Kök
Mats-S: [citat] Inte när jag skrev det svaret, så min lösning var den enklaste utifrån givna fakta vid svarstillfället :coffee:
Anonymiserad 137805: [citat] inget snack köp med 5-års garanti!
tank77: Bara att säga till direkt då det är lätt och snabbt gjort vid detta skede. Praxis är att ha en passbit på minst 50mm.
Tate: Har kaklat kök förr, men då hade jag en fyrkantig fixkam där 8x8 mm inte var så svårt att begripa sig på. Men nu står jag här med en rundad fixkam. Här blir ju bredden 8 och djupet 4. Eller 12x6 och så vidare. Vilket mått ska jag gå på? Har plattor i storlek 25x25 med ickeslät baksida och ska sätta på vägg. Jag gissar att det är diametern på cirklarna som gäller, men det blir
meke: Jag ska ha en ekskiva med undermonterad diskho. Alltså blir det exponerat ändträ runt hon som behöver extra omtanke. Skivan ska behandlas med Osmo hårdvaxolja, men är det en bra idé att även mätta ändträt med någon annan olja innan applicering av Osmo-oljan, rå linolja tex.? Jag är medveten om nackdelarna med undermonterat i massivträ. Tilläggas bör att diskhon inte kommer att
NiBaBaD: [citat] Jag svarar b[de gaia och Johan här. Tack, det var precis denna typ av feedback jag behöver. Men, om man sätter rutigt 15x15, utan förband, så blir det ju även då en "störning" mot luckorna. Skulle det funka bättre med fullhöjd typ 60x30 plattor för att dämpa linjerna. Alternativt "mindre" ark med 3x3 plattor, eller kan det bli ännu mer rörigt? Se bild där den blåa pilen
Emmandel: Uppdatering om någon annan har nytta av det. Nu har vi beställt Epoq fr Elgiganten då dessa ska passa enligt dem. Deras billigaste Core. Det kändes trots allt som en relativt bra kvalitet på den faktiskt. Bättre än Ikeas. Första luckan på plats och den sitter bra, på diskmaskinen…
arbina: Lika konstigt tyckte jag det var. Men effekten var nog 900 (den högsta) och tiden i ugnen var max 4 minuter. Efter 4 minuter öppnade jag ugnen, kollade och satte på igen. Jorden var inte het. Kan det vara så att platsen drog åt sig värmen av någon anledning dold i plasten.
Dan_Johansson: Jag skulle dela frågeställningen i två olika delar, pizza och bröd, eftersom vedugnarna som är designade för de olika ändamålen är fundamentalt olika... Bröd bakas på låg temperatur (200 grader-ish) under längre tid, vilket gör att den perfekta ugnen ska ha stor massa, så man kan elda upp temperaturen, sluta elda och grädda bröden innestängda av en dörr. En stor ugn tar lång
Rolund83: Skruvarna är ca 1 cm långa bara. Jagvtestade förborra allt ifrån bara genom lacken till nästan gjennomgående. Allt sprack
BSOD: [citat] Jag tror det kan röra sig om ett dolt fel... :crysmile:
nova383: [citat] Ja det låter bra med sockeln lite längre in där.
Dilato: [citat] IKEA Varför fortsätter ugnsfläkten gå efter att ugnen är avstängd? Alla ugnar har en inbyggd kylfläkt för att hålla kontrollpanel, vred och alla elektroniska komponenter svala. Fläkten kan därför fortsätta att gå i upp till 30 minuter efter att ugnen stängts av för att säkra att dessa delar inte blir varma.
Anders Örebro: Jag kan varmt rekommendera vinylklick. De finns som både träimitation och stenmönstrade. Finns både som stora plattor och mindre. Vinylklick tål vatten bättre än laminat och helt ok att gå på. Plastmatta, dvs vinylgolv, är mitt andraval. Trägolv och laminat rekommenderas ej då vattentålighet är sämre. Klinkers är jäkligt snyggt, men allt som man tappar går sönder. Köket är
MsTake: Absolut, jag älskar att kunna stå vid spisen och samtidigt prata men gäster eller bara kunna blicka ut i rummet istället för in i en vägg. En enorm skillnad i mitt tycke. Även men vår mindre förr var stänket inget problem. Oftast när man steker kraftigt så att det kan skvätta har man stekpannan på plattorna närmast sig för man har bättre kontroll och då är det ju inget problem.
Maritza82: [citat] Hej, Sitter just nu med exakt samma problem. Finns inte många cm ovan skåpen för ett eventuellt galler. Lyckades ni hitta en bra lösning Julia? Isåfall vilken?
Taste1: Hej, Jag har tänkt bygga en egen köksö i sten med även täcksidorna i sten. Jag tänker mig att man ska kunna sitta på båda sidor. några tips på hur jag ska fästa stenen på sidorna? Men även själva stenskivan. Borra? Limma? Kan jag ha tex byråer som grund eller behövs något mer massivt för att den ska vara stabil och hållbar? bifogar bild för inspiration.
Mellanbarn: Det ser ut så i huset där vi bor. Vi lade inte märke till det på 3 månader innan en kökssäljare påpekade det. Nu sitter det ingen täckskiva på sidan på vårt högskåp så den sidan är vit som takanslutningen, maskerar nog nivåskillnaden lite. Det syns mycket bättre på en ritning än i verkligheten, med ert höga kök kommer alla se det snett nerifrån.
rebeccaanilssson: [citat] Tusen tack :) Var precis det som var felet!
matkr265: Hej Vi skall renovera köket och funderar på att flytta diskbänken från en kort innervägg till den angränsande ytterväggen som är längre. Men både vatten och avlopp går genom innerväggen till sovrummet där köket ursprungligen låg och sedan ned i ett sovrum på bottenplan. Om vi skall flytta diskbänken antar jag att vi också måste dra om vatten och avlopp. Hur gör man det, måste
Fotografen: Så kan det nog vara, men min 8-åriga diskmaskin tex visar, faktiskt, inga större tecken på att börja ge upp.
Sarahs123: Hej! Håller på att renovera våran lägenhet och har fått reda på att vi har Non stop alliance system. Vill ha en rostfri vägghängd fläkt. Hittar bara alternativ från fjäråskupan (lite för dyra..) och fula ifrån Franke. Finns verkligen inga andra alternativ? Har någon något annat alternativ på lösning? Tusen tack för eventuella svar
major_tom: kan rapportera att "dra åt lite till" funkade
Feodorow: Tackar för svar - får hoppas att fläkten är bättre än dess manual här nu.. :-)
Fixotrix123: [citat] [citat] Hur löste du det till slut?