3 276 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Hjälp Krav av kakelfirma i konkurs
Finns det någon som kan råda mig hur jag skall göra i mitt fall.
Vi anlitade en kakelfirma som la kakel och klinker i vårt badrum. När jobbet var utfört så var vi inte riktigt nöjda, men fick då veta att de hade gått i konkurs. Vi har alltså inte betalt. Men samtidigt har vi ingen att vända oss till.
Nu får vi krav ifrån en advokat som är konkursförvaltare.
Kan vi låta bli att betala?
Vad gäller med försäkring om det visar sig om några år att det är fel gjort? (Vi har bla fel fall vid ena golvbrunnen)
Hjälp mig nån snälla!
Vi anlitade en kakelfirma som la kakel och klinker i vårt badrum. När jobbet var utfört så var vi inte riktigt nöjda, men fick då veta att de hade gått i konkurs. Vi har alltså inte betalt. Men samtidigt har vi ingen att vända oss till.
Nu får vi krav ifrån en advokat som är konkursförvaltare.
Kan vi låta bli att betala?
Vad gäller med försäkring om det visar sig om några år att det är fel gjort? (Vi har bla fel fall vid ena golvbrunnen)
Hjälp mig nån snälla!
Jag är inte superexpert på området, men du bör bestrida fakturan och hävda att det arbete du beställt inte utförts på rätt sätt (förutsatt att så är fallet). Om arbetet inte är utfört rätt så tror jag konkursförvaltaren har möjlighet att se till att kakelarbetet blir rätt och därigenom se till att bolaget får sin faktura betald.
En annan lösning som är troligare är att du och konkursförvaltaren kommer överens om att du ska betala ett mindre belopp på grund av att arbetet inte blivit rätt utfört
Jag vet inte om du kan tänkas få någon ersättning för förlorad garanti
En annan lösning som är troligare är att du och konkursförvaltaren kommer överens om att du ska betala ett mindre belopp på grund av att arbetet inte blivit rätt utfört
Jag vet inte om du kan tänkas få någon ersättning för förlorad garanti
JAG skulle bestridit fakturan och noga angett och utvecklat vad jag inte var nöjd med. Speciellt det där med golvbrunnen. Lite beroende på hur stor fakturan är men kk-förvaltaren har oftast inte (aldrig) tid lust eller ork att jobba in krav som bestridits. I sämsta fall skulle jag, om förvaltaren inte ger med sig, accepterat en förlikning med ett lågt belopp jämfört med ursprungsfakturan.
Jag skulle ha försökt att nå en förlikning med kk-förvaltaren. Håller med Lill att många förvaltare varken har tid eller lust att driva in små fordringar. Det kostar konkursboet mer i administration än man får in.
Ett problem som du dock måste beakta är att kk-förvaltaren kan ansöka om betalningsföreläggande avseende fakturan som du inte vill betala. Risken är då att du får en "stämpel" (hissas varningsflagg) för att du är en dålig betalare. Detta får till följd att banktjänstemän och andra "kasperdockor", vilka slaviskt lyder allt som upplysningsföretagen tillhandahåller dem (utan att lyssna på dina argument) hindrar dig att få engagemang eller dyrare/sämre villkor.
Lycka till!
Ett problem som du dock måste beakta är att kk-förvaltaren kan ansöka om betalningsföreläggande avseende fakturan som du inte vill betala. Risken är då att du får en "stämpel" (hissas varningsflagg) för att du är en dålig betalare. Detta får till följd att banktjänstemän och andra "kasperdockor", vilka slaviskt lyder allt som upplysningsföretagen tillhandahåller dem (utan att lyssna på dina argument) hindrar dig att få engagemang eller dyrare/sämre villkor.
Lycka till!
Tack för alla råden. Jag skall skriva en skriftlig anmärkning för detta och skicka till kk.
Någon regel som hindrar att man söker BF på en bestriden faktura känner jag inte till. En sådan regel skulle gynna de som mot bättre vetande bestrider fordringar, sk. okynnesbestridanden. Kanske Lill kan berätta var vi kan läsa om regeln.
Det är förvisso en annan sak att det kanske strider mot god advokatsed (om kk-förvaltaren är advokat) att söka BF på tvistig fordran.
