18 573 läst ·
74 svar
19k läst
74 svar
Nackdelar med integrerade vitvaror?
Sida 1 av 5
Dottern ska renovera sitt kök. Det är en liten lägenhet, 30 m², med kokvrå. En liten bit vägg ska tas ner, nya skåp, kyl, frys och diskmaskin ska in.
Då vi fick ett förslag från marbodal såg det rörigt ut med vitvarorna då de inte har samma färg som skåpen. Kvinnan därifrån sade bara att det inte gick, inte varför. Vi ska kolla med andra leverantörer också, kanske mest för att kvinnan inte kändes så bra.
Någon kommenterade i en annan tråd att integrerat inte var bra. Varför? Jag har själv aldrig haft det så har inte funderat på det förräns nu.
Då vi fick ett förslag från marbodal såg det rörigt ut med vitvarorna då de inte har samma färg som skåpen. Kvinnan därifrån sade bara att det inte gick, inte varför. Vi ska kolla med andra leverantörer också, kanske mest för att kvinnan inte kändes så bra.
Någon kommenterade i en annan tråd att integrerat inte var bra. Varför? Jag har själv aldrig haft det så har inte funderat på det förräns nu.
Jag tror ni pratar förbi varandra, och menar olika saker med integrerat och fristående?Karlia skrev:
Med integrerade vitvaror, så brukar man mena att t.ex. kylskåpet finns inne i ett skåp (bokstavligen), och har en skåplucka som är likadan som de andra skåpluckorna i köket.
Eftersom ett vanligt köksskåp är 60 cm brett (80-50-40 cm osv), så blir yttermåttet på det i skåpet inbyggda kylskåpet ca 55 cm.
Alternativet är att man exkluderar en skåpstomme, och skapar en nisch, där man kan ställa in ett kylskåp med ett yttermått på 60 cm (standardmått), och som ser ut som ett kylskåp med en kylskåpsdörr.
Eftersom ett kylskåp som stoppas in i ett köksskåp blir mindre åt alla håll, så rymmer det mindre matvaror.
Med helt fristående kylskåp/frys, så menar man ibland att man inte planerat in en nisch i köksinredningen för vitvaran, utan att den står t.ex. i hörn eller längs en vägg för sig självt.
Förutom att integrerade vitvaror rymmer mindre, så kan det ibland bli ruskigt meckigt om vitvaran måste bytas mot annat märke/modell om/när vitvaran går sönder. Det är långt ifrån säkert att skåpluckan självklart går att återanvända när nya fästen behövs, utan ny lucka behövs, och då har kanske köksleverantören slutat sälja den sortens lucka. Det är inte heller bergsäkert att det finns en ny vitvara som passar lika bra inne i skåpstommen.
Vi flyttade till ett hus med integrerade vitvaror, med ett kök som renoverats bara något år tidigare, och har råkat ut för bägge av de ovan nämnda problemen.
Ah, tack. Här fick jag ju faktiskt riva en nisch när kylskåpet gick sönder och och jag fick göra ett nytt överskåp då kylskåpet har udda dimensioner. Vi har valt bort Ikea då de i mitt huvud ofta ändrar sitt sortiment, möjligheten att komplettera brukar vara tidsbegränsad. Men självklart finns det inga garantier någonstans. Det här är dotterns första lägenhet så vi räknar inte med att hon kommer ha den superlänge, köksrenoveringen är både för att ge henne bättre möjlighet att laga mat som hon är duktig på och för att höja värdet på lägenheten. I nuläget är kokvrån risig, det finns ingen frys och spisen har två plattor.S skogaliten skrev:Jag tror ni pratar förbi varandra, och menar olika saker med integrerat och fristående?
Med integrerade vitvaror, så brukar man mena att t.ex. kylskåpet finns inne i ett skåp (bokstavligen), och har en skåplucka som är likadan som de andra skåpluckorna i köket.
Eftersom ett vanligt köksskåp är 60 cm brett (80-50-40 cm osv), så blir yttermåttet på det i skåpet inbyggda kylskåpet ca 55 cm.
