7 104 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
Kyl och frys, överskåp i plåt
Bor i en gammal hyresrätt och där har jag nu fått ny kyl och frys med sådana där tillhörande överskåp i plåt, som står uppepå kylen och frysen. Nu undrar jag om dessa överskåp inte bör vara förankrade i kylen och frysen på något sätt. Kikar jag i monteringsanvisningarna för sådana överskåp så står att överskåpen ska fästas med, som jag tolkar det, medföljande kardborreband eller med skruv, men överskåpen i mitt kök placerades bara löst uppepå. Nu är överskåpen förvisso skapligt tunga och lär knappast bara ramla ner av sig själva, men jag blir lite fundersam på om det är det vanliga att inte alls förankra dem. Frågade installatören, som sa att "Vi sätter aldrig fast sådana här skåp." Själv tycker jag att det känns lite osäkert när överskåpen inte sitter fast, eftersom man ju behöver luta/lyfta kyl och frys en bit om man ska dra ut dem från väggen för att städa bakom. (Kylen och frysen har ju hjul i bakkant men ben fram.)
Vilket leder mig till min nästa fråga: Överskåpen är av typen som kan justeras på höjden för att passa olika takhöjder, så de har sådana där sidostycken som kan dras upp, och installatören drog upp dem så att de sitter precis ända upp emot taket. Detta gör att det knappast lär gå att flytta kyl och frys utan att göra repor i taket, eftersom de ju, som sagt, måste lyftas upp en bit för att kunna rulla fram dem på hjulen som finns i bakkant. Den gamla kylen och frysen hade samma typ av överskåp, men där fanns ett utrymme på några centimeter upp till taket. Känns inte som om installatören gjorde riktigt som drog upp sidostyckena så här pass mycket.
Vilket leder mig till min nästa fråga: Överskåpen är av typen som kan justeras på höjden för att passa olika takhöjder, så de har sådana där sidostycken som kan dras upp, och installatören drog upp dem så att de sitter precis ända upp emot taket. Detta gör att det knappast lär gå att flytta kyl och frys utan att göra repor i taket, eftersom de ju, som sagt, måste lyftas upp en bit för att kunna rulla fram dem på hjulen som finns i bakkant. Den gamla kylen och frysen hade samma typ av överskåp, men där fanns ett utrymme på några centimeter upp till taket. Känns inte som om installatören gjorde riktigt som drog upp sidostyckena så här pass mycket.
Har aldrig varit med om att man själv måste krångla med att sänka sidorna på överskåpen när man ska dra ut kyl och frys. Har nu talat med flera olika vitvarubutiker där de säger att överskåpen bör sättas fast i kylen och frysen för att man annars kan riskera att dra med sig dem ut när man öppnar dörren...T tergo skrev:
I lägenheten innan jag flyttade till hus hade vi ett löst överskåp. Det var expanderat fast så det hade ingen möjlighet att flytta på sig. Å andra sidan hade de två tidigare hyresgästererna (och hyresvärden) inte plockat fram kylskåpet upptäckte jag när jag skulle göra en storstädning. Gamla vykort och sådant hade hamnat bakom. Lika spännande som förfärande.
Nu i huset så finns det ett överskåp av samma modell. Fast det står ovanpå tvättmaskinen utan att vara fastlåst mer än med lite packtejp på sidorna. Lagom stort för tvättmedel, sköljmedel, handboken, tennisbollar, ylletvättmedel och annat smått som hör till. Funkar bra...
Nu i huset så finns det ett överskåp av samma modell. Fast det står ovanpå tvättmaskinen utan att vara fastlåst mer än med lite packtejp på sidorna. Lagom stort för tvättmedel, sköljmedel, handboken, tennisbollar, ylletvättmedel och annat smått som hör till. Funkar bra...
Klicka här för att svara