Har precis fått kakel satt över diskbänk och köksbänk. Kaklet blev bra men han la på för mycket mjukfog. Tyvärr hade det hunnit börja torka när jag såg det. Går det skära bort överflödet om jag är försiktig? I sådana fall, när är det bäst att göra det? Det har torkat i några timmar nu.

Eller är det bara att ta bort och göra om? Jag vet hur man lägger fog så inga problem att göra det själv men vore skönt att slippa göra om då det rör sig om 3,5 m.

Tacksam för alla tips från proffs!

Vänliga hälsningar
/Emelie
 
  • Nylagd kakelfog med överskott av mjukfog mellan vita kakelplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit kakelvägg med för mycket torkad mjukfog längs foglinjen över diskbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, prova aceton brukar funka
 
E Emelie84 skrev:
Har precis fått kakel satt över diskbänk och köksbänk. Kaklet blev bra men han la på för mycket mjukfog. Tyvärr hade det hunnit börja torka när jag såg det. Går det skära bort överflödet om jag är försiktig? I sådana fall, när är det bäst att göra det? Det har torkat i några timmar nu.

Eller är det bara att ta bort och göra om? Jag vet hur man lägger fog så inga problem att göra det själv men vore skönt att slippa göra om då det rör sig om 3,5 m.

Tacksam för alla tips från proffs!

Vänliga hälsningar
/Emelie
Är det en professionell kakelsättare som har satt dit silikonfogen? Eller bara någon typ fixare?
 
Det är en professionell snickare som även kan plattsättning. Tyvärr verkar han inte ha full koll på hur man lägger silikonfog.

Har kommit fram till att det inte går att skära till den, så det blir att ta bort och lägga ny. Tack och lov verkar den släppa lätt från bänkskivan.
 
Suck! Det ser ut som min son gjorde som aldrig gjort sånt förut med tyvärr misslyckat resultat. Ett rent helvete att få bort. Jäkla klet som knappt går att få bort under köksskåpen. Har lagt ner timmar av arbete för att få bort det men det är ännu inte bra. Skrapat med rakblad, och annat. Men får ändå inte bort helt. Hur mycket ska man få bort? Det är mellan kaklet och skåpstomme, mot diskbänk rostfri och mot granitskiva. ARRRGH!
Ska också lägga ny silikonfog där
 
  • Gilla
Emelie84
  • Laddar…
Hehe, jag börjar ana vad som väntar imorgon... Bara slå på lite glad musik och göra det bästa av situationen.
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
T
Fördelen med att hyra in folk som gör det är ju att man ska slippa göra det själv. Du har ju betalat för det så han får helt enkelt göra om.

Grejar han inte att göra ett bättre jobb så får han väl ta dit någon som fixar det.
Du ska inte behöva lägga arbete på något du betalat för att få fixat.
 
  • Gilla
Emelie84 och 1 till
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Grejar han inte att göra ett bättre jobb så får han väl ta dit någon som fixar det.
Du ska inte behöva lägga arbete på något du betalat för att få fixat.
I sak har du helt rätt, men i praktiken tar det mig mindre energi att göra det själv jämfört med att få honom att göra om det med risk för nya problem som måste lösas. Jobbar hemifrån och har svårt att ha folk springande här under arbetstid.

Tar det lång tid att få bort det kommer jag absolut kräva avdrag på fakturan.
 
E Emelie84 skrev:
I sak har du helt rätt, men i praktiken tar det mig mindre energi att göra det själv jämfört med att få honom att göra om det med risk för nya problem som måste lösas. Jobbar hemifrån och har svårt att ha folk springande här under arbetstid.

Tar det lång tid att få bort det kommer jag absolut kräva avdrag på fakturan.

Se till att du får bort All fog, inget får va kvar när du lägger den nya, annars kan den gamla korva upp sig igenom den nya, blir riktigt fult då
 
  • Gilla
Emelie84
  • Laddar…
L Lopex skrev:
Se till att du får bort All fog, inget får va kvar när du lägger den nya, annars kan den gamla korva upp sig igenom den nya, blir riktigt fult då
Tack för värdefullt tips! Jag gick över det en gång till och hittade lite rester som jag missat.

Det är rätt stor glipa mellan vägg och bänkskiva som behöver fyllas igen, tror inte mitt färgade silikon räcker. Funderade på att fylla ut den först med ofärgat silikon som jag ändå har liggande, låta det torka och sedan lägga den färgade fogen utanpå. Kan det blir problem om jag gör det, borde jag täta med något annat, typ latex?
 
M Marijairena skrev:
Suck! Det ser ut som min son gjorde som aldrig gjort sånt förut med tyvärr misslyckat resultat. Ett rent helvete att få bort. Jäkla klet som knappt går att få bort under köksskåpen. Har lagt ner timmar av arbete för att få bort det men det är ännu inte bra. Skrapat med rakblad, och annat. Men får ändå inte bort helt. Hur mycket ska man få bort? Det är mellan kaklet och skåpstomme, mot diskbänk rostfri och mot granitskiva. ARRRGH!
Ska också lägga ny silikonfog där
Här kommer lite bilder på slutresultatet som inspiration! (De ljusgrå kluttarna är diskmedelsvatten som inte torkat än) Säkert hade ett proffs kunnat få det helt perfekt, men för att vara första försöket att lägga silikonfog tycker jag att det blev klart godkänt.

Det tog mig tre timmar att få bort allt silikon över diskbänken och bänkskivan men det var helt klart värt jobbet.
 
  • Närbild av kakel och bänkskiva med nylagd silikonfog och rester av diskmedelsvatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit kakelvägg med ny lagd svart silikonfog och några fläckar av diskmedelsvatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
EddieHansson och 8 till
  • Laddar…
E Emelie84 skrev:
Här kommer lite bilder på slutresultatet som inspiration! (De ljusgrå kluttarna är diskmedelsvatten som inte torkat än) Säkert hade ett proffs kunnat få det helt perfekt, men för att vara första försöket att lägga silikonfog tycker jag att det blev klart godkänt.

Det tog mig tre timmar att få bort allt silikon över diskbänken och bänkskivan men det var helt klart värt jobbet.
Blev ju hur galant som helst!
 
  • Gilla
Emelie84
  • Laddar…
T
Visa resultatet för hantverkaren :)
 
  • Gilla
  • Älska
fremax och 2 till
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Visa resultatet för hantverkaren :)
Bra idé, jag tror faktiskt jag ska göra det. För andras skull om inte annat, så att han inte fortsätter göra samma misstag.
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
Jag skickade bilderna till honom. Han höll med mig utan diskussion och drog av 1,5 h på fakturan.

Tack @Ejmelie för dina inlägg, jag hade inte tagit tag i det annars.
 
  • Gilla
EddieHansson och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.