Jag står i renoveringstankar för köket just nu och funderar på att sätta in en större häll. Samtidigt kommer frågan om gas eller induktion upp.

Jag älskar matlagning och gillar inte induktion egentligen - gillar flexibiliteten i att kunna hålla en stekpanna snett över lågan, ställa den delvis över lågan, kunna använda en ordentlig wokpanna osv. Gillar också ordentliga vred när man ska vara snabb vid justeringen.

Men det jag funderar på är rengöring. Jag upplever att det blir hemskt mycket fett damm på ytorna i köket. Detta är mycket jobbigt att tvätta rent och upplevs ofräschare än vanligt damm. Det räcker inte med att dra en trasa / svamp utan man måste ta till rengöringsmedel, och ibland är det svårt att få rent ändå beroende på vilken specifik yta det gäller.

Jag steker ofta aggressivt och värmer olja till rykpunkten för biff / hamburgare / stir fry osv. Fritering förekommer också.

Jag har traditionell fläkt med riktigt utblås, inte bara kolfilter.

Det jag inte hittat något svar på är om detta är en egenskap av stockholms stadsgas, gasshällar generellt eller om det är en naturlig konsekvens av att steka på hög temperatur. Är det någon som vet?

Ja, det finns inget fett i gasen.
Så det är nog helt enkelt så att din fläkt inte mäktar med ditt stekos.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag har fått intrycket att det blir mer fett på ytorna i köket om man har gasspis än elspis. Det kommer ju alltid en varm ström av avgaser från lågan vid sidan av kokkärlen. Det är väl rimligt att detta kan förånga och sprida fettdroppar som stänker från stekpannan mer än vad som blir fallet vid en elspis. Det finns induktionsspisar med vred för övrigt även om det inte är det vanligaste.

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.