Det brann i min mikrovågsugn. Väntade länge på att elden skulle slockna, gick till grannar för att låna brandsläckare men ingen hade en. Grannarna kom hit. Till sist ringde vi brandkåren som frågade hur länge det brunnit (det var en "mikrovågssäker" behållare som brann), varefter man bad oss gå ut ur lägenheten . De skickade brandkåren som lätt släckte elden och tog ut ugnen. Ugnen ansågs "troligen" vara obrukbar enligt ansvarig brandman. Eftersom där fanns ett kanske, ringde jag Siemens och berättade vad som hänt. Jag undrade om de trodde att ugnen skulle gå att rädda. De verkade inte tro att det skulle utgöra ett problem. Däremot bad de mig skicka bilder, bl.a. nedanstående bild på bottenplattan, så att de skulle kunna byta ut trasig del på plats. Teknikern kom och ansåg snabbt att ugnen inte gick att rädda. Även om alla delar byttes ut skulle maten få smak av rök, etc. Han tyckte att hans eget besök var helt onödigt. Min fråga är helt enkelt:

Med informationen att det brunnit relativt länge i ugnen, att brandkåren kom o inte trodde ugnen gick att rädda (trots att den såg bra ut) och att bilden på bottenplattan såg ut som den gjorde (se bild), skulle en en person per telefon kunna bedöma att ugnen ej skulle kunna repareras? Bränd och sotig bottenplatta i mikrovågsugn med synliga skademarkeringar och små hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Båda personerna som talade med varandra i telefon borde kunna dra den slutsatsen tycker jag.
 
  • Gilla
mgranbom och 2 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Båda personerna som talade med varandra i telefon borde kunna dra den slutsatsen tycker jag.[/QUOT

Hade förstås inte ringt om jag själv kunnat dra den slutsatsen. Tyvärr!
.
pjgb pjgb skrev:
Båda personerna som talade med varandra i telefon borde kunna dra den slutsatsen tycker jag.
 
Självklart önskar jag att jag själv hade kunnat dra den slutsatsen. Tyvärr kunde jag inte det och det var just av den anledningen ringde jag Siemens.
 
P
Oavsett hur det går med ugnen…

gick till grannar för att låna brandsläckare men ingen hade en
Skaffa brandsläckare!
 
  • Gilla
BiFuel och 7 till
  • Laddar…
Jag gissar att frågan kommer av att de vill ha betalt för besöket?

Kolla med ditt försäkringsbolag. Finns en rimlig chans att både ugnen och servicebesöket går på försäkringen.
 
harry73
A arbina skrev:
Väntade länge på att elden skulle slockna, gick till grannar för att låna brandsläckare men ingen hade en. Grannarna kom hit. Till sist ringde vi brandkåren som frågade hur länge det brunnit (det var en "mikrovågssäker" behållare som brann), varefter man bad oss gå ut ur lägenheten . De skickade brandkåren som lätt släckte elden och tog ut ugnen.
Jag undrar på riktigt hur du resonerade när du tittade på mikrovågsugnen och inte gjorde något.

Edit: jag förstår att din fråga handlar om Siemens faktura. Min fråga handlar om ditt liv, din familjs liv och dina grannars liv.
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 2 till
  • Laddar…
RoTe
harry73 harry73 skrev:
Jag undrar på riktigt hur du resonerade när du tittade på mikrovågsugnen och inte gjorde något.
Det är faktiskt inte alls ovanligt att man "fryser" vid panik. Det är vanligare bland kvinnor än män.
 
A arbina skrev:
Självklart önskar jag att jag själv hade kunnat dra den slutsatsen. Tyvärr kunde jag inte det och det var just av den anledningen ringde jag Siemens.
Jag menade inte att vara otrevlig, men du borde ha litat på brandmannen. Nu tycker väl Siemens att du beställt en tekniker för något som inte täcks av deras garantier, och det är ju surt. Men tacka i alla fall teknikern för att han inte försökte laga den åt dig.

Något som brunnit länge sprider en hiskelig mängd sot.
Sot sätter sig överallt, kan också skapa elektrisk kontakt och göra apparaten livsfarlig. För att ens ha en rimlig chans att få bort sotet krävs noggrann rengöring, total isärmontering. Timmar och åter timmar. Arbetstid gånger timpris för en tekniker kommer snabbt upp i priset av en ny mikro. Och utan garanti på framtida funktion, för det är alltid något kvar.
 
