63 449 läst ·
164 svar
63k läst
164 svar
Varning för IKEAs måttanpassade köksdelar
Ett bra företag kan inte ha en kö för alla ärenden. Givetvis måste reklamationer och nybeställingar ha separata köer. Reklamationen hamnar sist i kön bland andra reklamationer.
Att resonera att det är samma kö till alla jordens Ikea avdelningar är lika märkligt som de som tycker polisen inte ska jobba med inbrott, narkotika, misshandel och rödljuskörningar förrän alla mord är lösta. Då skulle alla poliser fortfarande jobba med Palmemordet och inga inbrottstjuvar och knarklangare tas fast...
Att resonera att det är samma kö till alla jordens Ikea avdelningar är lika märkligt som de som tycker polisen inte ska jobba med inbrott, narkotika, misshandel och rödljuskörningar förrän alla mord är lösta. Då skulle alla poliser fortfarande jobba med Palmemordet och inga inbrottstjuvar och knarklangare tas fast...
Vi valde att köpa från Bauhaus och såga hålet med sticksåg. Bauhaus kapade bänkskivorna på plats och utan kostnad.M MagnusSy skrev:IKEAS köksmoduler är helt OK så länge man köper standarddelarna. MEN:
Köp aldrig måttanpassade delar som t.ex. bänkskivor av dem. Vi beställde en sådan inklusive håltagning för en standardvask också från IKEA. Till att börja med var det 6 veckors leveranstid på skivan. Det var iofs. OK, även om det försenade det hela rejält - man kan ju t.ex. inte slutföra VVS-installationen utan skiva med vask och blandare monterade.
När skivan så småningom dök upp var det fel håltagning för vasken. Vi reklamerade förstås.
Då lägger IKEA ersättningsskivan SIST I LEVERANSKÖN! Detta försenar hela köksprojektet med 6 veckor!
ALla kan göra fel, det måste man förstå. Men det är sättet man rättar sina fel som avgör om man är en seriös leverantör eller ej. Gör IKEA fel så skall naturligtvis detta korrigeras före alla andras leveranser!
Detta är totalt vansinne från IKEAS sida. Hur skall t.ex. en byggfirma kunna våga köpa något från IKEA ifall fel begångna av IKEA leder till avsevärda förseningar som kan förstöra utlovade leveranstider?
Funderade först på Ikea, men kände faktiskt att det är lätt hänt att håltagningen blir fel.
1 skiva som kapades till 3 skivor, vask, vattenlås, silikon och verktyg kostade oss ca 5000kr. Klart värt! Det jag inte behövde lämnade jag tillbaka.
Bytte skiva 4 gånger, och fick vänta 3-4 veckor varje gång.M MagnusSy skrev:IKEAS köksmoduler är helt OK så länge man köper standarddelarna. MEN:
Köp aldrig måttanpassade delar som t.ex. bänkskivor av dem. Vi beställde en sådan inklusive håltagning för en standardvask också från IKEA. Till att börja med var det 6 veckors leveranstid på skivan. Det var iofs. OK, även om det försenade det hela rejält - man kan ju t.ex. inte slutföra VVS-installationen utan skiva med vask och blandare monterade.
När skivan så småningom dök upp var det fel håltagning för vasken. Vi reklamerade förstås.
Då lägger IKEA ersättningsskivan SIST I LEVERANSKÖN! Detta försenar hela köksprojektet med 6 veckor!
ALla kan göra fel, det måste man förstå. Men det är sättet man rättar sina fel som avgör om man är en seriös leverantör eller ej. Gör IKEA fel så skall naturligtvis detta korrigeras före alla andras leveranser!
Detta är totalt vansinne från IKEAS sida. Hur skall t.ex. en byggfirma kunna våga köpa något från IKEA ifall fel begångna av IKEA leder till avsevärda förseningar som kan förstöra utlovade leveranstider?
Till Ikeas försvar skicakde hantverkar för att byta och det var aldrig tjafs.
