L
Hej,

Vi håller på att bygga vårt hus just nu, och ska sätta in köket i början på våren.
Vi har valt Ballingslöv men funderar nu på vad för vitvaror vi ska ha. Har ni några tips eller förslag på vilka företag som är bäst på olika produkter?

Det som är intressant är vitvaror av toppkvalitet. Är Miele bäst på ugn och häll, eller är någon annan det?
Är Gaggenau bäst, eller betalar man bara för deras märke?

J
Skapade liknande tråd för något år sen. Slutsatsen jag drog av den var att allt idag var skit.
Miele var inte vad det tidigare varit, förutom priserna på reservdelar.

Ett tips är iaf att inte låsa inbyggnadsmåtten till något visst fabrikats standard. T.ex. är Liebherr's kylskåp högre än många andra.
I vårt kök passar bara ugn/spis, kyl och frys från electrolux och husqvarna. Värdelöst när något går sönder och man måste byta. För som jag förstått det har resten av köket bra mycket längre livslängd än vitvarorna, så nån gång kommer ni att få byta.

https://www.byggahus.se/forum/threa...s-rolls-royce-och-vad-aer-deras-dacia.334260/

Det är en svår fråga att svara på. Bästa tipset är väl att köpa vitvaror med 5 års garanti. De borde ju hålla lite längre än de med "vanlig" garanti. Om det sedan är den bästa lösningen det vet man tyvärr först senare...
Och att läsa tester säger heller inte så mycket då "livslängd" inte är med i testet.

P
Köp det som du tycker om och har 5-års garanti.
finns inget som säger att de håller i fem år men en garantireparation är betydligt billigare än en ny produkt

Själv skulle jag valt Siemens/Bosch idag.

innan gillade jag Electrolux, men inte efter de slutat tillverka i Sverige.

L lucaskök skrev:
Hej,

Är Gaggenau bäst, eller betalar man bara för deras märke?
Gaggenau ägs av samma företag (BSH) som Siemens, Neff och Bosch. Gaggenau har hällar med magnetvred vilket även Neff använder. Någon form av samarbete mellan märkena lär finnas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.