Kök
Kalbygge: [citat] Jag ser 4 st exakt samma bilder på ett putsat grått hus!? Är något fel?
Davion: [citat] Det hade jag också gjort, om jag haft möjligheten utifrån tidsfrister. Kruxet är att jag måste sätta upp x antal stommar inom kort för att få möjlighet att få hit och mätt grabbarna från Stenocare och stenbänkskivan. Väntar jag för länge så får vi den som läget var inte förrän i höst "någon gång" tydligen, och killen jag anlitar för den generella spackling har
pelpet: Nekrar tråden för att informera om att det numera (sedan några år) sitter en elektronisk diskmaskinavstängare där. Blev en utmärkt lösning.
BirgitS: Ja, det gäller nog att du hör dig för (kollar upp på tillverkarnas webbsidor) vilken luckstorlek som maskinerna passar till. Eller så får du köpa en diskmaskin som inte är integrerad.
Fruck: Hej, någon här som känner till hur upphängning av överskåp till ett ca 20år gammalt Marbodal ska fungera? Köpt ett begagnat som jag tänkte sätta upp men undrar om det skulle varit några andra fästdetaljer med? Med vänlig hälsning, Per Fruck
BirgitS: Välkommen till forumet! Det ser också ut som att det är ett element under fönstret vilket gör att det inte går att hänga köksskåp på väggen under fönstret. I en tidigare lägenhet hade vi framför fönstret en bänkskiva som gick att fälla upp när man skulle tvätta fönstret. Den satt med gångjärn i bänkskåpet på ena sidan och vilade på en regel i bänkskåpet på andra
billyby: [citat] Tack! Ja jag körde med formplyfa( de hade en 18mm restbit på bauhaus ) /masonit och silikon mellan parketten och plyfa. Blev toppen!
Nickenille: [citat] Inga. VVS behörig är inget som finns eller behövs (förutom gas). Lättare elarbeten har du säkert nån kompis som kan fixa om du känner dig osäker själv. KBK, Kör själv, blir billigare, går snabbare samt blir absolut ett bättre resultat jämfört med en trött hantverkare som bara vill göra så snabbt jobb som möjligt och inte göra något extra
Lopex: Bara att sova lugnt! Exakt så där ska man göra och inget annat!
LinaJoh: [citat] Ja, jag tänkte även köpa utdragslåde-fästen för en uppdaterad variant av ett 40-60-talskök. Det är dock svårt att veta vilken höjd man ska ha på stommarna (eller vad bänkhöjden ska vara).
BirgitS: Välkommen till forumet! Vad menar du med en kallare nyans? Valnöt har en väldigt varm ton och det låter väldigt svårt att få den att se mörkgrå ut, om det är vad du menar. För att en färgad olja/vax ska sugas upp jämnt måste nog den befintliga oljan bort först.
Jeppe99: [citat] Hej, gick alldeles utmärkt att öppna med en sexkantsnyckel. Tack för all hjälp..
Förstahuset2022: Uppdatering: Vi slog sönder klumpen på eget bevåg. Det var bara kompakt murad tegel :)
Modig: [citat] Nej, vi har inte silver, allt är i samma färg. Som du säger bidrar det nog till att allt smälter ihop oavsett.
Claes Sörmland: [citat] Det finns väl inget som hindrar att en konkurrerande firma också är aktiv på arbetsstället. Företagen förväntas gemensamt verka för att åstadkomma tillfredsställande skyddsförhållanden enligt arbetsmiljölagen. Sen kanske man inte vill ha konkurrenter där men det är en annan fråga.
Mats-S: [citat] Inte när jag skrev det svaret, så min lösning var den enklaste utifrån givna fakta vid svarstillfället :coffee:
Anonymiserad 137805: [citat] inget snack köp med 5-års garanti!
tank77: Bara att säga till direkt då det är lätt och snabbt gjort vid detta skede. Praxis är att ha en passbit på minst 50mm.
Tate: Har kaklat kök förr, men då hade jag en fyrkantig fixkam där 8x8 mm inte var så svårt att begripa sig på. Men nu står jag här med en rundad fixkam. Här blir ju bredden 8 och djupet 4. Eller 12x6 och så vidare. Vilket mått ska jag gå på? Har plattor i storlek 25x25 med ickeslät baksida och ska sätta på vägg. Jag gissar att det är diametern på cirklarna som gäller, men det blir
meke: Jag ska ha en ekskiva med undermonterad diskho. Alltså blir det exponerat ändträ runt hon som behöver extra omtanke. Skivan ska behandlas med Osmo hårdvaxolja, men är det en bra idé att även mätta ändträt med någon annan olja innan applicering av Osmo-oljan, rå linolja tex.? Jag är medveten om nackdelarna med undermonterat i massivträ. Tilläggas bör att diskhon inte kommer att
NiBaBaD: [citat] Jag svarar b[de gaia och Johan här. Tack, det var precis denna typ av feedback jag behöver. Men, om man sätter rutigt 15x15, utan förband, så blir det ju även då en "störning" mot luckorna. Skulle det funka bättre med fullhöjd typ 60x30 plattor för att dämpa linjerna. Alternativt "mindre" ark med 3x3 plattor, eller kan det bli ännu mer rörigt? Se bild där den blåa pilen
Emmandel: Uppdatering om någon annan har nytta av det. Nu har vi beställt Epoq fr Elgiganten då dessa ska passa enligt dem. Deras billigaste Core. Det kändes trots allt som en relativt bra kvalitet på den faktiskt. Bättre än Ikeas. Första luckan på plats och den sitter bra, på diskmaskinen…
arbina: Lika konstigt tyckte jag det var. Men effekten var nog 900 (den högsta) och tiden i ugnen var max 4 minuter. Efter 4 minuter öppnade jag ugnen, kollade och satte på igen. Jorden var inte het. Kan det vara så att platsen drog åt sig värmen av någon anledning dold i plasten.
Dan_Johansson: Jag skulle dela frågeställningen i två olika delar, pizza och bröd, eftersom vedugnarna som är designade för de olika ändamålen är fundamentalt olika... Bröd bakas på låg temperatur (200 grader-ish) under längre tid, vilket gör att den perfekta ugnen ska ha stor massa, så man kan elda upp temperaturen, sluta elda och grädda bröden innestängda av en dörr. En stor ugn tar lång