Hej,
Skissade ett IKEA-kök som jag la till i kundkorgen, går vidare för utcheckning men kan inte avsluta min beställning med något av leveransalternativen då många varor är otillgängliga. "Ta bort otillgängliga varor för att gå vidare" står det typ, vilket är halva kundkorgen i princip. Googlar lite och står på nätet att om man önskar beställa kök så ska man boka tid med någon från köksplaneringen. Det stör mig och behöver inte deras hjälp för den delen heller, närmaste tiden är en vecka framåt, som också infaller då det passar mig dåligt.
Finns det inget annat sätt att lägga en beställning på allt så att det kommer när det väl finns tillgängligt? Frågar här först för att slippa köa till kundtjänst i en evighet.
Skissade ett IKEA-kök som jag la till i kundkorgen, går vidare för utcheckning men kan inte avsluta min beställning med något av leveransalternativen då många varor är otillgängliga. "Ta bort otillgängliga varor för att gå vidare" står det typ, vilket är halva kundkorgen i princip. Googlar lite och står på nätet att om man önskar beställa kök så ska man boka tid med någon från köksplaneringen. Det stör mig och behöver inte deras hjälp för den delen heller, närmaste tiden är en vecka framåt, som också infaller då det passar mig dåligt.
Finns det inget annat sätt att lägga en beställning på allt så att det kommer när det väl finns tillgängligt? Frågar här först för att slippa köa till kundtjänst i en evighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kommer inte heller vidare med mitt kök som jag ritade upp. Ikea har som så många andra stora problem med leveranser nu.
Bäst att boka tid hos en planerare och ställa in sig på att få vänta på saker och ting. Trist bara om det är saker som gör att köket inte går att ta i bruk.
En lucka går ju att vänta på men stomme är ju ingen hit.
Bäst att boka tid hos en planerare och ställa in sig på att få vänta på saker och ting. Trist bara om det är saker som gör att köket inte går att ta i bruk.
En lucka går ju att vänta på men stomme är ju ingen hit.
Vi håller på att montera ett IKEA kök nu, beställt för 2-3månader sedan. Totalsumman var 150k, när vi gjorde beställningen ihop med IKEA medarbetaren så landade totalen på 60k, alltså 90k som inte följde med.. på grund av att dessa inte fanns i lager kunde han inte beställa, inte ens resta det.. utan detta fick jag och han hålla koll på ihop, varje vecka samtalade vi för att stämma av om vi hade hittat delar eller om han kunde beställa. Helt otroligt att när man köper ett kök inte får restat och att företaget sköter resten så att man får allt utan att själv göra en massa.. Men det är väl därför man betalar halva priset emot de andra kanske.
Förövrigt saknar vi fortfarande diskmaskin (restad till v5) 2st dörrar som ingen vet när de är åter i lager. Spännande!
Förövrigt saknar vi fortfarande diskmaskin (restad till v5) 2st dörrar som ingen vet när de är åter i lager. Spännande!
boschkenta
Verktygstokig
· Västra Götaland
· 460 inlägg
boschkenta
Verktygstokig
- Västra Götaland
- 460 inlägg
IKEA har bara ca 40% av sin normalproduktion och ett högre tryck än vanligt därpå... det blir inte bra. Man får ligga på helt enkelt och ta saker när de finns - tog oss sedan i februari tills häromdan att få tag i allt vi behövde till kontorsrenoveringen, och detta som företagskund (som generellt betyder bättre service). Man kan tycka att de bör sätta upp ett system för att resta och få ut saker när de finns, men icke.
Ja och nej,boschkenta skrev:
Har man is i magen och väntar på att få tag i medarbetaren som hjälpt med köket så kostar det inget, annars är det 49kr för click o collect eller frakt hem.
Vi åkte 20mil t/r för att få ugn, micro, häll och några luckor, annars har vi ett varuhus 2mil ifrån oss så det får vara värt den extra pengen.
Vet att man kan få ersättning för resor vid skador etc, men det orkar jag inte bry mig om.
