Jag har ett ganska litet kök som jag håller på att planera om. För att maximera bänksskiveytan funderar jag på att välja låg kyl och frys.

Måste dessa kunna ventileras bakom och måste jag då göra hål i bänkskivan ovan?
Något annat jag ska tänka på?

Om du skaffar kyl och frys för underbyggnad så ventileras dessa i sockeln. Dessa är tänkta att monteras med snickerilucka på.

Okej! Bra att veta. En annan lösning skulle vara att stapla låg kyl+ugn+låg frys. Är detta rimligt eller skulle det bli för mycket värme som alstras på samma ställe?

Osäker på hur du menar. Kyl o frys är 60cm breda och monteras inte i ett skåp utan står fritt under bänk.

Lägg upp en ritning/planlösning så kanske någon kan hjälpa.

D DFYD123 skrev:
Osäker på hur du menar. Kyl o frys är 60cm breda och monteras inte i ett skåp utan står fritt under bänk.
Jag har i mitt kök jag beställde nu en inbyggd frys som är under bänkskivan, det är inga konstigheter.

• Gilla
suneugerud
  • Laddar…
Menar så här:

3D-modell av köksinredning med märkning för frys (F), kompaktugn (U) och kyl (K).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänker en frys längst ned med en kompaktugn på 45cm och sedan kyl. Totala höjden hamnar på ca 220 vilket inte känns helt orimligt. Men blir det tokigt ur värme/köld-synpunkt?

• Gilla
Knubbisen
  • Laddar…
Verkar opraktiskt!? Sätt ugnen under hällen och en vanlig kyl/frys ist.

Så här blir det hos mig. Hela högskåpet är kyl, sen är frysen bara till bänkhöjd.
Modärnt kök med mörka skåp, där högskåpet är en kyl och frysen är under bänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
suneugerud
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Verkar opraktiskt!? Sätt ugnen under hällen och en vanlig kyl/frys ist.
Varför opraktiskt? Kyl och frys är där den "brukar" och ugn hamnar i bra arbetshöjd.

• Gilla
suneugerud
  • Laddar…
Får känslan av att kylen hamnar väldigt högt upp. På vilken höjd hamnar den exakt?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Får känslan av att kylen hamnar väldigt högt upp. På vilken höjd hamnar den exakt?
Kylen ligger mellan 135 och 220cm från golv

Rätt högt ja

Lyfter gärna liv i frågan igen. Planerar köksrenovering och har lite utrymme och prioriterar bänkskiveyta, funderar på att ha kyl och frys under bänken i stället för det vanliga högskåpet. Nackdelar utöver att man måste lösa förvaringen som tas upp under bänken samt oergonomin i att behöva böja sig?

Stefan N Stefan N skrev:
Så här blir det hos mig. Hela högskåpet är kyl, sen är frysen bara till bänkhöjd.
[bild]
Vilken frys köpte du till att ha under bänken? Funderar på att byta ut ett av mina underskåp på mitt Ikeakök mot integrerad låg frys.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.