6 400 läst ·
23 svar
6k läst
23 svar
Kök. Brand i mikrovågsugn.
Väldigt bra fråga! Jag steriliserade 3 dl jord i en gammal mikrovågssäker behållare. Vi redogjorde för händelseförloppet när vi ringde brandkåren eftersom jag förstod att barnden höll på ovanligt länge. Och, ja, jag stängde förstås av ugnen när jag först såg att det brann litet, men det gjorde ingen skillnad varpå jag täckte ugnen med en våt filt. Men det ändrade inte heller något. Samma händelseförlopp fick Siemens ta del av samt
att brandkåren ställt frågar och bestämt att skickat hit en bil. Dessutom bad de om bilder. Trodde hela tiden det brann i jorden, och att den därför bara kunde brinna så länge. Men det visade sig vara behållaren (mikrovågsugnssäkrad men gammal och från Frankrike), vilket för mig förklarar varför det brann så länge. Jorden hade fuktats. Hög effektivitet, 3,4 minuter. ETt par gånger innan lågor.
att brandkåren ställt frågar och bestämt att skickat hit en bil. Dessutom bad de om bilder. Trodde hela tiden det brann i jorden, och att den därför bara kunde brinna så länge. Men det visade sig vara behållaren (mikrovågsugnssäkrad men gammal och från Frankrike), vilket för mig förklarar varför det brann så länge. Jorden hade fuktats. Hög effektivitet, 3,4 minuter. ETt par gånger innan lågor.
Ja men jag kan förstås inte garantera att branden inte satte igång i jorden och spred sig därifrån till bunken. Men jag tror det var bunken. Att använda plast skulle gå enligt infon på nätet. Men nu steriliserar jag endast i ugnen.boihus123 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Om jag får gissa så blev jorden så varm att den antände bunken, utan att jorden brann.
Tror inte det. Det var gammal kommersiell blomjord. jag kollade jorden och såg inget konstigt som eventuelltKloge skrev:
kunde ha brunnit. Det såg fortfarande ut som gammal jord. Lika mycket som från början, inte ihopsjunken eller ändrad form. Det fanns väl småbitar i som vanligt, men de var kvar. Jorden såg opåverkad ut vilket förvånade mig.
En fråga.
Hur länge stod den inne och vilken effekt?
För mig som har micrat mat i 30 år låter detta konstigt.
Hur länge måste den stå inne för att något i plast ska börja brinna i en micro?
Det närmaste jag kommit är ju några brända popcorn.
Hur länge stod den inne och vilken effekt?
För mig som har micrat mat i 30 år låter detta konstigt.
Hur länge måste den stå inne för att något i plast ska börja brinna i en micro?
Det närmaste jag kommit är ju några brända popcorn.
Lika konstigt tyckte jag det var. Men effekten var nog 900 (den högsta) och tiden i ugnen var max 4 minuter. Efter 4 minuter öppnade jag ugnen, kollade och satte på igen. Jorden var inte het. Kan det vara så att platsen drog åt sig värmen av någon anledning dold i plasten.
Klicka här för att svara