Vidare är det naturligtvis generellt moraliskt förkastligt att söka BF på tvistig fordran. Men moralen kan i vissa lägen vara väldigt låg, även bl a kk-förvaltare.
Det är förvisso en annan sak att det kanske strider mot god advokatsed (om kk-förvaltaren är advokat) att söka BF på tvistig fordran.
Vidare är det naturligtvis generellt moraliskt förkastligt att söka BF på tvistig fordran. Men moralen kan i vissa lägen vara väldigt låg, även bl a kk-förvaltare.
Enligt datainspektionens allmänna råd bör inte en ansökan om BF göras när gäldenären har gjort en sakligt invändning. Det strider mot god inkassosed. Det gör även HOT om ansökan om BF. Det är naturligtvis inte förbjudet att BF:a men istället ganska meningslöst då gäldenären med all sannolikhet kommer att bestrida ansökan om BF. Om tvisten hänskjuts till domstol har man bara tappat tid.
Ja, det är riktigt man bör inte göra vissa saker för det strider mot någon moralisk regel. Samtidigt är det folk som gör det i alla fall.
Sedan är det en offentlig uppgift om vem som har blivit föremål för ansökan om BF. Om sådana uppgifter handläggs på ett korrekt sätt, dvs gäldenären får möjlighet att förklara för den som använder uppgiften är allt i sin ordning, men dessvärre är det inte heller här som moralen segrar. Handläggare hos telekomföretag, kreditföretag eller andra stuntar väl i om den enskilde får engagemanget eller ej, eller till sämre villkor. Handläggaren kan ju aldrig klandras för att denne är njugg mot den enskilde.
Sedan är det en offentlig uppgift om vem som har blivit föremål för ansökan om BF. Om sådana uppgifter handläggs på ett korrekt sätt, dvs gäldenären får möjlighet att förklara för den som använder uppgiften är allt i sin ordning, men dessvärre är det inte heller här som moralen segrar. Handläggare hos telekomföretag, kreditföretag eller andra stuntar väl i om den enskilde får engagemanget eller ej, eller till sämre villkor. Handläggaren kan ju aldrig klandras för att denne är njugg mot den enskilde.
Är dessvärre inte insatt i de "juridiska spetsfundigheterna" kring betalningsföreläggande MEN personligen skulle jag def. akta mig för något som innebar risk för betalningsanmärkning när man är i husbyggartagen och lånen ska placeras samt räntevillkor förhandlas osv. fast det kanske är fegt......:-/
//Christina.
//Christina.
Skriv till företaget att du
inte har använt företagets tjänster
anser att du inte har ingått något avtal
inte anser dig skyldig att betala fakturan.
Om det är en minderårig som har ingått det påstådda avtalet utan föräldrarnas medgivande, är avtalet ogiltigt.
Om du är osäker på hur du ska skriva, kan du använda denna brevmall (Word). Spara brevet på din dator och fyll i de uppgifter som fattas.
Skriv fakturanummer, fakturans belopp, datum, ditt namn, din adress och e-postadress.
Ta kopia på brevet (gärna flera) innan du skickar det.
Om du får en påminnelse med samma firmanamn behöver du inte skicka något nytt brev. Du har redan invänt mot det första brevet, det räcker.
Om bolaget skickar fakturan vidare till en inkassofirma, och du trots dina tidigare brev får ett inkassokrav - skriv ett nytt brev. Den här gången ska du skicka det till inkassobolaget. Skriv: "Jag bestrider detta krav då det saknar laglig grund." Ta kopia på brevet och skicka även med en kopia på första brevet.
OBS! Du riskerar inte att få betalningsanmärkning om du gör så här. Om inkassobolaget ansöker hos kronofogdemyndigheten om att utfärda ett betalningsföreläggande, måste kronofogdemyndigheten nämligen först skicka ett brev till dig för att du ska kunna yttra dig i ärendet.