RoTe RoTe skrev:
Det är faktiskt inte alls ovanligt att man "fryser" vid panik. Det är vanligare bland kvinnor än män.
RoTe RoTe skrev:
Det är faktiskt inte alls ovanligt att man "fryser" vid panik. Det är vanligare bland kvinnor än män.
Jag var inte passiv och jag frös inte. Först väntade jag helt enkelt på att det skulle brinna klart. När lågorna itne verkade avta gick jag till grannar och frågade om de hade brandsläckare. Ingen hade, men man föreslog att jag skulle blöta en filt och sätta framför ugnen, vilket jag gjorde. Sedan kom grannarna hit och kollade. INgen vågade öppna ugnen . En ringde så småingom brandkåren som frågade hur länge det varit lågor och bad oss utrymma lägenheten och inte öppna ugnsluckan. Visst blev jag litet orolig men inte panikslagen. Mindre bränder har jag haft tidigare i ugn, men de har alltid slocknat. Nu vet jag att främsta orsaken till brand i bostadshus är brand i mikrovågsugn.
 
pjgb pjgb skrev:
Jag menade inte att vara otrevlig, men du borde ha litat på brandmannen. Nu tycker väl Siemens att du beställt en tekniker för något som inte täcks av deras garantier, och det är ju surt. Men tacka i alla fall teknikern för att han inte försökte laga den åt dig.

Något som brunnit länge sprider en hiskelig mängd sot.
Sot sätter sig överallt, kan också skapa elektrisk kontakt och göra apparaten livsfarlig. För att ens ha en rimlig chans att få bort sotet krävs noggrann rengöring, total isärmontering. Timmar och åter timmar. Arbetstid gånger timpris för en tekniker kommer snabbt upp i priset av en ny mikro. Och utan garanti på framtida funktion, för det är alltid något kvar.
TAck för förklaringen!
Teknikern var fullständigt OK. Han förstod inte varför man skickat honom och trodde själv itne att besöket skulle faktureras. . Surt och surt. Jag vill bara veta vad som kan tänkas vara självklart baserat på informationen jag gav. Om det skulle vara att ugnen inte går att laga så tycker jag att man borde ha sagt till mig per telefon. Men om det inte är praxis att vara så ärlig så betalar jag räkningen utan problem och blir en lärdom rikare.
 
harry73 harry73 skrev:
Jag undrar på riktigt hur du resonerade när du tittade på mikrovågsugnen och inte gjorde något.

Edit: jag förstår att din fråga handlar om Siemens faktura. Min fråga handlar om ditt liv, din familjs liv och dina grannars liv.
(y)
 
harry73 harry73 skrev:
Jag undrar på riktigt hur du resonerade när du tittade på mikrovågsugnen och inte gjorde något.

Edit: jag förstår att din fråga handlar om Siemens faktura. Min fråga handlar om ditt liv, din familjs liv och dina grannars liv.
Nej, det handlar faktiskt mindre om Siemens faktura än om vad man kan förvänta sig för reaktion från Siemens med den informationen jag hade och gav dem, inklusive bilder. Det verkar ju faktiskt som de flesta här tycker det var uppenbart att ugnen inte gick att rädda men inte Siemens, eller att de inte hade något ansvar att nämna det i vårt telefonsamtal. De vet inte heller vem som tog samtalet (nej, jag frågade inte, den informationen gav de mig gratis). Den "mikrovågssäkra" skålen hade bara brunnit upp till hälften när branden äntligen släckts.
 
Ursäkta off-topic, men för undvika detta själv. Hur uppstånd branden, kördes något för länge? Va de någon fet mat på hög effekt? Vad brann maten eller formen?
 
Det är väl inte så ovanligt att t ex en påse popcorn börjar brinna för att man glömmer den utan att ugnen för den skull är förstörd? Den som svarade i telefon utgick nog ifrån utfallet ifrån majoriteten av matbränderna dom har fått inrapporterade. Att ställa en exakt diagnos på just din ugn via telefon är omöjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.