Byggahus.se

Stomresning ?

1. M
    Medlem · 1 554 inlägg

M@ZE

Medlem
    Har fått faktura på Stomresningen. Men dock har dom inte hunnit täcka taget med vindpapp eller dylikt. Sen återstår ca 4-5 takstolar att spikas fast.

Vad innebär stomresning rent faktura mässigt och juridiskt ?

Skall jag vänta att betala den tills taket är täckt osv ?

2. Bob_the_builder
    Medlem · 2 036 inlägg

Re: Stomresning ?

Är stomresning ett separat moment i avtalet (eller kanske det enda moment den entreprenören utför)? I så fall borde ju detaljerna kring utförandet vara specat i avtalet. Definitionen av stomrest brukar variera en hel del, men min spontana uppfattning är nog att taket ska vara tätt i alla fall!

3. M
    Medlem · 1 554 inlägg

M@ZE

Medlem

Ja stomresningen är ett separat moment i avtalet. Min uppfattning är nog som din, att taket skall vara täckt (med vindpapp eller dylikt) och alla takstolar på plats innan fakturan skall betalas.

4. Immobil
    Medlem · Blekinge · 9 998 inlägg

Immobil

Medlem

Detta ska vara gjort innan fakturan skickas ut, såvida inte förskottsbetalning har överenskommits. ;)

5. M
    Medlem · 1 554 inlägg

M@ZE

Medlem

Heheh precis Immobil :) någon sådan överenskommelse har inte upprättats.

Då står det ju klart att jag betalar fakturan såfort taket är täckt i form at vindpapp då.

Stort tack gubbar ! ;)

6. E
    Medlem · Stockholm · 81 inlägg

Eldaren

Medlem

Glöm ej att faxa tillbaka fakturan omg med ett skriftligt bestridande och motivering.

7. M
    Medlem · 1 554 inlägg

M@ZE

Medlem

Jag undrar när man kan förutsätta att dom täcker taket med vindpapp, som skydd för väder och vind ?

Gått 2 veckor sedan stomresningen utan att taket är täckt med vindpapp eller pressenning ???

8. G
    Medlem · 414 inlägg

goerana

Medlem

Hej vad står det i avtalet att dom skall göra ??

mvh// Goerana

9. M
    Medlem · 1 554 inlägg

M@ZE

Medlem

I avtalet står det inte specifierat NÄR taket skall vara täckt med pressenning eller vindpapp, finns säkert inga byggnormer för detta kan jag tänka mig.

10. DragonLady
    Medlem · Västra Götaland · 780 inlägg

DragonLady

Medlem

En stomresning ska väl inte ta mer än typ två dagar för ett normalt 1/5 plans hus ???

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.