Hej ska sätta in ett ikea kök, men min sambo vill ha kranen och diskhon på ett lite otympligt ställe med tanke på att avloppet måste dras bakom flera stommar för att sedan gå genom väggen till badrummet. Hur ska man kunna göra det? Slangen är väl för bred för att dras bakom ikea stommar med lådor? Hade ju fungerat om de var hyllplan då man kan göra lite som man vill men lådorna är ju en viss storlek och går inte kapa, och vill ju inte förlora massa förvaringsutrymme, hur gör man? Måste vi tänka om med placeringen eller finns de andra som dragit bakom på något vis eller finns det så pass mycket utrymme?

Bäst är väl att flytta avloppet och inte anslutningsslangen.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Bäst är väl att flytta avloppet och inte anslutningsslangen.
avloppet går in under huset i badrummet, känns lite småjobbigt att flytta det? Eller vad tänkte du? Kanske går dra avloppet i golvet men då måste jag slita upp golvet vilket inte var tänkt, men är det enda alternativet får jag börja tänka om kanske!

Vårat avlopp från Ikeaköket går bakom stommen på golvet utan problem i 3år, 50mm är dimensionen. Det går först bakom diskmaskinen sedan bakom en smal stomme sedan bakom spisen för att sedan gå genom en vägg o snett ner i den grövre stammen.

• Gilla
Emil Boman
  • Laddar…
Det är väl också ganska vanligt att montera avloppet bakom stommarna d.v.s. att man sätter stommar med en distans mot väggen så att man får platrs med avlopper bakom. Kräver ju djupare bänkskiva men många ser nog det som en fördel med störra arbetsyta.

• Gilla
Emil Boman
  • Laddar…
Kolla djupet på lådorna. Jag tror att där är minst 50mm luft. Möjligen att själva skenorna går in längre, men då får man anpassa lutningen på avloppet så den inte kommer vid en skena.

• Gilla
Emil Boman
  • Laddar…
Incitament Henkeb20 skrev:
Vårat avlopp från Ikeaköket går bakom stommen på golvet utan problem i 3år, 50mm är dimensionen. Det går först bakom diskmaskinen sedan bakom en smal stomme sedan bakom spisen för att sedan gå genom en vägg o snett ner i den grövre stammen.
Tack för svaret, är något liknande det kommer bli för oss!

M Marsman80 skrev:
Det är väl också ganska vanligt att montera avloppet bakom stommarna d.v.s. att man sätter stommar med en distans mot väggen så att man får platrs med avlopper bakom. Kräver ju djupare bänkskiva men många ser nog det som en fördel med störra arbetsyta.
Tack för idéen, ska kolla upp mått och får de inte plats kanske jag gör med distans!

Det finns som sagt utrymme bakom lådorna, och även grundare lådor om man behöver ännu mer utrymme.

/Höghus

• Gilla
Emil Boman
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Det finns som sagt utrymme bakom lådorna, och även grundare lådor om man behöver ännu mer utrymme.

/Höghus
Tack! Nu vet jag att det är möjligt iallafall!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.