Juridik
Familjen_Bygg: När det gäller era möjligheter att rikta anspråk mot besiktningsmannen bedöms de som små. Besiktningsmannen har skrivit i sitt protokoll att elen bör ses över av en behörig elektriker. Mot besiktningsmannen har ni därför dessvärre inget att klaga; han har ju gjort rätt! Visserligen förhåller det sig så att ni har förlitat er på hans muntliga uppgifter om besiktningsresultatet
westman: Har pratat med en jurist och det verkar som att det kan gå :) Förmodligen är den installerad 1990 men pannan är fortfarande från 1984. Tackar för svaret
Immobil: Jag föreslår att ni stämmer träff med ägaren i huset innan tillträdet på banken. Är det inte städat så kan ni på banken innehålla en summa som motsvarar städkostnaden. Kolla upp vad en flyttstädning kostar innan. Mvh: Matz
Honey-Bunny: Vet någon vad som gäller för utbetalning av vite vid försening. Vi har en vitesklausul i vårt kontrakt, men vet inte vad som gäller för erhållande av vitet. Måste man vänta ända tills huset är klart och få sina vitespengar, eller kan man dra av vite efterhand på räkningarna för att säkerställa att man får sina pengar, det handlar nämligen om rätt mycket pengar.......och det
Bob_the_builder: Nej, och ändå är de sista idioterna inte födda än. Det kan man vara tämligen säker på. :P
Shike1: Tråkig att Ni hamnat i en sådan sitaution. Eftersom du har erhållit lagfart på fastigheten utgår jag från att det aktuella villkorets längd inte fanns medtaget i köpekontraktet (annars är hela köpet ogiltigt om villkoret löper längre än två år från köpet). Om det inte står hur länge villkoret skall gälla anses det enligt jordabalken gälla i två år. Har denna tidpunkt
Fredrik_hobbyist: Enligt Plan- och bygglagen 9 kap 13 § skall byggherren (den som låter bygga) utse en kvalitetsansvarig för de byggnadsåtgärder som kräver bygganmälan. Den kvalitetsansvariges uppgift är att för byggherrens räkning närvara vid byggsamråd, upprätta kontrollplan och se till att kontrollplanen följs så att byggnaden uppfyller de tekniska egenskapskraven (brand, konstruktion,
estrella: Hejsan, Nu har vi bestämt att dra oss ur det hela. Vi har sålt tomten (med vinst) och har en advokat som förhandlar om ersättningssumma, med hustillverkaren. Vi vill ha ersättning räntor för tomten, pantbrev och lagfartskostnad. Vi har köpt en annan villa istället; och gdet blir inget nybygge för vår del. Jag tror att det löste sig rätt bra ändå, trots allt. Eva
jojje_99: Kolla t.ex. med Svensk Byggtjänst (http://www.byggtjanst.se). De har kontor och butik i Göteborg.
Lilla_vargen: Om de hänvisar till ett dokument som de till och med själva erkänner att det inte finns, låter det som ett fall för advokat/åklagare. Tycker jag. Polisanmäl dem och se vad som händer...
BoD: [citat] Har du ett kontrakt med firman och en avvikelsebilaga eller en "slutlig beställning"? Om inte så är det nog inte totalentreprenad. Vid totalentr. har du bara ett kontrakt med en motpart. Ett av kontrakten är väl på tomten antar jag och det ingår ju inte i entreprenaden. Vid totalentreprenad ska kontraktet hänvisa till ABS95 där det tyvärr inte står något om vite utan bara
Michailoff: Jodå, det finns regleringar som styr. En balkong- eller fasadmonterad parabol som ramlar ner och skadar människa eller egendom är föreningen ansvarig för även om en enskild medlem i en brf satt upp den.
KarlXII: Det finns väl inget oetiskt i det! Speciellt inte när det är du som betalt kalaset. Att bara begära ut handlingarna från ett främmande hus som diskuteras i en annan tråd ligger väl närmare gränslandet, även om jag tycker det är helt OK det också...