Så om man väljer hemleverans får man betala 1000-1500 per delleverans (stora emballage) och vid click & collect ska man ordna släp plus ta sig till närmaste varuhus, helvete vilken röra, sjukt att de inte kan samla ordrar som de levererar när allt väl är inne i turordning. Det är ändå IKEA vi pratar om och år 2022 snart. Hur tänker de med miljön när antal leveranser ska behöva gå från en enstaka till fleraJonasWe skrev:
Ja och nej,
Har man is i magen och väntar på att få tag i medarbetaren som hjälpt med köket så kostar det inget, annars är det 49kr för click o collect eller frakt hem.
Vi åkte 20mil t/r för att få ugn, micro, häll och några luckor, annars har vi ett varuhus 2mil ifrån oss så det får vara värt den extra pengen.
Vet att man kan få ersättning för resor vid skador etc, men det orkar jag inte bry mig om.
Vi sitter i samma båt.
Vi hade dock tur i oturen att det enda som saknades vid beställningen var några luckor.
Men de får vi själva ha koll på när de kommer in, och de kan endast göras via kundtjänst då weblager inte speglar det lager som varorna skickas ifrån när man beställer via möte med IKEA.
Sen att IKEA i fredags, 5 dagar innan planerad leverans, skickar ett sms att ugnen är bortplockad ur ordern då den helt plötsligt är slutsåld, är en annan historia.
Allt vi betalade för vid beställning skulle vi garanterat få sa säljaren (vi beställde och betalade 10:e nov).
Vid samtal till kundtjänst där jag frågade hur vi skulle gå vidare nu, då hantverkarna och inbokad elektriker kommer stå där i slutet av nästa vecka. "Tråkigt för er" fick jag som svar.
Men att ugnen fanns både i webblager och i det lokala varuhuset, det kunde hon minsann inte upplysa mig om och försöka hitta en lösning åt oss.
Det upptäckte jag av en slump några timmar senare, och kunde lösa det trots allt.
Edit: Luckorna kommer vi få fraktfritt, säljaren gjorde en inköpslista åt oss där han skrev "ska skickas fraktfritt". För att säkerhetsställa att vi inte skulle behöva stå för det.
Vi hade dock tur i oturen att det enda som saknades vid beställningen var några luckor.
Men de får vi själva ha koll på när de kommer in, och de kan endast göras via kundtjänst då weblager inte speglar det lager som varorna skickas ifrån när man beställer via möte med IKEA.
Sen att IKEA i fredags, 5 dagar innan planerad leverans, skickar ett sms att ugnen är bortplockad ur ordern då den helt plötsligt är slutsåld, är en annan historia.
Allt vi betalade för vid beställning skulle vi garanterat få sa säljaren (vi beställde och betalade 10:e nov).
Vid samtal till kundtjänst där jag frågade hur vi skulle gå vidare nu, då hantverkarna och inbokad elektriker kommer stå där i slutet av nästa vecka. "Tråkigt för er" fick jag som svar.
Men att ugnen fanns både i webblager och i det lokala varuhuset, det kunde hon minsann inte upplysa mig om och försöka hitta en lösning åt oss.
Det upptäckte jag av en slump några timmar senare, och kunde lösa det trots allt.
Edit: Luckorna kommer vi få fraktfritt, säljaren gjorde en inköpslista åt oss där han skrev "ska skickas fraktfritt". För att säkerhetsställa att vi inte skulle behöva stå för det.
Bökigt det där. Vi hade tur, vet inte om det berodde på det tekniska strulet som inträffade men var inne en vanlig dag och kollade hur mycket av min kundkorg som fanns tillgänglig för leverans, nästan allt förutom några småsaker - skulle lägga beställningen men fick meddelande i en orange banner på hemsidan att de hade tekniskt strul med kundkorgen. Går in samma kväll, problemet består, surfade lite på hemsidan och helt plötsligt försvann bannern, gick till kundkorgen och ALLT fanns tillgängligt så jag tog hem det direkt, känslan var som att postkodlotteriet hörde av sig och sa att vi vunnit miljonvinstE Enial skrev:Vi sitter i samma båt.
Klicka här för att svara