Byggahus.se

Prejudikat

1. N
    Medlem · 40 inlägg

newport

Medlem
    I en inlaga till kommunen så bestrider mina grannar vårat bygge med hänvisning till RÅ 1991 ref 46, Om jag förstår rätt handlar detta prejudikat om att jag inte skall kunna bygga det jag vill även om det uppfyller detaljplanen då den kommer skymma sjöutsikten för grannarnas vardagsrum.
    Frågan är var kan jag få ut denna dom för att läsa den i sin helhet?
    Skalla man vända sig direkt till domstolsverket? eller var?
    Hur får jag reda på om det finns något senare prejudikat??
    //Calle

2. lastkaj
    Medlem · 1 395 inlägg

lastkaj

Medlem

Re: Prejudikat

Det känns verkligen som om du borde kontakta en jurist i detta fallet.

3. W
    Medlem · 22 inlägg

WES

Medlem

RÅ står för Regeringsrättens årsbok. För att läsa domen i sin helhet kan du gå till närmsta bibliotek, leta fram årsboken för 1991 och bläddra dig fram till referat nr 46.

Men det skadar aldrig att ta hjälp av en jurist...

4. N
    Medlem · 162 inlägg

Netaria

Medlem

Du kan ju även ringa/maila till Regeringsrätten och be att få domen. Då kan du även passa på att fråga om detta har förändrats eller om det finns dom som prövat om detta eller delar av detta. Har du tur får du prata med engagerad person som kan vara dig till hjälp.

Regeringsrätten tel: 08-617 62 00
    Regeringsrätten e-post: regeringsratten@dom.se

Dessutom bör ju kommunen kunna hjälpa dig att klargöra detta. Jag skulle börja i den änden innan jag anlitade jurist. Det är ju inte direkt gratis och än så länge vet du inte om du har ett problem. Skulle man anlita en jurist så fort en granne klagar skulle det kunna bli dyrt utan anledning.

5. N
    Medlem · 40 inlägg

newport

Medlem

Tack för svaren, jag börjar hos RÅ, kommunen duckar, dom vill inte ha bråk..........
    Jag uppdaterar här vad som händer.
    //Calle

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.