1. Skican knäckt under transport
2. Bubbler i limfogen runt hon
3. Dålig finnish på några ställen
4 Saknades förborrning för kran (kunde lösas på plats, här gav jag upp)
Ikeas kompensitskivor är inte massiva utan underdelen är reglad. Så en fabrik måste "tillverka" sätta ihop en måttbeställd skiva så att alla kanter m.m. blir rätt. Ikea hade nog inte kunnat hålla så låga priser om de hade ett krav på fabriken att reklamationer ska gå före. Men jag håller med det hade varit grymt bra.H Husbuset skrev:Okej, så här då, det finns både verkstäder och fabriker. Jag har arbetat med just en sådan verkstad i några år. En stenskiva sågar man och slipar samma dag om materialet finns tillgängligt. Nu vet jag inte var Ikea i dagsläget har sin tillverkning, men det är vanligt med stenskivebearbetning i östländerna. Det går att få hit skivan på några dagar eller en vecka, beroende på när de har leverans. Men Ikea borde åtminstone ha en lokal verkstad som de samarbetar med som snabbt kan ta hand om reklamationerna.
IKEAs reklamationsagerande är totalt fel. Antingen klarar IKEA att leverera det kunden har beställt inom den kontrakterade leveranstiden, inklusive omedlebar rättelse av fel, eller också bryter de mot konsumentlagen. Om IKEA inte klarar lika låga priser för att följa lagen så får de höja prioset, Lagen kan de inte prisa bort.Ögonfröjd skrev:
Ikeas kompensitskivor är inte massiva utan underdelen är reglad. Så en fabrik måste "tillverka" sätta ihop en måttbeställd skiva så att alla kanter m.m. blir rätt. Ikea hade nog inte kunnat hålla så låga priser om de hade ett krav på fabriken att reklamationer ska gå före. Men jag håller med det hade varit grymt bra.
Detta är riktat till de som anser att IKEA har rätt att lägga en felrättelse sist i leveranskön:
Om det varit fabriken som upptäckt att bänkskivan varit feltillverkad, hade då IKEA lagt nytillverkningen (ny skiva) sist i leveranskön? Det är alltså ingen skillnad vem som upptäcker felet, leveranstiden gäller i båda fallen. Leverans har inte skett om inte varan uppfyller specifikationen.
Har väntat i ett halvår på våra bänkskivor nu. De ska levereras den här veckan, men har inte hört nåt än (de ska väl höra av sig innan?), så jag är skeptisk.
Blir väl ett halvår till, förmodligen, med deras kösystem.
Första ordern skulle levereras inom tre månader, sa de. När tre månader hade gått, så hade materialet tagit slut, och vi fick välja ett annat mönster, som vi egentligen inte ville ha, och så vänta tre månader till.
Jag frågade om man kunde få nån prioritering eller rabatt, men det svarade de inte ens på.
Blir väl ett halvår till, förmodligen, med deras kösystem.
Första ordern skulle levereras inom tre månader, sa de. När tre månader hade gått, så hade materialet tagit slut, och vi fick välja ett annat mönster, som vi egentligen inte ville ha, och så vänta tre månader till.
Jag frågade om man kunde få nån prioritering eller rabatt, men det svarade de inte ens på.
Om du på riktigt har väntat i ett halvår så får du naturligtvis ta tag i det hela själv. Lräv att få prata med ansvarig. Ge dig inte. Eftersom Ikea inte följer lagen skulle jag kräva att få skivan kostnadsfritt eller kraftigt nedsatt.
Får du prata med en ansvarig person så kommer de med största sannolikhet inse att brustit rejält i sina rutiner och förhoppningsvis gå dig till mötes.
Får du prata med en ansvarig person så kommer de med största sannolikhet inse att brustit rejält i sina rutiner och förhoppningsvis gå dig till mötes.
Rättelse: jag snackar skit - har inte alls väntat i ett halvår, utan tre månader! (6 + 6 veckor)! Måste vara värmen idag som gör mig trög... - men det KÄNNS fanemej som ett halvår!S start79 skrev:Om du på riktigt har väntat i ett halvår så får du naturligtvis ta tag i det hela själv. Lräv att få prata med ansvarig. Ge dig inte. Eftersom Ikea inte följer lagen skulle jag kräva att få skivan kostnadsfritt eller kraftigt nedsatt.
I vilket fall... har varit i kontakt med deras support ett flertal gånger redan, det är alltid olika personer, och ofta hänvisar de en vidare nån annanstans, för att sen hänvisa en tillbaka.
Känns smått hopplöst, och som att de är för stora för att ens behöva bry sig om enstaka, missnöjda kunder.
