Juridik
Bob_the_builder: Det KAN också vara så att din fastighet har styckats av från en annan, som har brygga. Då följer också servitutet med, om man inte aktivt rensar bort det från den nya fastigheten (så fick jag det förklarat för mig av lantmätaren i alla fall).
Husagaren: Stå på er! Ni är på väg att göra er största investering i livet så ge er inte innan ni fått tillfredställande svar på ALLA frågor i entrepenadkontraktet. Om säljaren är så korkad att han inte fattar detta så tag direkt-kontakt med husleverantören, dom är definitivt intresserad av att sälja till er. Att dom skulle vilja "klippa" med er på grund av frågor om kontraktet tror jag
carlssoni: Lagfarten bekräftar att Du är ägare till fast egendom d.v.s. mark. Du är skyddad om någon annan skulle göra anspråk på marken. Om det på marken finns en byggnad och allt ägs av samma person ingår byggnaden i den fasta egendomen. Bygger Du på delad entreprenad äger Du det material som husleverantören levererat när Du betalt det. Under förutsättning att Du tecknat avtal med Dina
carlssoni: Självklart kan man inte kräva att leverantören av husmaterialet skall påverka ens egna entreprenörer att acceptera andra villkor än de som gäller i branschen och fastställts av konsumentverket (ABS 95). Även om leverantören rekommenderar entreprenören ifråga. Bygger man på delad entreprenad får man ju ta den risken själv och bör alltid kolla upp entreprenören, både ekonomiskt
Frida: Det är nog helt och hållet beroende på vilken typ av bygge det gäller. En kollega till mig fick lov att vara kvalitetsansvarig själv då det gällde rivning av uthus och återuppförande på en annan fastighet. På pappret har han inte någon byggnadsutbildning men på samrådet fick han förklara hur han skulle gå till väga och påvisa att han hade erforderliga kunskaper. Vår tänkta
kalleanka70: Well jag har inga synpunkter på värdet - jag bara kommenterade allmänt -
Frida: Halloj Joakim - Frida tillbaka fast med nytt namn. Ja hur gick det för oss egentligen??? Vi var i kontakt med en advokat och fick reda på att de kunde begära skadestånd pga att de hade en förväntad inkomst. Advokaten sa att förmodligen kunde en del av summan förhandlas bort men inte mer är hälften. Advokaten rekomenderade oss, med motivationen att när man bygger hus uppstår det alltid
cyanna: Det beror på hur kontrakten är skrivna.... Ett skrivet avtal löper sin tid ut och sen förnyas eller försvinner. En servitut måste registreras hus kommunen och privata personer som berörs måste i förekommande fall ansöka hos kommunen för att den skall kunna avskrivas. Om avtalet upphör eller ej i samband med försäljning beror på vad som står i era respektive kontrakt. Om det inte
fia_mstd: Kolla här: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1567&a=243029&maNo=-1 Handlar om byggfel och att kräva ersättning.
Ms_IT-Nisse: Låter helsjukt. Jag har fått för mig att det är reglerat i ByggAMA eller något sådant att det är grannen med högre marknivå som skall stå för kostnaden för stödmuren. Kolla med någon som är i byggbranchen.
cyanna: Jag kommer att be vårt besiktningsman om lov att rekommendera honom bl.a här. Han har för ca en månad sedan varit och besiktigat hus för ett par vänner. Förutom det uppenbara han har t.ex kollat att tappeter och färg sitter ordentlig vid fönster och dörrar (det gjorde dem inte i några rum, vid två fönster var det våt i väggen, vid ena dörren var det en stor spricka i vägen bakom
cyanna: Det kan vara en bra idé att kolla med mäklarfirman. Vilken info har dem fått av säljaren? Har dem också förstått att rördragningen var klart då är ni två mot en. Seriösa mäklarfirmor tycker inte om att bli lurade av säljarna, dem kan snabbt få dålig rykte. Dem bör vara viliga att hjälpa dig och undvika ett eventuellt process eftersom mäklarfirman "förlorar" oavsett juridisk
Sven: Det finns inget juridiskt hinder mot att bygga ett hus på någon annans fastighet, det är till och med väldigt vanligt att hus står på s.k. "ofri grund". Ett hus på ofri grund hör inte till fastigheten. Det innebär att om tomten säljs så följer inte huset med och den nye fastighetsägaren kan tvinga er att ta bort huset. Huset blir fast egendom först den dag huset och fastigheten har
Sven: Mäklaren är enligt ett färskt rättsfall skyldig att känna till alla servitut som han belasta den nya fastighetsägaren. Detta gäller även officialservitut som inte är inskrivna. Officialservitut från före 1972 är normalt inte inskrivna men gäller ändå mot ny fastighetsägare. Normalt sett är inte du som fastighetsägare till "den tjänande fastigheten" underhållsskyldig för
Midas: Det går inte att skjuta på vinsten från ett fritidshus OM man inte har varit skriven där minst 12 månader innan försäljningen, dvs haft det som fast bostad. Men som sagts tidigare ring skatteverket och fråga.
