Kök
Åsa Lund: Du vill ha nåt som skyddar väggen mot fettstänk under 10 veckor och som kan slängas sedan. Vaxduk borde duga för den funktionen. Eller en bit plastmatta som du spikar upp.
Sue58: Hej, har flyttat till en ny bostad, förra ägaren hade gjort mycket själv, så jag vet inte säkert men betongskivan verkar inte vara hemmabyggd. jag räknar med att det är armering i skivan. Dessutom vilar den på någon sorts stöd längst med väggen på ena kortsidan. På andra kortsidan finns en täckskiva men bänkskivan står på skåpstommar.
Mats-S: TACKAR STORT! Vi har några utslitna på sommarstället som behöver bytas, STORT TACK för tipset (y):):ok:
Anonymiserad 137805: det finns många skrymslen och vråar som det samlas fett i en fläktkåpa egentligen inget man försöker rengöra utan man byter fläkten när det blir besvärande
Manfreds: Funkiskök https://www.funkiskok.se/ Har showroom i Stockholm, Göteborg och Malmö men utgår från Malmö. Edit: såg inte det om pris, de har prisförslag på hemsidan. Har man ett stort kök blir det inte billigt, men knappast dyrare än Kvänum tex, som också har en fin funkismodell.
BirgitS: Det bör ju vara röktätt mellan era kök så att om det börjar brinna i det ena pga. torrkokning på spisen så sprids inte elden omedelbart till det andra.
nino: Även överskåpen sätts väl med list, en list av spånskiva med 45g lutning på väggen och en lika på skåpet, så hänger man dit dom
LoweW: En liten uppföljning om någon skulle ha samma frågor som jag hade. Hittade ingen lösning som kändes helt rätt så jag frågade grannen som är murare om han hade kunnat tänka sig att ta an det & det gjorde han!
JohanLun: Generellt god. - Furu är mjukt, så två överskåp där vi har glas har vi lyckats slå i glas i kanten många gånger så den är lite ful. En produktförbättring hade varit att nedersta delen på skåpet var i ett hårdare träslag? - Vi valde standardfärg "plastfärg" - Vad jag tror har Corona (handsprit) och kvinnonaglar gjort att vi nött bort färgen på det mest använda skåpet under
Trollöra: Hej P0ttFiSK, Blev du någon gång klok på det? Köpte kolonistuga förra sommaren med en Gram kyl/frys som piper varje 60:e minut (Meddelande E5/E6) Kylen är kall (frysen verkar dock leva sitt eget liv...)
Antemoo: [citat] Aluminiumtapen är säkert åldersbeständig men tål absolut ingen mekanisk påfrestning. Många typer av silvertape har helt riktigt bara armeringen kvar efter några år. Utomhus äts den nog upp av UV-strålning rätt så fort. Egentligen bör det vara en ickefråga egentligen. Är det för att man är rädd att rören ska glida isär så går det nog att ordna på andra sätt.
magnu: Vi köpte IKEAs stommar som vi sen kapade ner för att passa med köket. 28cm djupa stommar istället för 38cm som dagens standard. Sedan ville vi bara ha 30cm höga skåp, ovanpå de gamla överskåpen. IKEA-stommar går rejält mycket fortare än skivor. Du behöver bara såga en eller två kanter och då håller det sig tillräckligt rakt. Dessutom är det redan ytbehandlat.
Evamag: Måste ge en annan bild av Falcon spis. Vi har Falcon Elise 90 cm induktion och är verkligen supernöjda. Samma företag som tillverkar de gamla (och nya) AGA spisarna. Mycket gedigen i materialet, stora zoner på induktionshällen som värmer hela stekpannor, inte bara mitten som dessvärre vår Siemens häll i sommarstugan gör.
richardtenggren: Hej, Var igår in på bygghandeln och kikade lite på deras prover på kompositbänkskivor inför köksbygget! Säljaren sa att den vanligaste skivan från Technistone, Noble Carrara inte skulle matcha bra alls med vår Carrara C, vilket hon lätt kunde påvisa med ett prov av det i butiken... suck! :P Nu är proverna väldigt små, men jag fick med mig några hem och har jämfört lite snabbt
Claes Sörmland: [citat] Jag har uppfattat gällande Lodge: Det är det enklaste och minst glamorösa gjutjärnsvarorna på den amerikanska konsumentmarknaden. I USA lagas det mat på gasspis.
MacMort: [citat] Ah ok nu är jag med! Mycket smart lösning och rätt smidig också. Sammanfattningsvis: 1. Sätta fler fästpunkter i skenan, gärna olika avstånd för att sprida lasten och minimera risken för att borra bara i svag tegel 2. Spruta kemiskankare massa vid behov 3. Förstärka vid de två nedre hörnen med IKEAs vinkeljärn genom masonitryggen Det känns som att har bra förutsättningar
13th Marine: [citat] Den är 54.2cm vid låddämparna på gångjärnen.
Demmpa: Trälisten lär bara vara en ”kakellist” för att det ska bli ett ”fint” avslut på kakelraden. Den lär inte kunna ta upp någon vikt från överskåpen.
Antemoo: Jag köpte en Philips Hue ledstrip och aluminiumprofil med matt ”glas” från Kjell. Nu har det iofs ganska stor betydelse hur dina skåp ser ut. min ledlist ligger mellan två täckskivor och lyser upp alldeles utomordentligt då man kan välja färger, kallt ljus, varmt ljus och annat trams. Har du inte möjlighet att bygga in den så skulle jag satsa på en list med vinkel långt ut mot
Jeetspeed: Tusen tack för tipset,skall kolla upp detta.
AvsAnnelie: [citat] Får leta efter en innergängad del som har rätt strl och passande strl till spridaren.
Zeido: Bor i ett hus byggt 2010 och det verkar som att vår besticklåda har problem. Köket kommer från Vedum och efter lite meckande lyckades jag lyfta ut besticklådan och de båda lådorna under denna. Kollar jag på Vedum så är det Fulludragslåda XP det gäller och problemet verkar ligga i att den högra stomskenan inte går att dra ut mer än en centimeter innan det tar stop. Övriga 5 skenor
Stugrenoverare: Ja hur servicen är viktigt men vår Vedum försäljare var bra men det är säkert olika. En anledning till Vedum är att vi har det på jobbet och det finns i många nybyggda lägenheter. Vad jag kan se så håller det bra. Vedum har samma ägare som Kvänum men om det finns likheter vet jag inte.
blunden: När jag fick en offert från Marbodal för någon månad sedan fanns mekanisk push-to-open, åtminstone för överskåpen. Om det även fanns mekaniska sådana för lådorna i golvstommarna vet jag dock inte.
Hampusca: Hej lånar tråden lite! Dom Ikea gångjärnen passar direkt på eller måste man borra nya hål?
Silfverhjorth: Lofras produkter har rakt igenom dålig kvalitet. Har köpt spis, kyl och diskmaskin. Samtliga produkter har krävt reperation/gått sönder inom 5 år. Det finns säkert en anledning att dessa produkter har sämst garantier på marknaden (1år) Kundbemötandet har efter att problemen anmälts varit under all kritik. Återkopplingen bristfällig. Jag har även lyft frågan kring om de vill ta