Byggahus.se

Vem betalar vad?

1. A
    Medlem · 1 inlägg

ara

Medlem
    Jag har precis skrivit på kontrakt för köp av ett hus. Besiktining genomfördes i vanlig ordning. Nu är det så att i besiktningsprotokollet som skickades hem till mig står det:

"I samband med tillträde till huset kunde en främmande lukt kännas som klart påminner om mikrobiell lukt som orsakats av skadlig fuktpåkänning. För att konstatera orsaken till denna lukt krävs en mer omfattande ingående undersökning".

Sedan har besiktningsmannen föreslagit tre områden som tänkbara käller.

Nu är min fråga vem som bör bekostas för att hitta dessa källor? Samt då man har funnit felet vem bekostar åtgärderna Köpare/säljare?

Dvs besiktningsmannen påpekar att det finns ett fel, men vart felet är och vilka åtgärder som krävs vet han inte utan en mer ingående undersökning. Vem är det då som ska bekostas?

2. G
    Medlem · 2 147 inlägg

Re: Vem betalar vad?

I mina öron låter det som ett dolt fel och i så fall är det säljarens ansvar att åtgärda det.

Jag hoppas att det finns någon klausul i köpekontraktet som reglerar vad som ska hända om besiktningnen inte faller väl ut. Till exempel att ni ska förhandla om de fel som kommer upp eller att ni har möjlighet att dra er ur köpet. Finns det allvarliga fuktproblem skulle jag nog överväga att dra mig ur.

3. D
    Medlem · 553 inlägg

djpa

Medlem

I detta fallet får nog ni och säljaren resonera er fram vem som skall ta vilken kostnad.
    OM ni köper huset utan att vidare undersöka den eventuella skadan är det inget dolt fel då det faktiskt framkommit under besiktning.
    Det finns ju köpare som vill åtgärda själv och köpare som inte kan eller vill varför antingen priset på huset eller kostnaden för vidare undersökning/åtgärd bör förhandlas. Beroende på hur ert kontrakt är utformat så är det ingen självklarhet att säljaren skall åtgärda "felet" med bibehållet pris.

Be att få ett kostnadsförslag och utgå från det när ni diskuterar med säljaren. Känner ni er osäkra och tycker det är olustigt så bör ni backa ur affären om det går.

4. C
    Medlem · 263 inlägg

cy_berg

Medlem

Hej!
    Eftersom besiktningsmannen skrivit om problemet i protokollet ställs krav på dig som köpare att undersäka detta närmare, så ett dolt fel är det inte.

Vem som bekostar vad beror ju på...skrev ni på kontraktet innan besiktningen? Isåfall, gjorde ni förbehåll i stil med att "om besiktningen visar fel som kostar mer än X antal kronor ska köparen ha rätt att få köpeskillingen justerad eller häva köpet" som väl är vanlgit att man gör? OM ni skrivit på kontraktet med ett sådant förbehåll kan ni ju försöka få säljaren att sänka priset.

Oavsett hur ni skrivit bör ni ta kontakt med en fukt-expert eller byggfirma som kan göra en grundligare undersökning tycker jag. Detta framförallt för att kunna ge säljaren en bra prisbild om ni vill pruta.

Jag och min sambo har suttit i ungefär samma läge; inga mikrobiella dofter, men höga fukthalter i golven på ett hus vi är på väg att köpa. Man kan nog inte räkna med att pruta på hela renoveringskostnaden (huset i vårt fall blir i mycket bättre skick EFTER renoveringen än det hade varit INNAN om fuktskadan INTE funnits där...) men försöka kan man alltid :D

Lycka till!

5. yonna
    Medlem · Österlen · 7 340 inlägg

yonna

Medlem

Det är vanligt att köpekontraktet innehåller en klausul som säger att spekulanten kan dra sig ur såvida fel motsvarande minst ett basbelopp framkommer vid besiktningen. Som tidigare skrivits är detta inte ett dolt fel och att köpa huset utan vidare undersökningar kan tyckas våghalsigt. Däremot kan säljaren neka betala undersökningen utan du får själv ta den kostnaden. Jag skulle personligen inte godta någon nedsättning av köpeskillingen utan antingen gå vidare med undersökning eller dra mig ur affären.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.