Men det känns inte heller som att jag har några alternativ, Bauhaus/k-rauta/Byggmax och liknande har inte alls de skivor jag eftersöker, och de enda andra måttbeställda skivor jag kan hitta kostar typ 45,000:-, vilket är ca 10ggr över min budget.
Jag får nog för en gångs skull vara lite positiv och säga samma sak. Var semi-hysterisk över att ha valt sten, den är svår att justera i mått men snickaren hade byggt rummet i rätt måttmudder skrev:
Jag förstår. Såg att du inte heller är TS så du kanske inte ens reklamerat och då faller mitt resonemang ovan.H HVD skrev:Rättelse: jag snackar skit - har inte alls väntat i ett halvår, utan tre månader! (6 + 6 veckor)! Måste vara värmen idag som gör mig trög... - men det KÄNNS fanemej som ett halvår!
I vilket fall... har varit i kontakt med deras support ett flertal gånger redan, det är alltid olika personer, och ofta hänvisar de en vidare nån annanstans, för att sen hänvisa en tillbaka.
Känns smått hopplöst, och som att de är för stora för att ens behöva bry sig om enstaka, missnöjda kunder.
Men det känns inte heller som att jag har några alternativ, Bauhaus/k-rauta/Byggmax och liknande har inte alls de skivor jag eftersöker, och de enda andra måttbeställda skivor jag kan hitta kostar typ 45,000:-, vilket är ca 10ggr över min budget.
Nej, jag bara ansluter mig till klagosången om långa väntetider, ett frusterande kösystem och en hopplös support.S start79 skrev:
Vill tipsa andra om att vara ute i GOD tid med just beställning av bänkskivor. Jag är inte förvånad om resten av vårt kök får förbli ouppackat i källaren till hösten.
Klart inte, men silestone som trycker ut Ikeas skivor har en typ 8linor med produktion för cut to size/Ikeas grejer som jag har förstått det, silestone säger samma sak till oss när vi beställer cut to size via Dom om något blir fel, bara att väntaF fiskbuggaren skrev:Ytterligare en liknelse för den som tycker att reklamationen ska vänta på alla andra i kön:
Ponera att det blir något strul vid tillverkningen. Säg att en maskin står still i en kvart. Ska bänkskivan som inte bearbetades under tiden belönas med sex veckors ytterligare väntetid för att ”inte drabba efterföljande”. Rimligen inte. Vad är skillnaden?
Eller om de precis efter att de kapat skivan själva märker att den är en centimeter för kort. Fixar de det på en gång eller är det sex veckor i kön som gäller? Vad är skillnaden?
Har beställt IKEA bänkskivor ett par gånger nyligen, och förutom långa leveranstider som redan tagits upp fick jag byta min senaste skiva 3 eller 4 gånger pga defekter.
Vi fortsatte att använda den trasiga skivan temporärt (utan fogar osv) men det tog lätt 6 månader innan allt var klart. Skivor som spruckit pga längd, laminat som hade bubblor osv. När vi äntligen fick en skiva saknades de förborrade hålen så det fick hantverkaren lösa. Dock glömde han silikon (tydligen är de köpta färdigbehandlade i hålen) så de fick komma tillbaka en gång till och montera om med fuktskydd.
Med andra ord: Beställ skivan i god tid och kolla upp kvaliteten direkt när den kommer.
Vi fortsatte att använda den trasiga skivan temporärt (utan fogar osv) men det tog lätt 6 månader innan allt var klart. Skivor som spruckit pga längd, laminat som hade bubblor osv. När vi äntligen fick en skiva saknades de förborrade hålen så det fick hantverkaren lösa. Dock glömde han silikon (tydligen är de köpta färdigbehandlade i hålen) så de fick komma tillbaka en gång till och montera om med fuktskydd.
Med andra ord: Beställ skivan i god tid och kolla upp kvaliteten direkt när den kommer.
Tror inte du läste vad jag skev i första inlägget. 6 veckors leveranstid har jag inte klagat på, det kan man ju planera för. Klagomålet avser att när IKEA inte lyckas tillverka skivan efter den ritning de själva gjort och jag godkänt, så ger de YTTERLIGARE 6 veckors leveranstid som straff för mig för deras egna misstag. Dessa extra 6 veckor framkommer först under pågående projekt, efter den felaktiga skivans leverans, och går inte att på något sätt planera för.L Lars_MK1 skrev:
Klicka här för att svara