suddgummi för att ta bort fläckar på laminatskivor det funkar för det mesta.

Finns väl mer aggressiva approacher typ oxalsyra men aldrig använt det på annat än skärbrädor i trä där det finns rostfläckar (effektivt där).

Vill man sedan matta ner för en jämn ton över ytan på en laminatskiva så kör jag flytande skurmedel typ Vim eller Cif som det kanske heter nu för tiden. Resultatet brukar bli typ "nyskick" men det beror säkert på hur jäkliga fläckar vi pratar om, finns ju en del tråkiga migrationsfenomen av färg som kan tränga ner djupt i laminatet om man har otur och då vet jag inte.
Tack för svar! Inser att jag var lite otydlig. Smutsfläcken är alltså borta, kvar är nu en blank fläck i ytan efter att jag gnuggat. Menar du att jif skulle fungera för att matta ner ytan igen??

Du har ju på sätt och vis polerat ytan på fläcken.........är nog svårt att backa det och få tillbaks ursprunglig yta. När det gäller ursprungliga fläckar och olika slags påverkan på material så får man ju alltid väga för mot nackdelar innan man börjar. Man kan ju få bort det man vill ha bort men man riskerar ju alltid att påverka materialet så påverkan i sig syns mer än det ursprungliga.....

Hej!

En chansning på en gammal tråd- hittade du någon lösning på problemet? Jag har lyckats med samma bedrift och har nu en blank fläck mitt på min matta virrvarr-bänkskiva. Syns väldigt mycket i släpljuset från köksfönstret.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.