Jag har fläckar på min bänkskiva i köket som jag inte blir av med. Se bild.

Grå texturerad yta med vattenringar och droppar, speglar kanske nyligen avställt glas eller hällning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det hände när jag tog ut disken en kväll, där jag lade ett lock uppochned på bänkskivan. I locket stod det diskvatten med diskmedel, detta rann ut på skivan över natten och orsakade reaktionen. Jag har ett rengöringsmedel avsett för stenskivor som jag köpt av leverantören Kvik, detta klarar tyvärr inte av att göra något åt fläcken. Har även testat bikarbonat och ättika flera gånger.

Jag tycker det är himla synd på en så fin bänkskiva, har ni några råd?

Willyboi Willyboi skrev:
Jag har fläckar på min bänkskiva i köket som jag inte blir av med. Se bild.

[bild]

Det hände när jag tog ut disken en kväll, där jag lade ett lock uppochned på bänkskivan. I locket stod det diskvatten med diskmedel, detta rann ut på skivan över natten och orsakade reaktionen. Jag har ett rengöringsmedel avsett för stenskivor som jag köpt av leverantören Kvik, detta klarar tyvärr inte av att göra något åt fläcken. Har även testat bikarbonat och ättika flera gånger.

Jag tycker det är himla synd på en så fin bänkskiva, har ni några råd?
Vad är det för diskmedel ? Medel med lågt pH-värde gör gärna fläckar som kan vara svåra att få bort.
Har du låtit medlet som är till för bänkskivan värka innan du rengjort? Annars kan man blanda vatten och såpa i en sprayflaska sen spraya låt värka 5 min torka av, upprepa några gånger

BirgitS
Diskmedel på/i sten tror jag att man bäst får bort genom att lösa upp det i en massa vatten under lång tid.

J
Nanosvamp tar allt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.