Medlem
· Blekinge
· 79 inlägg
Hej
Vår spis har gett upp och letar en begagnad då köksbyte ligger ett par år framåt.
Vi har Perilex-uttag bakom spisen som är kopplat enligt bild på vårt uttag och kontakt på gamla spisen.
Är den kopplad enligt någon form av standard, om det finns någon sådan?
Den nya spisen vi nosat fram är också 400V med Perilexuttag. Hur ser jag om den passar?
Vår spis har gett upp och letar en begagnad då köksbyte ligger ett par år framåt.
Vi har Perilex-uttag bakom spisen som är kopplat enligt bild på vårt uttag och kontakt på gamla spisen.
Är den kopplad enligt någon form av standard, om det finns någon sådan?
Den nya spisen vi nosat fram är också 400V med Perilexuttag. Hur ser jag om den passar?
Medlem
· Blekinge
· 79 inlägg
Kanske lite otydligt med färgerna men
sett framifrån
Inget. Jord i mitten. Svart.
Brun. Blå.
sett framifrån
Inget. Jord i mitten. Svart.
Brun. Blå.
Medlem
· Blekinge
· 79 inlägg
Tack för svar.
Okej. Så vår nuvarande är kopplat på 3 faser och jord om jag förstår dig rätt.
Okej. Så vår nuvarande är kopplat på 3 faser och jord om jag förstår dig rätt.
Det finns en standard för hur perilexuttagen skall vara kopplade. Tyvärr följer inte ditt uttag den standarden. Det är ganska vanligt att nollan saknas i uttagen. Det fungerar bra på nuvarande spis som inte behöver nollan. Men de flesta nya spisar kräver en nolla. Det bästa är om du kan dra en ny kabel med fem ledare till spisen. Snikalternativet är att koppla in spisen till två faser och nolla. Om du inte får tag på en ny spis som inte heller kräver nollan.
Medlem
· Blekinge
· 79 inlägg
Tack för utförligt svarA Avemo skrev:Det finns en standard för hur perilexuttagen skall vara kopplade. Tyvärr följer inte ditt uttag den standarden. Det är ganska vanligt att nollan saknas i uttagen. Det fungerar bra på nuvarande spis som inte behöver nollan. Men de flesta nya spisar kräver en nolla. Det bästa är om du kan dra en ny kabel med fem ledare till spisen. Snikalternativet är att koppla in spisen till två faser och nolla. Om du inte får tag på en ny spis som inte heller kräver nollan.
Vad blir effekten om vi kopplar till 2 faser och nolla? Sämre effekt?
Klicka här för att svara