Hej!
Har köpt villatomt med enkla sommarstugor.
På tomten finns det en borrad brunn, vid första kontakten med mäklaren ställdes frågan om flödet i pumpen, han skulle undersöka med säljaren.
Säljaren säger innan köpet att flödet i brunnen är god men att pumpen är trasig.
Hos mäklaren vid första skrivningen ställde vi frågan om vi kunde byta pumpen innan tillträdet vilket var okej för säljaren.
Vid en senare genomgång med säljaren på plats fick vi veta att pumpen sitter fast i hålet! Säljaren tycker ej att de har något ansvar för detta då fastigheterna är sålda som tomt.
Mäklaren anser samma sak.
Vi tycker ändå att meddelande plikten om detta dolda fel skulle lyftas fram vid kontraktsskrivningen. Vi har från första början meddelat vad vi har haft för avsikt med köpet nämligen att flytta dit permanent.
Tid fanns för säljaren att säga detta vid kontraktsskrivandet.
Spelar det någon roll om det är tomt eller ej.
Kan man verkligen hävda att man slipper meddela sådant om man säljer en tomt?
Villrådig