4 709 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Ersättning för orimlig försening ??
Vi har beställt ett Katthult från Smålandsvillan och på något magiskt vis har dom missat leveransperioden med 10 veckor.
När vi gjorde beställningen hade dom en leverans period på 17 veckor samt 4 veckorssemester dvs totalt 21 veckor.
I veckan fick vi besked att vårt hus skulle levereras 31 veckor efter vår beställning.
Om man läser det finstilta i entreprenadskontraktet mellan oss och smålandsvillan står det "Slutlig beställning samt leveransavrop och bygglov skall tillställas SmålandsVillan vid avrop. Leveranstid gäller från avrop. Vid stor orderingång har Smålandsvillan rätt att färlänga leveranstiden upp till 24 arbetsveckor." Under Ansvar står sedan att "Vid försening av entreprenaden är beställaren inte berättigad att erhålla vite utan har endast rätt till skadestånd enligt ABS95 kap 5.".
Så vitt jag förstår kan vi kräva skadestånd för förseningen utöver de 24 veckorna dvs 7 veckor.
Vad kan man kräva för skadestånd, kan vi avbryta entreprenaden eller är vi tvungna att genomföra affären ?
När vi gjorde beställningen hade dom en leverans period på 17 veckor samt 4 veckorssemester dvs totalt 21 veckor.
I veckan fick vi besked att vårt hus skulle levereras 31 veckor efter vår beställning.
Om man läser det finstilta i entreprenadskontraktet mellan oss och smålandsvillan står det "Slutlig beställning samt leveransavrop och bygglov skall tillställas SmålandsVillan vid avrop. Leveranstid gäller från avrop. Vid stor orderingång har Smålandsvillan rätt att färlänga leveranstiden upp till 24 arbetsveckor." Under Ansvar står sedan att "Vid försening av entreprenaden är beställaren inte berättigad att erhålla vite utan har endast rätt till skadestånd enligt ABS95 kap 5.".
Så vitt jag förstår kan vi kräva skadestånd för förseningen utöver de 24 veckorna dvs 7 veckor.
Vad kan man kräva för skadestånd, kan vi avbryta entreprenaden eller är vi tvungna att genomföra affären ?
Ni kan kräva ersättning för de merkostnader som förseningen innebär för er. Om ni har några sådana så spara alla kvitton för dem så att ni kan använda dem när ni ställer krav på ersättning.
Mycket mer än så tror jag inte ni kan kräva men försök få lite extra för "sveda och värk". Kanske Smålandsvillan kan bjuda på något extra för att ni ska bli glada.
Mycket mer än så tror jag inte ni kan kräva men försök få lite extra för "sveda och värk". Kanske Smålandsvillan kan bjuda på något extra för att ni ska bli glada.
Avbryta kan ni nog inte. Rätt till skadestånd har ni för de sju veckorna. Skadeståndet är för de merkostnader som ni har fått p.g.a.denna försening. Det är viktigt att ni snarast meddelar Smålandsvillan att ni kommer att begära skadestånd. Såhär står det i ABS 95:
Kapitel 5 Ansvar
§ 1
Kan inte avlämnandet ske på avtalad tid, eller inom den ändrade tid som skall gälla
enligt kapitel 4 §§ 1 och 2 har beställaren, om särskilt vite inte avtalats, rätt till skadestånd.
Part skall inom skälig tid normalt 2 månader från avlämnandet om inte särskilda
skäl föreligger att förlänga tiden meddela motparten att han avser att göra gällande
anspråk på ersättning på grund av förseningen. Om sådant meddelande inte lämnats
inom skälig tid har rätten till ersättning förfallit.
§ 2
Oavsett vad som stadgas i § 1 i detta kapitel äger part kvittningsvis framställa
anspråk på vite eller annat skadestånd inom en månad efter det att motparten framställt
krav på skadestånd eller annan fordran med anledning av entreprenaden.
§ 3
Vid hinder som anges i kapitel 4 § 2 punkterna 1 och 2 är entreprenören berättigad
att av beställaren erhålla ersättning för därigenom orsakad kostnad.
Vid annat i kapitel 4 § 2 angivet hinder är entreprenören dock inte berättigad till
sådan ersättning.
Hela ABS 95 hittar du här: http://www.gar-bo.se/pdf/abs95.pdf
Edit: Hoppsan General Failure hann före, men vi kom till samma slutsats iaf.
Kapitel 5 Ansvar
§ 1
Kan inte avlämnandet ske på avtalad tid, eller inom den ändrade tid som skall gälla
enligt kapitel 4 §§ 1 och 2 har beställaren, om särskilt vite inte avtalats, rätt till skadestånd.
Part skall inom skälig tid normalt 2 månader från avlämnandet om inte särskilda
skäl föreligger att förlänga tiden meddela motparten att han avser att göra gällande
anspråk på ersättning på grund av förseningen. Om sådant meddelande inte lämnats
inom skälig tid har rätten till ersättning förfallit.
§ 2
Oavsett vad som stadgas i § 1 i detta kapitel äger part kvittningsvis framställa
anspråk på vite eller annat skadestånd inom en månad efter det att motparten framställt
krav på skadestånd eller annan fordran med anledning av entreprenaden.
§ 3
Vid hinder som anges i kapitel 4 § 2 punkterna 1 och 2 är entreprenören berättigad
att av beställaren erhålla ersättning för därigenom orsakad kostnad.
Vid annat i kapitel 4 § 2 angivet hinder är entreprenören dock inte berättigad till
sådan ersättning.
Hela ABS 95 hittar du här: http://www.gar-bo.se/pdf/abs95.pdf
Edit: Hoppsan General Failure hann före, men vi kom till samma slutsats iaf.
Jag tycker nog inte att det är lika självklart. Avtalet är ganska luddigt i en del och det är
Har de rätt att förlänga med 24 v från avtalad leverans eller till sammanlagt 24 v från avrop? Vid tydliga otydligheter ( ;D) är det enligt avtalrättsliga principer den som författat avtalet som får vika sig till andre partens fördel. Jag skulle ringa till Smålandsvillan och få detta förtydligat innan reklamation (med detta i åtanke).
Har de rätt att förlänga med 24 v från avtalad leverans eller till sammanlagt 24 v från avrop? Vid tydliga otydligheter ( ;D) är det enligt avtalrättsliga principer den som författat avtalet som får vika sig till andre partens fördel. Jag skulle ringa till Smålandsvillan och få detta förtydligat innan reklamation (med detta i åtanke).
Klicka här för att svara