Alternativet är att man exkluderar en skåpstomme, och skapar en nisch, där man kan ställa in ett kylskåp med ett yttermått på 60 cm (standardmått), och som ser ut som ett kylskåp med en kylskåpsdörr.
Eftersom ett kylskåp som stoppas in i ett köksskåp blir mindre åt alla håll, så rymmer det mindre matvaror.
Med helt fristående kylskåp/frys, så menar man ibland att man inte planerat in en nisch i köksinredningen för vitvaran, utan att den står t.ex. i hörn eller längs en vägg för sig självt.
Förutom att integrerade vitvaror rymmer mindre, så kan det ibland bli ruskigt meckigt om vitvaran måste bytas mot annat märke/modell om/när vitvaran går sönder. Det är långt ifrån säkert att skåpluckan självklart går att återanvända när nya fästen behövs, utan ny lucka behövs, och då har kanske köksleverantören slutat sälja den sortens lucka. Det är inte heller bergsäkert att det finns en ny vitvara som passar lika bra inne i skåpstommen.
Vi flyttade till ett hus med integrerade vitvaror, med ett kök som renoverats bara något år tidigare, och har råkat ut för bägge av de ovan nämnda problemen.
Jag brukar välja praktiskt så långt som möjligt, får hoppas att vi kan kombinera det med snyggt. Vore enklare om hon ville ha vita skåp men hon har bestämt sig för färgade.electroluxaren skrev:
Vi ska kolla vad Ballingslöf ger för förslag, Marbodals gjorde att köket såg ut som ett litet lapptäcke, det fungerade inte. Lägenheten är från ca 40-talet med udda mått i kokvrån. Bäst vore givetvis platsbyggt men det är lite overkill i den lilla lägenheten.
Jag håller absolut inte med om att det är den enda nackdelen.Jonatan79 skrev:
Med fristående spis, kyl, frys och diskmaskin byter man bara den trasiga prylen när den tjänat ut.
Med integrerad häll, ugn, kyl, frys och diskmaskin krävs mer eller mindre omfattande ombyggnad. Med lite tur knappt någon alls. Med lite otur avsevärt mer.
Det är den väldigt stora nackdelen som jag ser det.
Jämfört med en fristående spis så håller jag inte med.Jonatan79 skrev:
Och en halv dags jobb är ett antal sköna tusenlappar om man avser betala för tjänsten.
Naturligtvis säger jag inte att det inte går att byta ut integrerade vitvaror för självklart går det. Extrajobbet är dock för mig en avgörande nackdel då jag inte ser några större fördelar.
Tack för synpunkter. Jag har själv aldrig gjort om ett kök, har svårt att göra det om det inte är nödvändigt på grund av slitage eller om befintligt kök är väldigt opraktiskt.
Fördelen med integrerat verkar vara det visuella. Om det går att gruppera vitvarorna så det inte ser ut som ett lapptäcke blir det bättre med fristående.
Än så länge har vi kollat att väggbiten som ska rivas inte är bärande, fått offert från hantverkare som är ok om där inte finns asbest. Offert från Marbodal. Väntar på mätning och förslag från Ballingslöv. Och som sagt, Marbodals förslag fick oss att börja tänka på integrerat då det inte såg vettigt ut.
Fördelen med integrerat verkar vara det visuella. Om det går att gruppera vitvarorna så det inte ser ut som ett lapptäcke blir det bättre med fristående.
Än så länge har vi kollat att väggbiten som ska rivas inte är bärande, fått offert från hantverkare som är ok om där inte finns asbest. Offert från Marbodal. Väntar på mätning och förslag från Ballingslöv. Och som sagt, Marbodals förslag fick oss att börja tänka på integrerat då det inte såg vettigt ut.
Man vet aldrig hur länge det blir...Karlia skrev:
Min fru var andra hyresgäst i sin lägenhet byggd på -60talet.. där bodde hon i 17 år.... tanten som bodde där före henne hade ju bott där sedan den var nybyggd och flyttade därifrån när hon gick i pension.