PelleC: Man får inte ta ut ränta förän efter 30 dagar om annat inte är avtalat. Så läs igenom era kontrakt noga och se vad det har använt för formulering.
Pasi: Lyktstolpen är nu flyttad inför slutbesiktningen av området. Antagligen så kom de väl på sitt misstag innan .......
Eld: Exempel på slagfält: http://www3.techsell.se/aktuellt/smpage.fwx?page=140&REPORTAGE=3222
ama: Hör med Konsumentverkets handledare (gratis hjälp!), här hittar ni er närmaste: http://www.konsumentvagledare.konsumentverket.se/ Om ni är med i Villaägarnas riksförbund så ingår en timmes gratis juridisk rådgivning i medlemskapet: http://www.villariks.se/nolog/juridik1.asp /ama
Eld: Det låter som ett dolt fel som säljaren rimligen måste känt till men inte informerat om.
Dark_Helmet: Det är två helt separata saker. Det kommer en värderingsman som banken anlitar. Han kan komma innan allt är klart, men det ska inte lämna alltför mycket åt fantasin. Vi fick t ex vårt hus värderat någon vecka innan det var klart för inflyttning och det gick bra. Sedan kommer en besiktningsman som ska se att själva byggnationen är OK. Jag vet inte om era delar av det måste vara klara
F1: Hej Är det någon som vet när man ska ändra fastigheten? Från att vara tomt till bebyggd/bebodd fastighet. Mvh F1
Bob_the_builder: Du borde inte behöva oroa dig över bygglovet. Det finns egentligen ingen koppling mellan lagfart och bygglov. Vi har fortfarande inte fått lagfarten i vår hand (och bygget sattes igång i juli). Bygglov har vi dock. ;D
Rauken: Nej, preskriptionstiden för konsumentfordringar är tre år, inte två. Betala behöver du inte göra förrän "vid anfordran", d v s när en faktura sänds, och då inte för något annat jobb än det som faktiskt är utfört. Jag skulle definitivt anlita en annan elektriker för resterande jobb så att ni kan få ett slut på denna historia...
Henke: Om de inte har använt det kakel som nämns i avtalet är det helt klart ett avtalsbrott.
vonSassen: ::) Hoppas ni också har ett slutdatum inskrivet och även ett vite, som ska betalas för varje vecka det ev. blir försenat med färdigställandet. På Konsumentverkets sida finns det en del att läsa om sådana saker! Ja, ni kämpar verkligen på helt tappert! Jag beundrar er som med ett litet barn tar er fram i denna djungel. Synd bara att man hela tiden måste vara beredd att hugga till med
hama170: Hej vi har oxå vite på ett visst antal % / påbörjad försenings vecka.
Gugge: I Sverige kan man inte "föra med sig vinsten" hur som helst utan att skattmasen får sin beskärda del. Man kan få s.k uppskov med reavinsten, men under vissa förutsättningar. Läs mer: http://www.rsv.se/broschyrer/379/37909/37909.pdf Hälsn/ G
Haagbard: När vi sprängde för mitt garage bygge så var det några laddningar som inte tände pga. utgånget datum på tändmedlet, blev en väldig cirkus eftersom dom främsta laddningarna i mitten utan fördröjning skulle göra plats för efterföljande laddningar med fördröjd tändning ! Vi satte en rörstump på luftslangen och blåste upp sandladdningen ur hålen och lirkade upp dynamiten ! När
lt: Hej! Vi väntade på besked från länsstyrelsen. Vår handläggare var också väldigt besvärlig att ha att göra med och när det gått dubbelt så lång tid som de lovat ringde vi och bad att få tala med chefen, dvs landshövdingen. Vi fick beslutet dagen efter... Sök högsta chefen och tala om hur ärendet behandlats så ska du se att det kommer hända saker. Lycka till!