Davidbagare
Anlita nån firma som kan riva köket svart för dig. De brukar kunna dumpa materialet i nån skogsdunge med, så slipper man, eller iallafall dem, att betala för det. Sen, om du orkar, så kan du skruva ihop skåpen själv med. Kan kännas som ett bra sätt att spara pengar på istället för att en snickare gör det för 6-700kr/tim. Men ganska skönt att slippa göra det med själv… Så lägg 65.000 på köket, och köp in folk för arbetet. Jag tror det kan landa in på under 150.000 totalt, bara du hittar ”rätt” folk.

Davidbagare Davidbagare skrev:
Anlita nån firma som kan riva köket svart för dig. De brukar kunna dumpa materialet i nån skogsdunge med, så slipper man, eller iallafall dem, att betala för det. Sen, om du orkar, så kan du skruva ihop skåpen själv med. Kan kännas som ett bra sätt att spara pengar på istället för att en snickare gör det för 6-700kr/tim. Men ganska skönt att slippa göra det med själv… Så lägg 65.000 på köket, och köp in folk för arbetet. Jag tror det kan landa in på under 150.000 totalt, bara du hittar ”rätt” folk.
Seriöst!!!
Dumpa i en skogsdunge!!!!
Som privatperson kostar det inget iallafall här att lämna på tippen.
Även som företagare kostar det 200 kr att lämna.
Ska man byta kök för 150 000 kr och uppåt och inte kan betala 200 spänn så vore det ynkligt.

• Gilla
Pergoteborg och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Seriöst!!!
Dumpa i en skogsdunge!!!!
Som privatperson kostar det inget iallafall här att lämna på tippen.
Även som företagare kostar det 200 kr att lämna.
Ska man byta kök för 150 000 kr och uppåt och inte kan betala 200 spänn så vore det ynkligt.
i min kommun betalar företag på vikt kan jag tillägga så det är olika mellan kommuner.

J Jensnorrland skrev:
i min kommun betalar företag på vikt kan jag tillägga så det är olika mellan kommuner.
Det försvarar fortfarande inte att dumpa skit i någons skogsdunge.

Man ska ju hitta en hantverkare som vill göra jobbet också.

Det kan ju låta bra att själv riva ut köket, montera ihop skåpen, sen ha snickaren att sätta bakstycke och sätta upp väggskenor. Sen själv hänga upp sakerna i lugn och ro och slutligen ha dit någon att göra sista finliret, el och VVS.

MEN, då ska man hitta en snickare som är intresserad av att komma dit en timme eller två. Sen inte få mer betalt förrän sista finliret ska göras och sen ta ansvar för att det blir bra.

Det ska dessutom synkas så allt göra i rätt tid.

Tror det är mycket enklare att få någon att göra större arbete i ett svep då.

Så kanske göra rivning själv, montera skåp, förbereda med VVS och elektriker, men sen ha snickare att montera bakstycke, hänga skenor, hänga skåp och färdigställa.

Man ska ju tänka på att hantverkarna kommer ta betalt 500-1000 kr per timme för det jobb de gör, om det är kvalificerat arbete som elektrikern gör eller om det är helt okvalificerat som att sopa upp skräp spelar ingen roll. Så OM du vill spara pengar så försök utföra så mkt ni kan av den typen av arbete. Många är noga med att hantverkaren ska städa upp efter sig exempelvis, men åtminstone jag vill verkligen inte betala en yrkesman 1000:- i timmen för att sopa golvet :-)

När det gäller rivning gäller ju samma sak. Det är tungt, jobbigt och det är det för en hantverkare också. Alltså kommer det inte utföras i högt tempo. Varför skulle de slita ut sig om de kan göra det i lugn och ro för dyr timpenning?

K Kei skrev:
I samband med en fuktskada i köket har jag bestämt mig för att totalrenovera det och funderar över vad ett realistiskt pris på monteringen kan bli. Min budget för hela köket ligger på 150,000 kronor, själva köket kostar 65,000, men jag strävar efter att komma undan så lindrigt som möjligt och undrar därför vilka moment jag kan/bör utföra själv för att komma ned i pris.
Jag antar att det är onödigt att låta en snickare sitta och skruva ihop väggskåp och köksstommar men jag känner mig fullt så bekväm med att fästa väggskåpen på väggen.

Vitvaror kommer att stå på samma plats som de tidigare och utöver det en diskmaskin. Jag antar att det inte krävs några större EL eller VVS-arbeten, annat än att koppla in spis, fläkt och diskmaskin.

Golvet är fortfarande uppbrutet ned till konstruktion och det står en avfuktare och jobbar men kommer att ta in en offert så fort golvet är återställt. Vad vore ett realistiskt pris för rivning av det tidigare köket (köksstommen är redan riven) och montering det nya?

Jag har en hyggligt händiga personer i min umgängeskrets, vilka moment behöver absolut utföras av en hantverkare?
Inga. VVS behörig är inget som finns eller behövs (förutom gas). Lättare elarbeten har du säkert nån kompis som kan fixa om du känner dig osäker själv.
KBK,
Kör själv, blir billigare, går snabbare samt blir absolut ett bättre resultat jämfört med en trött hantverkare som bara vill göra så snabbt jobb som möjligt och inte göra något extra

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.