Om du får ett sådant brev från kronofogdemyndigheten, ska du skriva vad som hänt och skicka med en kopia på ditt första brev. Det är inkassobolaget, eller det bolag som utfärdat fakturan, som måste bevisa att de har rätt. Så länge ärendet räknas som en så kallad tvistig fordran får kronofogdemyndigheten inte utfärda någon betalningsanmärkning (det gäller för konsumenter, men inte mellan företag). Däremot kan inkassobolaget stämma konsumenten (gäldenären) i tingsrätt, utan att invänta kronofogdemyndighetens beslut.
inte har använt företagets tjänster
anser att du inte har ingått något avtal
inte anser dig skyldig att betala fakturan.
Om det är en minderårig som har ingått det påstådda avtalet utan föräldrarnas medgivande, är avtalet ogiltigt.
Om du är osäker på hur du ska skriva, kan du använda denna brevmall (Word). Spara brevet på din dator och fyll i de uppgifter som fattas.
Skriv fakturanummer, fakturans belopp, datum, ditt namn, din adress och e-postadress.
Ta kopia på brevet (gärna flera) innan du skickar det.
Om du får en påminnelse med samma firmanamn behöver du inte skicka något nytt brev. Du har redan invänt mot det första brevet, det räcker.
Om bolaget skickar fakturan vidare till en inkassofirma, och du trots dina tidigare brev får ett inkassokrav - skriv ett nytt brev. Den här gången ska du skicka det till inkassobolaget. Skriv: "Jag bestrider detta krav då det saknar laglig grund." Ta kopia på brevet och skicka även med en kopia på första brevet.
OBS! Du riskerar inte att få betalningsanmärkning om du gör så här. Om inkassobolaget ansöker hos kronofogdemyndigheten om att utfärda ett betalningsföreläggande, måste kronofogdemyndigheten nämligen först skicka ett brev till dig för att du ska kunna yttra dig i ärendet.
Om du får ett sådant brev från kronofogdemyndigheten, ska du skriva vad som hänt och skicka med en kopia på ditt första brev. Det är inkassobolaget, eller det bolag som utfärdat fakturan, som måste bevisa att de har rätt. Så länge ärendet räknas som en så kallad tvistig fordran får kronofogdemyndigheten inte utfärda någon betalningsanmärkning (det gäller för konsumenter, men inte mellan företag). Däremot kan inkassobolaget stämma konsumenten (gäldenären) i tingsrätt, utan att invänta kronofogdemyndighetens beslut.
Ursäkta men nu fattar jag ingenting ???Toaden skrev:
Inte använt företagets tjänster?? Inte ingått avtal?? Minderårig avtalstecknare???
Är det här en kurs i hur man bäst ska kunna smita undan betalning för det arbete man beställt och fått utfört, eller.... :-/
Rätta mig gärna om jag totalt missuppfattat dig
//Christina.
Med risk för att låta tjatig:
Visst allt låter underbart under förutsättning att alla håller sig till spelreglerna.
Sedan är det ytterst en fråga om de enskilda banktjänstemännen eller tjänstemännen hos olika serviceföretag (t. ex. Telia) har förmåga, ork och mod att gå emot de - korrekta eller felaktiga - uppgifterna som tillhandahålls dem av olika upplysningsföretag.
Sammanfattningsvis: Håller med både Lill och Toaden hur det teoretiskt borde vara men ville bara berätta för Ms_IT-Nisse hur verkligheten ser ut.
Säger till alla som hamnar i kläm med suspekta företag, (oavsett om företaget levererar eller utför arbete fel, eller avsett om de kidnappar modem eller skriver luftfakturor): Lycka till!!
Visst allt låter underbart under förutsättning att alla håller sig till spelreglerna.
Sedan är det ytterst en fråga om de enskilda banktjänstemännen eller tjänstemännen hos olika serviceföretag (t. ex. Telia) har förmåga, ork och mod att gå emot de - korrekta eller felaktiga - uppgifterna som tillhandahålls dem av olika upplysningsföretag.
Sammanfattningsvis: Håller med både Lill och Toaden hur det teoretiskt borde vara men ville bara berätta för Ms_IT-Nisse hur verkligheten ser ut.
Säger till alla som hamnar i kläm med suspekta företag, (oavsett om företaget levererar eller utför arbete fel, eller avsett om de kidnappar modem eller skriver luftfakturor): Lycka till!!
Klicka här för att svara