Byggahus.se

Skriva kontrakt vid privatlån

1. R
    Medlem · 6 inlägg

rcc_jkpg

Medlem
    Jag håller på att köpa en tomt och har turen att kunna låna pengar av min fader.men nu skall vi skriva någn typ av avtal oss i mellan så att det inte an bli något bråk i framtiden. hur skriver man ett sådant avtal ?

2. C
    Medlem · 611 inlägg

carlssoni

Medlem

Re: Skriva kontrakt vid privatlån

Skriv ett skuldebrev, d.v.s. en handling av vilken framgår hur mycket pengar Du lånat, vilken ränta Du skall betala samt i vilken takt lånet skall återbetalas.

Kräver Din far säkerhet för lånet, exempelvis inteckning i fastigheten, skall detta också nämnas i skuldebrevet.

Vill Du ha hjälp med lydelsen så gå till biblioteket och låna någon privatekonomisk handbok. Där finns exempel. Exempel lär nog finnas även på Internet även om jag just nu inte har något förslag på adress.

3. Fasting65
    Medlem · Stockholm, Hägersten · 3 224 inlägg

Fasting65

Medlem

Re: Skriva kontrakt vid privatlån

Om han vill ha nån säkerhet - exvis pantbrev på fastigheten så måste väl dessa utfärdas och registreras. Hur detta görs vet jag inte riktigt eftersom banken skötte det när vi lånade pengar - men det kostar ju att utfärda dem. Finns pantbrev på fastigheten så ska det väl anmälas att din fader gör anspråk på pantbreven?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.