Nix: De är ju i princip ansvariga, men gränsdragningen blir ju svårare. Se till att noggrannt dokumentera allt ni gör, hur ni gör det och när ni gör det. För det är ett elände om de säger: "det där har ju ni gjort" och ni står med brallorna nere, utan motbevis. Oftast och förmodligen blir det inga problem. Men hängslen och svångrem... Fota innan, fota under tiden, fota efter. Har ni
djpa: Skicka med alla tänkbara kvitton till RSV när uppskovet begärs, oavsett om det är förbättring eller underhåll. I sämsta fall kan man bara få ett nej från RSV.
Michailoff: Kom bara ihåg att om man ändrar efter eget tycke och smak så kanske inte den som eventuellt ska köpa lägenheten av dig tycker att det är så smart. Kan bli svårsålt om man tex tar bort ett sovrum och gör ett annat rum större.
Fredrik_hobbyist: Ah, om "låskolven" är ett Abloy-lås så kan jag nästan lova dig att det är teletrådar innanför luckan. Bor själv i Ösmo och har direkt utanför tomtgränsen, precis brevid uppfarten: Teleskåp Lyktstolpe Elskåp Kabeltvskåp Vill egentligen riva sista halvmetern av muren och vrida soptunnan ett kvarts varv (eller ännu en bit till av muren och få plats med båda tunnorna) så att den
Snappen: Jag håller med fredpers, och även om många av de som har totalentreprenad är de där hustillverkarna som bara har fåtal förändringar, bygger volymhus osv märker man ju inte på slutsumman att totalentreprenaden kostar pengar. Men det är klart att man får ju stå ut med hus som man inte kan ändra planlösning på så mycket tex. Å andra sidan kan man göra mycket själv senare som
robbin: Jag satte på tvättmaskinen i vårt nyinköpta hus och gick iväg till jobbet. När jag kom hem 7 timmar senare höll maskinen fortfarande på med huvudtvätten. Det visade sig att maskinen inte gick vidare i programmet utan tvättade och tvättade och tvättade....... Jag kontaktade genast mäklaren ang detta men han sa att startade maskinen så gällde det som att den fungerade. De förra
sanne78: Fastighetsbildning kan vara kostnaden för avstyckningen av tomten.
cyanna: Om nu rören ligger på kommunal mark men dem inte finns på deras kartor, det kanske inte finns något bygglov till dem? Kan man anmäla det som "olovlig bygge"? Då blir dem väl tvungna att titta på det, eller?
Cujo: [citat] Kan iofs tänka mig att det kanske går, om du hyr ut möblerat eller ett rum i din villa. Men det har absolut ingen betydelse om är en privat eller komunal hyresvärd.
asdl2: En vild gissning: Plan- och bygglagen: 2:1 "Till schaktning, fyllning krävs bygglov" kanske passar vallen in under där? Samma lag 8:2 7 p. "uppföra murar eller plank" 8 p. "anordna parkeringsplatser kräver bygglov" . I vissa fall tex runt sin egen uteplats tillåts mur/plank som är max 180 cm. behövs ej bygglov. 8:9 krävs marklov för schaktning, fyllning inom vissa områden, samt att
fredrik_me: De skall ha F-skattsedel!!! Om de inte har det skall du göra skatteavdrag samt ansvara för att arbetsgivaravgifterna blir betalda osv, kolla http://www.rsv.se Anlita en firma som har bra referenser från liknande projekt, be alltid om en referens lista. Kontrollera med ditt lokala skattekontor gällande firman du skall anlita, på så sätt får du reda på om bolaget är i "obestånd"
asdl2: Fast vad jag minns kostar ett kontrakt ca. 25 kronor i bokhandeln, det är ju billigt. Fast som sagt glöm inte villkora om avstyckningen och att ni får tillbaka ev. handpenning vid återgång. Eftersom lantmäteriet har sitt finger med i spelet hur marken ska avstyckas (vad de anser lämpligt, tex vid dike etc) så kan ju tomstorleken påverkas av det. Så sätta pris innan kan ju vara
Familjen_Bygg: I princip går det att lösa sig från ett avtal, antingen den till vilket avtalet skall överlåtas eller den ursprunglige avtalsparten. Den andre avtalsparten (husföretaget) vill naturligtvis ha ersättning för det som denne går miste om pga avtalsbrytandet. Det som det handlar om är ersättning för, dels de kostnader som parten haft, dels utebliven vinst som denne räknat med.
Familjen_Bygg: Mäklaren är bra på reglera alldagliga problem som kan uppstå t. ex. Elströmsavläsning Vattenavläsning Flyttstädning Nyckelöverlämning Pengaräknande och en massa annat. Är man normalbegåvad så kan man skriva ett eget avtal, köpa ett avtalsformulär, eller planka någons avtal och skriva det själv. Det man då har skapat är ett reglerande av enkla men kanske de absolut vanligaste